Annonce
Debat 1. jul. 2009 KL. 17.35

Bjørn Lomborg fik røffel på udebane

Lomborg forsøgte at overbevise hundrede Politiken-læsere om, at CO2-kampen er spild af penge. Demagog, lød det fra publikum.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Politikens sommerhøjskole

Politiken på Vallekilde Højskole i en uge.

Fra søndag aften til lørdag middag er Vallekilde Højskole omdannet til Politikens sommerhøjskole.

I år er temaet klimaudfordringerne.

Cirka hundrede deltagere - primært Politikens kernelæsere - skal på flere forskellige workshops tage stilling til teknologiske løsninger på klimaproblemet, kunsten at forhandle en international klimaaftale på plads, dommedag i litteraturen og meget mere.

En lang række debattører som Bjørn Lomborg, Svend Auken og Gitte Seeberg kommer med indspark undervejs.

Politiken.dk er med og dækker de bedste debatter og sjoveste indslag.

Klimadebattør Bjørn Lomborg stod i løvens hule, da han i dag talte grimt om den vestlige verdens klimakamp.

Løven var foredragssalens cirka hundrede Politiken-læsere, der i denne uge er samlet på Politikens klimahøjskole i Nordvestsjælland.

Og som de seneste dage har fået indpodet af førende eksperter, at klimaudfordringerne udgør vor tids største krise og uden øjeblikkelig handling vil ende i en katastrofe.

LÆS ARTIKELKlimakatastrofen tegner værre end frygtet

Bomber publikum
»Du taler som en demagog«, lød dommen over Lomborg fra en ældre kvinde i salen, der havde bedt om ordet.

»Jeg følger mig bombet. Jeg ved hverken mere eller mindre efter dit foredrag. Men nu kan jeg trods alt sige, at jeg har set Bjørn Lomborg live«, udbrød en anden af de ældste højskoleelever.

En ældre herre nøjedes med at lufte sin fortsatte skepsis:

»Uanset hvad du siger, Bjørn Lomborg, så er jeg stadig bekymret over de stigende temperaturer«.

Den velkendte sang
Lomborg havde den foregående time blot sagt, som han altid gør.

At den globale opvarmning findes, men at investeringer i dyre internationale aftaler for nedbringelse af CO2-udslippet - som fx Kyotoprotokollen - giver ekstremt dårligt udbytte. I stedet skal der investeres i CO2-forskning.

At den amerikanske klimaguru Al Gore manipulerer groft, når han fremsætter skrækscenarier om en snarlig eksplosion i antallet af varmedødsfald og en vandstandsstigning på 6 meter.

Og at Obama, Lars Løkke og resten af verdens regeringschefer burde bruge pengene på meget andet end klimaaftaler - fx på en målrettet indsats mod malaria.

»Hvorfor pokker er det, at vi ikke tør snakke om, hvad der rent faktisk fungerer, men kun snakker om det, der er politisk korrekt«, lød et af de velkendte budskaber fra Lomborg.

En Lomborg-fan
Der var dog ikke lutter Lomborg-modstandere blandt tilhørerne.

Richard Sørensen kunne lide, hvad han hørte og kvitterede efter foredraget med et håndtryk til foredragsholderen.

»Jeg synes virkelig, at vi trænger til en spredning af synspunkterne. Så man kan da godt sige, at jeg er fan af ham«, sagde højskolegænger Sørensen.

Politikens læsere er fede
Hovedpersonen selv var trods hug fra flertallet godt tilfreds med debatten med Politikens kernelæsere:

»Politikens læsere er folk, der frygtelig gerne vil gøre det gode. Der er ingen tvivl om, at de somme tider har en automatpilot-tænkning, men de har også vilje til at lytte og blive klogere. Derfor er det meget federe at komme her end til et publikum, som enten er helt indstillet på, at jeg er en idiot, eller som synes, at jeg burde være præsident«, sagde Lomborg efter foredraget til politiken.dk.

Du har nu i årevis fremført de samme pointer om klimaet. Bliver du aldrig træt af at sige det samme igen og igen?

»Det kække svar er, at man aldrig bliver træt af at sige det, der er rigtigt. For mig handler det om at få folk til at tænke i prioritering. Der er ting, vi prioriterer for lavt, og ting, vi prioriterer for højt, og klimaet er et klassisk eksempel på noget, vi prioriterer alt for højt«.

Men det har du sagt i årevis, og alligevel prioriterer politikerne i dag klimaet højere end nogensinde. Hvornår giver du op?

»Det er jo ikke sådan, at man stopper en diskussion, bare fordi man har haft den længe. Vi er nødt til at tage det lange, seje træk. Det her en diskussion, vi kommer til at have mange årtier endnu«, sagde Bjørn Lomborg.

Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

- Få dagens vigtigste debatter på mail

Annoncer
13. feb. KL. 00.01
Facebook. Analyserer man folks opdateringer er det bemærkelsesværdigt hvor mange af dem, der handler om at blive set og anerkendt. - Foto: Jens Dresling

Der er gået inflation i anerkendelse

Facebook minder om julebrevet: alt er positivt.

10. feb. KL. 14.01
Foto: ALIK KEPLICZ/AP

Kunstens pengemagt knuser det kulturelle demokrati

Acta-traktaten og kunstens lobbyister forhindrer kulturen i at nå den brede befolkning.

10. feb. KL. 00.01
Spiseregler. »Hvordan skal den muslimske kok, som ikke kan leve med tanken om at spise svinekød, kunne værdsætte og vurdere smagen?«, spørger Mikael Rothstein. - Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

I har endnu ikke fattet religionerne

Hotel- og Restaurantskolen viser, hvor ringe forståelsen af kulturfænomenet religion...

10. feb. KL. 09.31
Sportsligt. Hver tredje elev i folkeskolens ældste klasser føler ubehag ved at skulle i fællesbad efter idrætstimerne. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Skriv: Er folkeskoleelevers blufærdighed et problem?

Hver tredje af de ældste folkeskoleelever har det dårligt med fællesbad efter idræt.

10. feb. KL. 00.01
Splittelse. Den manglende vilje til at melde klart og tydeligt ud om finansskatten svækker regeringen. - Foto: DRESLING JENS

Regeringen er sin egen værste fjende

De indre modsætninger i regeringskoalitionen blokerer for en fælles retning.

9. feb. KL. 13.02
Foto: VALENTE DITTE

Behold lektierne i folkeskolen

S-forslag er et 'skoleeksempel' på, hvorfor det offentlige bliver ved med at vokse.

9. feb. KL. 00.01
Søren Gade afgav det fejlagtige svar om antallet af irakiske krigsfanger i Folketinget i april 2007, og det har siden været afsæt for skiftende forsvarsministres gentagne misinformationer af Folketinget. - Foto: THOMAS SJØRUP (arkiv)

Ansvaret for manipulation må placeres

Sagen om fejlagtige oplysninger om irakiske krigsfanger må ikke kunne gentage sig.

9. feb. KL. 00.01
Dyr. De fleste kender vandrehistorien om Per Hækkerup, der gav nordsøolien væk til nordmændene for en flaske whiskey. Tidligere energiminister Bendt Bendtsen (K) forærede ikke olien til vores norske venner, men solgte den i stedet til spotpris til kammeraterne i Mærsk - endda i ganske ædru tilstand. - Foto: THOMAS BORBERG

Bendt Bendtsens oliebrøler må rettes op

Nu må de borgerlige feje op efter den dyreste mand i dansk politik.

8. feb. KL. 12.43
Foto: KRABBE LARS

Venezuelansk musiksystem skal styrke dansk dannelse

Dansk Folkeparti ønsker musikundervisning efter sydamerikansk forbillede.

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

13. feb. KL. 00.01 Rene linjer

Det sker
Americana. Blandingen af forfinet støj og traditionel rock holder formen. - Foto: PR-foto
13. feb. KL. 19.02

Suverænt rockband kan også uden stjerneguitarist

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste læserbreve

WEBCAM RÅDHUSPLADSEN LIGE NU

LATEST

Seneste Dagens tegning