Hvad er dette?

Søvn er blevet det nye sort – også på arbejdspladsen

Vi tilbringer en tredjedel af vores liv i soveværelset, men ofte er vi mere tilbøjelige til at investere i et køkken, en bil eller en sofa end vores søvnomgivelser.

Mindst 25 år, svarende til en tredjedel af en gennemsnitdanskers liv.

Så længe bruger vi i søvnens favn, hvis vi sover mellem syv til ni timer hver nat, som søvneksperter anbefaler.

Men selvom soveværelset dermed er det sted, de fleste danskere over et helt liv tilbringer mest tid, så er vi ifølge søvneksperter dårlige til at prioritere det.

Mens vi gladelig bruger tusindvis af kroner på en ny sofa, titusindvis på et nyt køkken eller hundredetusindevis på en ny bil, så tøver mange med at investere i en god seng og gode søvnomgivelser.

Det fortæller søvneksperten Mikael Rasmussen, der har skrevet bogen Sov godt hele natten og følger danskernes søvnvaner og –besvær tæt som søvnvejleder.

»Du skal ikke gå på kompromis med dit soveværelse, for det er det rum, du tilbringer allermest tid i. Mange vil hellere bruge penge på en dyr ferie end en dyr seng, men det er en virkelig dårlig investering, for søvn er altafgørende for dig«, siger Mikael Rasmussen.

Øget fokus på søvn

De seneste par år har undersøgelser, der viser hvor stor betydning søvn har for vores fysiske og mentale helbred, ført til øget fokus på søvn. Og det er bestemt ikke kun blandt læger, psykologer og sovehjerter, at resultaterne har vakt opsigt – også i erhvervslivet har man lyttet efter.

Det fortæller Torben Jager Petersen, der er akkrediteret adfærdsmedicinsk søvnspecialist og leder af søvnklinikken ScanSleep.

Han fortæller, at ScanSleep har lavet søvntiltag i flere af Danmarks største virksomheder, fordi der især i forretningslivet er øget fokus på, hvor vigtig søvnen er.

Der er fokus på søvn sær i erhvervslivet, hvor man ved at søvn kan påvirke præstationsniveauet og antallet af fejl og ulykker foruden mængden af sygedage

»Det er ikke kun helbred og sindstilstand, men også præstationsmæssigt, at søvn er afgørende. Vi ser heldigvis et meget større fokus på søvn nu, end vi har gjort tidligere, især i erhvervslivet, hvor man ved at søvn kan påvirke præstationsniveauet og antallet af fejl og ulykker foruden mængden af sygedage«.

Erhvervslivets fokus på søvn er ifølge nogle forskere en god nyhed, der burde være kommet tidligere.

Ifølge et omfattende søvnstudie foretaget af forskere ved University of Michigan er det midaldrende mænd i lande, hvor mænd generelt har domineret erhvervslivet, der sover mindst, mens kvinder på verdensplan i gennemsnit sover en halv time længere hver nat end mænd.

Studiet viser desuden, at det især er, fordi folk går for sent i seng, at de sover mindre end anbefalet; det kan skyldes overarbejde, siger forskerne.

Mikael Rasmussen er ikke i tvivl om, at det øgede fokus fremover vil få danskerne til at investere mere i deres søvnmiljø og måske nedprioritere ferien, bilen eller det nye køkken til fordel for et optimeret soveværelse

»Søvn er det nye sort. I takt med, at der er kommet mere fokus på vigtigheden af søvn, så er interessen for søvnrammerne naturligvis også steget. Det er med til at gøre folk opmærksomme på, at det kan betale sig at investere i sin nattesøvn«, siger søvneksperten.

Få råd til at vælge madras

Eksperterne er enige om, at man bør investere i en god madras, og at der er en vis sammenhængskraft mellem pris og kvalitet, når det kommer til madrasser.

»Man måler blandt andet søvnkvaliteten på, hvor mange gange man vender sig i løbet af natten. Når sengefabrikanter siger, at de har god dokumentation for, at deres seng er bedre for din nattesøvn end en billig madras, så er det, fordi de kan vise, at man vender sig færre gange i løbet af en nat, end hvis man sover på en dårlig madras«, siger Torben Jager Petersen.

At vælge den rigtige madras kan imidlertid værre svært; der er flere forskellige madrastyper at vælge imellem, og hvor hård eller blød den bør være er meget individuelt. Selvom Mikael Rasmussen opfordrer folk til at læse op på fordelene og ulemperne ved de forskellige madrasser, så slår han fast, at den eneste måde at finde ud af, hvilken madras der er rigtig for dig, er at prøve dig frem.

»Det er meget individuelt, hvilken madras, der passer bedst til din krop, for det kommer an på, hvordan du er bygget, om du er stor eller lille eller bred eller tynd, og ikke mindst om du har skavanker. Det vigtigste er, at du får vejledning. Prøv en masse madrasser af og undersøg, hvad der er den perfekte madras for dig«, siger han.

En ting er dog vigtig og fælles for alle; man skal vælge en madras, der absorberer sved og varme, da det vil gavne din søvn, siger Mikael Rasmussen.

Skift seng hvert ottende-tiende år

Når man køber en ny seng skal man desuden huske, at der i de fleste tilfælde ikke er tale om en livsinvestering. Derfor bør man huske, at sengen skal udskiftes på et tidspunkt.

»Senge bliver opbrugte, præcis som en bil. De fleste senge holder 8-10 år, men der er rigtigt mange, der ligger mange flere år på en udtjent madras«, siger Mikael Rasmussen.

»En seng er ikke en livsinvestering. Ofte køber folk en ny topmadras uden at investere i det andet, men det skal man lade være med. Det er værd at investere i sin nattesøvn«.

Handler ikke kun om madrassen

Når eksperter opfordrer folk til, at de skal prioritere og investere i deres søvn, så er det langt fra kun madrassen, de tænker på. For selv om den er vigtig, så er der mange andre faktorer, man også skal huske på:

Søvnmiljøet omkring madrassen er lige så vigtig som madrassen selv. En ordentlig seng består ikke kun af en god madras

»Søvnmiljøet omkring madrassen er lige så vigtig som madrassen selv. En ordentlig seng består ikke kun af en god madras, men også af ordentligt linned, en god hovedpude og dyne og ikke mindst mørklægningsgardiner, der sikrer større melatonin-udskillelse«, siger Mikael Rasmussen.

Han forklarer, at hormonet melatonin er afgørende for kroppen og har stor påvirkning på dit helbred. Høj melatonin-udskillelse kan modvirke knogleskørhed, brystkræft og fedme. Derfor skal du have så meget mørke som muligt, mens du sover, og dyre mørklægningsgardiner med en skinne forneden er den bedste måde at sikre det på, siger han.

Udover at sikre mørke i rummet er det vigtigt at være opmærksom på temperaturen.

»For at vi kan falde i søvn skal vores kropstemperatur falde, og de fleste af os sover bedre, hvis vi går ind i et rum, der er en lille smule køligere end de andre«, siger Mikael Rasmussen.

Præcis hvor tempereret ens soveværelse skal være er individuelt, men det er som regel omkring 18 grader. Det er dog ikke nok kun at have fokus på temperaturen i rummet:

»Når man skal finde den optimale temperatur i soveværelset skal man både have fokus på temperaturen under og over dynen«, siger Torben Jager Petersen og peger på, at det kan være en god ide at skifte til sommerdyne i sommerhalvåret.

»Selvom man selvfølgelig ikke skal ligge og fryse – det kan også føre til uønskede opvågninger i løbet af natten – så er det generelt bedre at ligge i et tempereret rum, end et, der er for varmt«, siger Torben Jager Petersen.

Mentale søvnproblemer kræver fagfolk

Torben Jager Petersen er enig i, at en god madras er en god investering, men han slår fast, at god søvn ikke nødvendigvis er noget, du kan købe dig til; udover en god madras, gode mørklægningsgardiner og den rigtige temperatur, så hænger søvn også sammen med det mentale.

Hvis du har mentale søvnproblemer er søvnmiljøet en forudsætning men ikke en garanti for god søvn, og så kan man ikke kaste nok så mange penge efter problemet uden at løse det.

»Der er nogle søvneksperter, der sammenligner søvn med at løbe et maratonløb. De siger, at man ikke skal gå ned på udstyret, men for de fleste kommer søvn, uden at man behøver en søvntracker eller søvnapps«, siger han.

At man skal købe og gøre og høre en masse for at falde i søvn, kan ifølge Torben Jager Petersen blive en del af problemet for dem, der lider af søvnproblemer, forklarer han.

»Det kan føre til et overfokus på søvnen, som bestemt ikke er gavnligt«, siger han.

»At man skal købe og gøre og høre en masse for at falde i søvn er noget pjat og bliver ofte en del af problematikken for dem, der lider af søvnproblemer, for det kan føre til et overfokus på søvnen, som bestemt ikke er gavnligt«, siger Torben Jager Petersen.

»Selvfølgelig skal folk have en ordentlig seng at sove i og prioritere det frem for at skifte andre ting i hjemmet ud, men man skal holde det lidt adskilt. Hvis man har alvorlige søvnproblemer, så skal man have undersøgt sine problemer af fagfolk, og så er søvnmiljøet kun en del af løsningen«.