Annonce
Debat 24. jul. 2010 KL. 08.30 opdateret 26. jul. 2010 KL. 11.06

Mine skolekammerater var ikke racister

Astrid Krag er vokset op i Tørring, hvor de fleste stemte Dansk Folkeparti.

Sommerserie Sig mig, hvor du er vokset op

Hvilken sammenhæng er der mellem din sociale opvækst og de holdninger, du har i dag? Det vil vi i løbet af sommeren spørge syv personer om.

I dag er det SF’s gruppenæstformand Astrid Krag.

Hun er født 17. november 1982.

Kommer fra Tørring i det tidligere Vejle Amt. Landsformand for SFU – 2005-2007.

Valgt til Folketinget 2007, SF’s integrations- og udlændingeordfører, ældreordfører og næstformand for SF’s folketingsgruppe.Bor på Amager og gift med Andreas Seebach, også kendt som rapperen AndyOp.

Den 27-årige SF-gruppenæstformand Astrid Krag er kendt som en ’hardliner’ i udlændingedebatten.

Allerede i 2006 beskyldte hun som SFU-formand venstrefløjen for at have svigtet integrationen med misforståede hensyn til de etniske minoriteter.

Jeg tog afsæt i mine kammeraters virkelighed – som f.eks. min veninde, hvis mor var langtidsledig, og hvis far gik til traktortræk

Astrid Kragh.

Mine milepæle

Vi har bedt Astrid Krag om at nævne tre begivenheder fra barndommen, som har præget hendes holdninger:
1. En af de begivenheder, jeg tydeligst husker fra min barndom, var, da min farfar skulle begraves. Til begravelsen kom der repræsentanter fra fagforeningen med faner, for han havde brugt meget af sit liv som formand for Metal i Skanderborg. At kampfæller kom til hans begravelse med røde faner for at vise deres respekt, var for mig et billede på almindelige menneskers kamp for velfærdssamfundet.
2. Som barn læste jeg Pelle Erobreren. Det var fantastisk og en øjenåbner. Jeg læste den samtidig med, at min historielærer begyndte at undervise i industrialiseringen og hele omdannelsen af det danske samfund. Det hjalp mig til at indse, at vores samfund er blevet til, fordi mennesker har besluttet sig for at organisere sig i fællesskaber.
3. I 2002 sad jeg ved et landsmøde og hørte SF?s medlemmer debattere ghettoer. Et af argumenterne var, at det naturligt, at indvandrere søgte sammen med ligestillede i ghettoerne, fordi »Sådan er det også med danskerghettoerne på Costa del Sol«. Det passede bare ikke.

Og som partiets næstformand i folketingsgruppen og integrationsordfører har hun gjort op med det, der for år tilbage blev kaldt venstrefløjens ’fløjlshandskeretorik’ i udlændingedebatten.

Hun mener selv, at nøglen til at forstå hendes holdninger på f.eks. udlændingeområdet, er hendes opvækst i provinsen.

»Jeg er netop ikke vokset op i et storby-venstrefløjsagtigt miljø, men i en landkommune uden de store midler, den lille jyske flække Tørring uden for Vejle, hvor systuen flyttede til Polen, og hvor de fleste enten var venstrebønder eller stemte på Dansk Folkeparti. Faktisk har jeg gået på samme gymnasium som Kristian Thulesen-Dahl (DF) og Troels Lund Poulsen (V). Og når man er vokset op og har gået i skole med nogle af dem, der stemmer på Dansk Folkeparti, får man altså svært ved at dæmonisere dem«.

Men behøver man ligefrem at kopiere dem?

»Nej. De er et dybt borgerlige og forsøger at fjerne fokus fra, at de i ni år har lagt stemmer til regeringens velfærdsforringelser. Men jeg mener samtidig, at DF i nogle tilfælde har rejst nogle reelle spørgsmål og tematiseret nogle bekymringer, som jeg i min opvækst har oplevet, at mange almindelige mennesker har. Emner, hvor venstrefløjen ikke kom med klare nok svar. Det går ikke at sige, at DF er et landsbytosseparti, som går i sig selv igen, og at man er racist, hvis man også synes, der er udfordringer forbundet med indvandringen«.

Når du tager udgangspunkt i ’mange almindelige menneskers’ hverdag, så handler det blandt andet om, at du havde en anden opvækst end mange andre SF’ere?

»Ja, altså ikke fordi min opvækst er specielt unik i forhold til SF’ere generelt, men det giver et andet perspektiv i udgangspunktet at vokse op i et lille samfund. Jeg mener, at min opvækst og mine erfaringer har stor betydning for, hvordan jeg tænker, og hvordan jeg har dannet mig mine meninger. Hvis jeg var født og opvokset i et privilegeret område med masser af akademikerbørn, så havde jeg formentlig udviklet en mere abstrakt holdning til mange ting. Jeg tror, at faren ved at vokse op blandt meget ressourcestærke mennesker i et meget homogent samfund er, at man hurtigt kommer til at bekræfte hinanden i, at man har de rigtige svar og den rigtige virkelighedsopfattelse«.

Forældrene er akademikere
Selv er Astrid Krag vokset op i en familie, hvor begge forældre er universitetsuddannede, socialt indignerede og den ene ansat som gymnasielærer på det lokale gymnasium.

Du er vokset op med diskussionslystne akademikerforældre. Det står da i modsætning til din selvforståelse som ’pigen af folket’, der har forståelse for, hvad der rører sig blandt almindelige mennesker, ikke?

»Det synes jeg ikke. På min årgang i kommuneskolen var der ét akademiker-barn, og det var mig. Men jeg var jo netop omgivet af børn fra ikke-akademikerhjem. Det betød, at jeg tog afsæt i mine kammeraters virkelighed – som f.eks. min veninde, hvis mor var langtidsledig, og hvis far gik til traktortræk. Det giver et andet verdensbillede, end hvis man er vokset op i Kartoffelrækkerne på Østerbro«.

Men ligefrem ’folkets stemme’?

»Det er vist også jeres ord. Jeg prøver ikke at fremstille det sådan, at jeg voksede op ude i en lade eller kommer fra et fattigt hjem. Slet ikke. Vi var en af akademikerfamilierne i Tørring, med fyldte bogreoler og masser af snak ved middagsbordet. Sådan var det. Og hvis jeg ikke havde haft den opvækst i en diskussionslysten og socialt indigneret familie, så var jeg sikkert ikke havnet i SFU«.

Det kan da ikke have været massive integrationsproblemer, der tårnede sig op i Tørring?

»Nej, slet ikke. I Tørring havde vi på det lokale Røde Kors-center nogle bosniske flygtninge, som vi tog godt imod som lokalsamfund, og når de holdt kulturdag, var det altid et stort tilløbsstykke. Det var ikke kilde til konflikt. Men det var selve temaet ’indvandring’ til gengæld, og det så vi med de store vælgervandringer væk fra Socialdemokraterne til DF ved 2001-valget, der blandt andet fandt sted i jyske flækker, som den jeg voksede op i«.

Du mener også, at mødet med din mand, rapperen AndyOp – Andreas Seebach – har haft betydning for dit syn på integrationen?

»Ja, han voksede op i et socialt belastet boligområde i Århus Vest, hvor afrikanerne blev kaldt for ’aber’ af nogen af de danskere, der boede der, mens nogle af de nytilkomne smed affald ud over altanen i stedet for i affaldsskakten. Det, han oplevede der, var, hvad der sker, når man lader de svageste danskere på overførselsindkomster have hovedansvaret for integrationen. Det har bekræftet mig i, at vi også på venstrefløjen må tale om de problemer og udfordringer, der er en del af integrationen «.

Ahaoplevelse på partimøde
Astrid Krag var 19 år og sad som SFU’er til SF’s landsmøde, da hun første gang fandt ud af, at hun var uenig med mange partifæller om integrationen.

»Jeg husker det tydeligt. Emnet var ghetto-dannelse, og her hørte jeg mange af mine partifæller sige, at det da var naturligt, at indvandrere søgte sammen med ligestillede i ghettoerne, fordi »sådan er det også med danskerghettoerne på Costa del Sol«. Da argumentet blev gentaget kunne jeg bare mærke med både hjernen og maven, at jeg var instinktivt uenig, og at det stred mod min egne oplevelser. Den holdning, som flere forfægtede på landsmødet, var jo en virkelighedsfjern holdning, tænkte jeg«.
Politik. Astrid Kragh. Tegning: Roald Als.
Hvorfor virkelighedsfjern?

»Costa del Sol og Vollsmose er jo to helt forskellige diskussioner, og det tror jeg godt, folk kan se. Altså: det har nogle helt andre konsekvenser at være tvunget til at bo i et belastet boligområder, fordi du ikke har råd til at flytte end at vælge at flytte til solkysten og nyde dit otium, fordi du har råd til det«.

Du bliver af mange betragtet som en hardliner i udlændingedebatten. Er der ikke et pudsigt sammenfald mellem dine holdninger og meningsmålingerne?

»Jamen, jeg mener jo fuldstændig, hvad jeg siger, jeg rykker ikke mine holdninger af taktiske årsager. Men politikerne har da et ansvar for at være opmærksomme på de dagsordener, der optager folk flest, og være klar til at komme med løsninger, når folk oplever problemer. Derfor fik vi systemskiftet i 2001: folk ikke oplevede, at deres politikere talte om, hvad der var væsentligt i deres hverdag«.

Det gjaldt også dit eget parti?
»Ja, dæmoniseringen af personer, der mener, at indvandringen også har bagsider, var for år tilbage omfattende på venstrefløjen. Jeg kan huske, at jeg som ung SFU’er på kursus hørte oplæg om det multikulturelle samfund, hvor man primært snakkede om de ’fremmedfjendske’ og ’racistiske’ danskere, der stemmer DF. Jeg kunne jo ikke gå tilbage til min skoleklasse i Tørring og sige, at hvis man ikke synes, at det multikulturelle samfund lyder spændende, så er man fremmedfjendsk, vel? Jeg havde det på den måde, at hvis SFU-argumenterne i mødelokalet ikke holdt vand, når jeg kom tilbage til baglandet, så var de ikke gode nok. Og i Tørring var det ikke til at se, hvad det her abstrakte begreb om det multikulturelle samfund var for noget. Skulle jeg argumentere for det, skulle det gøres klart og konkret«.

Er der andre eksempler end indvandringen?

»Der er masser. F.eks. bor de fleste politikere i ejerbolig, og i de seneste mange år har spørgsmålet om lejernes vilkår stort set ikke fyldt noget i debatten. Kunne der være en sammenhæng? Selvfølgelig. Det er vigtigt, at politikere er meget opmærksomme på, hvordan deres liv og miljø adskiller sig fra almindelige danskeres hverdag, og at man konstant husker på, hvem man repræsenterer og kæmper for. Det har jeg lært af min opvækst«.

-----------

Rettelse: I en tidligere version af denne artikel var Astrid Krag fejlagtigt omtalt som SF-næstformand. Hun er næstformand for folketingsgruppen, men Thor Möger Pedersen er næstformand for partiet.

Annonce
Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR
Annoncer
22. maj. KL. 08.45
Anklage. Børnerådets formand Lisbeth Zornig Andersen er blevet angrebet for at blande sine personlige interesser ind i sit arbejde, da hun medvirkede i en tv-dokumentar om sin egen ulykkelige barndom. - Foto: EHRBAHN JACOB

Pinligt angreb mod Zornig

Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.

21. maj. KL. 10.34
Togtiggeri. På en almindelig dag er det nu mere reglen end undtagelsen, at folk på S-togene mellem Nørreport og Sydhavnen bliver afbrudt af tiggere, skriver debattør. - Foto: Jens Dresling (arkiv)

Tiggerne i S-togene provokerer mig

Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.

19. maj. KL. 18.55
Ignorance. Kollektivet har svært ved at gennemskue markedsmekanismerne, og derfor handler vi på baggrund af dårlige eller forkerte informationer, forklarer Vincent Hendricks. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej

Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.

19. maj. KL. 20.37
Distance. Det er altafgørende at opretholde en professionel distance til det område og de mennesker, man ønsker at hjælpe. Ellers kan det forhindre, at man hjælper optimalt. Tegning: Per Marquard Otzen.

Taler Børnerådets formand sin egen eller børnenes sag?

»Lisbeth Zornig Andersen bruger sit formandskab som løftestang for sin egen sag«.

18. maj. KL. 15.04
Tegning: Roald Als

Venstrefløjen har overladt debatten til højrefløjens intellektuelle

Nævn tre centrum-venstre-intellektuelle, der præger den politiske debat i dag.

18. maj. KL. 13.12
Ammedebat. »Her tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame, der er helt bevidst om, hvad hun vil, og hvornår hun vil det«, skriver jordemoderstuderende. - Foto: Thomas Borberg (modelfoto)

Amning er da ikke perverst

Tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame.

18. maj. KL. 09.27
Valg? Regeringens finanslov for 2013 kan godt stemmes hjem med Enhedslisten, men at regere landet efter sit grundlag, kan regeringen ikke. - Foto: Rasmus Flindt Pedersen

Ender Thornings reformplan i valg?

Uden Løkke vil regeringens finanslov for 2013 være uden reformer.

17. maj. KL. 23.50
Foto: MYDSKE PETER

Hvornår skal de rigeste til lommerne?

Hvis alle skal bidrage, mangler der noget i regeringens 2020-plan.

17. maj. KL. 00.01
fejlet. Helle Thorning-Schimdt har forspildt muligheden for at være brobygger i EU. - Foto: THIERRY CHARLIER/AP

Thornings EU-formandskab er slået fejl

Statsministeren har hverken ideologisk eller politisk formået at slå igennem på europæisk...

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

22. maj. KL. 00.01 Tolle lege

Det sker
Havnespot. Nogle af de bedste solsteder i København findes langs havnen. Her er det Toldbodens Grillbar. - Foto: Mathias Christensen
22. maj. KL. 12.02

Guide: Københavns bedste havnespots

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning