Annonce
Debat 20. jan. 2011 KL. 14.08

Kritik af TV 2: »Virkeligheden er mere nuanceret«

TV 2 burde havde foretaget et 'kan det virkelig passe'-tjek i Herlev-sagen.

fakta

Anne Lea Landsted er journalist og lektor i journalistik på Syddansk Universitet, SDU.

Når man ser TV 2’s seneste afsløring, kan man få det indtryk, at lægerne på Herlev Sygehus er en flok kynikere, der sparker rollatoren væk under raske gamle og sender dem direkte på dødsgangen.

Nu er virkeligheden ofte mere nuanceret, og man kunne ønske sig, at journalisterne fra TV 2’s afslørende team havde foretaget et ’kan det virkelig passe’-tjek og spurgt sig selv, inden de bragte afsløringen:

Hvorfor mon lægerne på lungeafdelingen har sådan et særligt kodesprog som ’Minus ITA’ og ’Minus 2222’?

Det gjorde journalisterne ikke.

I stedet gik de på jagt efter sundhedseksperter og politikere, som kunne dele forargelsen. Og den ville ingen ende tage, for ikke alene gør lægerne på Herlev Sygehus sig til dommere over liv og død – de gør det også uden at informere patienten.

Jeg er journalist, men jeg har også læst medicin og arbejdet på et hospital og en afdeling, hvor lignende koder optrådte i patientjournalerne – nogle efter patientens eget ønske, andre, fordi lægerne vurderede, at genoplivningen kunne være forbundet med stor risiko for patienten.

Nu kan der være flere årsager til, at lægerne ’koder’ journalerne,

Anne Lea Landsted

Koderne var der for at forhindre, at en læge, der ikke kendte patienten, gik i gang med en udsigtsløs og måske endda uhyre smertefuld eller unødigt ydmygende livsforlængende behandling af en uhelbredeligt syg patient.

Og, kan jeg godt afsløre, ofte blev patienten – præcis som på Herlev Sygehus – ikke orienteret.

Igen ville jeg ønske, at journalisterne på TV 2 et øjeblik havde sænket den løftede pegefinger og spurgt sig selv. Hvorfor mon?

Kan det være, fordi lægerne rent faktisk forsøger at tage hensyn til patienten, fordi det er en ret svær meddelelse at få slynget i hovedet?

Jeg ville da personligt blive noget paf, hvis en læge kom hen til mig og sagde:

»Du skal lige vide, at vi ikke har tænkt os at genoplive dig og give dig intensiv behandling, hvis du får hjertestop«. Nu ved jeg godt, at der er mange måder at sige tingene på, men alligevel.

Nu kan der være flere årsager til, at lægerne ’koder’ journalerne, end den unødige livsforlængelse – nemlig, at lægerne er nødt til at prioritere på grund af manglende ressourcer.

Dvs. at lægerne ikke har råd til at forlænge uhelbredeligt syges liv med nogle måneder, fordi de mangler udstyr og personale og derfor er nødt til at prioritere, hvem der skal optage plads på intensiv afdeling, som det blev antydet i den forvrængede samtale mellem to læger fra Herlev i TV 2 Nyhederne.

Og det er måske den egentlige skandale.

Annonce
Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR
Annoncer
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

22. maj. KL. 00.01 Tolle lege

Det sker
Havnespot. Nogle af de bedste solsteder i København findes langs havnen. Her er det Toldbodens Grillbar. - Foto: Mathias Christensen
22. maj. KL. 12.02

Guide: Københavns bedste havnespots

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning