Annoncørbetalt indhold fra Renault

Hvad er dette?

Rækkevidde og holdbarhed - hvad er op og ned om elbiler?

Betalt indhold: Hvor langt kan de køre? Kan man lade op derhjemme, og hvor holdbar er en elbil? Vi har stillet de mest gængse spørgsmål om elbiler og giver svaret.

Flere og flere har elbiler i tankerne, når de skal vælge en ny bil og med den tanke melder sig en række spørgsmål. Vi har taget fat i nogle af de mest centrale.

Rækkevidde

En realistisk rækkevidde på de forskellige elbiler ligger i dag fra omkring 100 kilometer til 500 kilometer på en opladning. Elbilers rækkevidde opgøres både i teoretisk rækkevidde, NEDC, og faktisk rækkevidde.

Mange faktorer kan påvirke en elbils faktiske rækkevidde - det kan være kørestil og høj hastighed, behov for varme i kabinen og lave temperaturer, der kan trække fra i regnskabet.

Det betyder, at man ikke bør købe en elbil, der på papiret teoretisk kun lige dækker éns behov - især om vinteren kan rækkevidden blive forkortet. Til gengæld er 'tanken' fuld hver morgen.

Opladning

Danmark er et af de lande, der har den mest veludviklede infrastruktur til opladning af elbiler, og der kommer flere og flere ladestationer ved parkeringspladser, arbejdspladser osv i byerne. Langt de fleste oplader deres elbil enten hjemme eller ved deres arbejdsplads.

Vil man oplade hjemme skal man have installeret en ladeboks - ifølge Teknologisk Institut bør en elbil kun undladelsesvist oplades fra elstikket, da dette kan overbelaste stikdåsen. Oplader man fra arbejdspladsen skal man afregne den forbrugte strøm med arbejdspladsen.

I Danmark er der sat omkring 100 hurtigopladere op, der er placeret på rastepladser langs motorveje, ved udvalgte tankstationer, ved indkøbscentre og ved supermarkeder.

Ladestik og opladningsmetoder er efterhånden ved at blive standardiserede.

Økonomi

Det er dyrere at købe en elbil sammenlignet med en konventionel bil i samme klasse. Der er mindre vedligeholdelse idet, der er færre dele, der kan ruste eller gå i stykker, men den samlede mulige besparelse vil være lille og afhænger blandt andet af, hvad du sammenligner med, dit kørselsbehov, og hvilken elbil du vælger.

Der mangler stadig et pålideligt datagrundlag, når det gælder priser ved videresalg af elbiler.

Holdbarhed

Batterierne i moderne elbiler udvikles i dag helt fra bunden til at fungere optimalt i elbiler. Det betyder blandt andet, at de har et aktivt kølesystem og en avanceret tilstandsovervågning.

De fleste bilproducenter giver i dag otte års garanti på batteriet eller 160.000 kilometer kørelængde.

En elbil kan holde længe, fordi der er mindre slid som følge af blandt andet varme, færre utætheder og rust sammenlignet med konventionelle biler.

Forurening

En elbils CO2-udslip skal beregnes på basis af, hvor meget strøm den bruger på at køre en kilometer, og hvor meget CO2, der er udledt ved produktionen af denne strøm. Regner vi et CO2-udslip med fra almindelig strømproduktion uden at medregne CO2-udslippet ved benzin- og dieselproduktion, kan vi lave en sammenligning mellem CO2-udslippet for en elbil og en tilsvarende benzin- eller dieselbil.

Ifølge elbiler.nu viser den beregning, at en elbil som tommelfingerregel 'udleder' mellem 40 og 60 procent mindre CO2 end en tilsvarende benzin- eller dieselbil.

En elbil bruger mere end 80 procent af den energi, der oplades på batteriet til fremdrift, mens knap 20 procent går til spilde. I en benzin- eller dieselbil er forholdet omvendt.

Kilder: Teknologisk Institut, FDM.dk, bilviden.dk (Trafik-, bygge- og boligstyrelsen), elbiler.nu