Trafikregulering. Sådan kunne en port i betalingsringen se ud. Kameraer skanner nummerplader ved Damhussøen. Fotokollage: Vejdirektoratet

Trafikregulering. Sådan kunne en port i betalingsringen se ud. Kameraer skanner nummerplader ved Damhussøen. Fotokollage: Vejdirektoratet

cci-import

Betalingsring har begrænset miljøeffekt

En betalingsring bekæmper trængsel og ikke luftforurening, viser rapport.

cci-import

Borgerne i hovedstadsområdet kan glæde sig over markant bedre plads på vejene, hvis regeringen gennemfører sin betalingsring.

Eksempelvis vil der ske en reduktion i antallet af person- og varebiler, som kører over ringen, med godt 40 procent, mens 15.600 kø-timer i døgnet kan undgås, fordi folk lader bilen stå.

Det fremgår af en miljøundersøgelse af fire forskellige versioner af den københavnske betalingsring, som Vejdirektoratet har lavet, og som fremlægges i dag.

Til gengæld er det så som så med forbedringen af luftkvaliteten, der ellers har været fremført som et væsentligt argument for en betalingsring.

»Undersøgelsen viser klart, at det er en trængselsring og ikke en miljøring«, siger trafikforsker ved Aalborg Universitet, lektor Harry Lahrmann.

Undersøgelsen viser klart, at det er en trængselsring og ikke en miljøring



Positiv effekt i indre by
Det er det indre København, der kommer til at nyde størst glæde af renere luft. Her er der i dag 11 gadestrækninger, der overskrider grænserne for luftkvalitet. Med betalingsringen ventes det kun at være mellem fem og syv strækninger.

For hovedstadsområdet som helhed vurderer rapporten, at den samlede reduktion af luftforureningen vil være begrænset.

LÆS OGSÅ Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, er ikke overrasket over rapportens konklusion. »Der er jo dele af regeringen, der argumenterer med luftforurening, og det lyder jo nærmest, som om folk dør som fluer i København. Men faktum er, at en betalingsring ikke hjælper, og det ved vi også fra andre storbyer«, siger han. Minister hæfter sig ved trængselseffektAlligevel er transportminister Henrik Dam Kristensen (S) glad for rapporten, fordi den klart dokumenterer de store trafikale gevinster ved ringen. Han mener ikke, den begrænsede indflydelse på luftkvaliteten ændrer dette billede. »Miljøargumentet er der. Men det her handler jo om trængsel – at mange mennesker bruger rigtig mange timer hver dag på at bringe sig frem og tilbage«, siger Henrik Dam Kristensen.



Men argumentet om reduceret luftforurening har jo været vigtigt i debatten. Det er vel svækket med denne rapport?

»Nej, det er ikke svækket, for der er et positivt bidrag. Alt hjælper. Men der er jo ingen, der forestiller sig, at man ikke længere har behov for at køre bil i København. Det vil der også være i fremtiden«.

Miljøargumentet er der. Men det her handler jo om trængsel



Omegnskommune raser
For ministerens partifælle i Herlev borgmester Thomas Gyldal Petersen (S) beviser rapporten, at man bevidst tilgodeser Københavns Kommune på bekostning af omegnskommunerne.

»Når man nu ved, at betalingsringen primært er en trængselsring, så synes jeg, det er interessant at se på, hvordan man letter trængslen allermest«, siger han.



Det har været fremme, at regeringen hælder til, at ringen skal følge Københavns kommunegrænse med et sving uden om Amager. Hvis det bliver virkeligheden, viser rapporten, at især Herlev står til at få mere af den trafik, der går langs ydersiden af betalingsringen.

»Vi får i virkeligheden forværret det trængselsproblem, der er allerstørst for os«, siger Thomas Gyldal Petersen, der opfordrer til, at man i stedet lægger ringen længere inde i København langs omfartsvejen Ring 2.

Forslag i løbet af to uger

Transportministeren understreger, at der ikke er truffet en endelig beslutning om placeringen, og opfordrer derfor alle til at slå koldt vand i blodet. »Det er jo ikke sådan, at der er dokumentation for, at Ring 2 på det område entydigt er til gavn for Herlev«, siger Henrik Dam Kristensen. Så der er ikke noget i rapporten, der rydder bordet for dig?»Alle modeller hjælper. Nogle er mere hensigtsmæssige end andre, det kan man jo se på tallene. Men den endelige placering kommer med lovforslaget«, siger Dam, der præsenterer forslaget i løbet af de næste to uger.





FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce