Annoncørbetalt indhold fra Clever

Hvad er dette?

Stresscoach: Gør opladning af elbilen til en værdifuld pause

Opladning af elbiler adskiller sig tidsmæssigt ikke meget fra et almindeligt tankstop, mener elbilister. Brug pausen til at trække vejret, opfordrer stress-ekspert.

Det er ikke til at komme udenom. Biler, der kører på fossile brændstoffer, skal have fyldt noget i tanken, ligesom miljøvenlige elbiler også kræver en genopladning af batterierne fra tid til anden.

Begge dele tager tid, og netop tiden er vigtig for både nuværende elbilister og deres potentielle fæller.

Det viser en rundspørge foretaget sidste år af elbiloperatøren Clever. 95 procent af de 2040 adspurgte svarede i rundspørgen, at hurtig opladning er 'meget vigtigt' eller 'vigtigt' i forhold til opladning på det offentlige ladenetværk.

Og ønsket om hurtige ladninger er allerede en realitet. De ladestandere som sættes op i byer, ved togstationer, supermarkeder og langs motorvejsnettet er hurtigladestandere. Her kan man lade din elbil op til cirka 100 kilometers kørsel på omkring 20 minutter.

Som et led i et fælleseuropæisk samarbejde vil det danske ladenet fra i år løbende blive udvidet med en række ultrahurtige ladestationer, som på 20-30 minutter vil kunne oplade et kapacitetssvarende batteri til en rækkevidde på omkring 400 kilometer.

Næsten ingen forskel for elbilister

Ofte har elbilisterne dog ikke brug for at lade bilen op uden for hjemmet. Ifølge en anden  rundspørge blandt 267 af Clevers kunder, er en ladeboks i hjemmet den primære opladningsform for 60,6 procent af kunderne.

»Jeg plejer at sige, at opladningen tager mig fem sekunder. Det er den tid, det tager at sætte ladestikket i bilen og ud igen. Ligesom man gør med mobiltelefonen, er det jo ikke andet end en vanesag at sætte bilen til opladning, når man kommer hjem fra arbejde«, fortæller Kasper Hjorth, som er biløkonom hos Leaseplan Danmark A/S og mangeårig elbilist.

Selv om han primært lader hjemme, har han tit og ofte 'ladet ude', og han har stadig svært ved at se den store forskel mellem et ladestop og en brændstofpåfyldning på tankstationen. Ladetid er ganske enkelt ikke en nævneværdig bekymring i hans daglige brug af elbilen.

»Jeg har kørt elbil siden 2010, og jeg kan ærligt sige, at jeg aldrig har oplevet opladningen som et problem. Prøv selv at tage tid på, hvor lang tid det tager at tanke bilen op, betale og måske lige runde toilettet. Jeg tager som regel bare en kaffe og svarer på mails, mens bilen lader. Problemet er nærmere de skrøner, der florerer omkring ladetid, rækkevidden på batterierne og deres levetid«, fortæller Kasper Hjorth.

Lader mere end de fleste

Alt afhængig af vind og vejr og størrelsen på batteriet, klarer de fleste elbiler mellem 120 og 200 kilometer på en fuld opladning. For Kasper Hjorth er den rækkevidde rigeligt til at klare det daglige kørselsbehov. Når han kommer hjem fra arbejde, sætter han vanen tro bilen til opladning i hjemmets ladeboks.

Andre har mulighed for at lade bilen op, mens de er på arbejde, men lademulighederne er også mange i storcentre landet over. Der er også opsat ladestandere i nærheden af togstationer og i en lang række Føtex, Bilka og Netto-butikker. På den måde klares ladningen, mens dagens indkøb overstås.

Nogle elbilister mærker altså kun sjældent at skulle vente på, at bilen lader op.

Det gør Steffen Frøkjær til gengæld. Han har kørt elbil i et år og har en lang pendlerrute, som gør, at han formentlig lader mere end de fleste.

De små pauser på ruten er dog ikke noget, han tænker særligt over. Han bruger i stedet pauserne til at arbejde eller finde ro.

»Jeg bor i Flensborg og er i skolepraktik i Aarhus, så jeg lader bilen tre gange på sådan en tur frem og tilbage. Det generer mig ikke. Jeg sætter min telefon til laptoppen og bruger tiden på at lave lektier. Andre gange går jeg en lille tur for at slappe af. Jeg kan ikke lade der, hvor jeg holder i Aarhus, så jeg skal lade to gange på vej hjem. Hvis jeg kunne lade på job, ville jeg kunne nøjes med et enkelt stop på vej hjem. Jeg synes, at fordelene ved at køre elbil vejer klart op for den tid, ladningen tager«, mener Steffen Frøkjær.

20 minutter kan være en værdifuld pause

Når Steffen Frøkjær indimellem bruger de 20 minutter på at slappe af med en gåtur, gør han det helt rigtige, mener stresscoach Bjarne Toftegård, som er indehaver af virksomheden Forebyg Stress.

Han har mere end 15 års erfaring med at lære folk at slappe af. Ifølge Bjarne Toftegård skal de 20 minutters ladetid ikke ses som spildtid, men nærmere som en værdifuld pause i en hektisk moderne hverdag.

»Vi har brug for pauser, for at hjernen kan fungere optimalt. Det betyder ikke noget for bilen, om den er halvt eller fuldt opladt, men det betyder helt vildt meget for hjernen«, fortæller Bjarne Toftegård.

I stedet for at være irriteret over at skulle vente 20 minutter, foreslår Bjarne Toftegård i stedet, at man, som Steffen Frøkjær gør det, indimellem bruger ladetiden på en lille spadseretur. Især, hvis man holder i nærheden af fri natur.

Frisk luft og let fysisk aktivitet klarer hjernen og afstresser langt mere, end man skulle tro, fortæller han.

»Det er nemt at gøre det til en kvalitetspause. Jeg bruger selv appen 'Stress Af', som er guidede øvelser i at slappe af. En øvelse tager ikke mere end 17 minutter. Du kan også læne sædet tilbage og tage en lille powernap. Det vigtigste er, at man får koblet af fra omverdenen bare et øjeblik«.