Annonce
Debat 7. mar. 2011 KL. 13.22

»Hey, skal vi dele et barn?«

Hjemmeside tilbyder 'arrangeret forældreskab' som en måde at stifte familie på. Er det i orden?

Er du single og ønsker du et barn, du kan dele med en anden – uden at skulle flytte sammen med vedkommende eller involvere dig følelsesmæssigt, så er ’arrangeret forældreskab’ løsningen.

Via hjemmesiden www.regnbuebarn.dk kan interesserede finde et match med andre, som har samme drøm.

Hverken civilstand eller seksuel orientering er nogen hindring for at få lov at dele et barn. Og et af de første delebørn er allerede på vej.

Umiddelbart virker det måske meget arrangeret, koldt og kynisk

Niels Christian Larsen

Om 2 måneder kommer en lille dreng til verden som et planlagt ønskebarn. Hans far og mor er hverken gift, bor sammen eller er forelskede i hinanden.

Hans mor bor sammen med sin ældste søn, som glæder sig til at blive storebror, mens faderen bor sammen med sin partner.

Selv om der ikke er kærlighed i de voksnes forhold, er der masser af kærlighed til det barn, der er på vej. Forældrene har fundet sammen via hjemmesiden regnbuebarn.dk.

Interessen for det ’arrangerede forældreskab’ er støt stigende.

375 mennesker har allerede en profil på www.regnbuebarn.dk, og hver dag kommer flere nye henvendelser til, fortæller Niels Christian Larsen, som står bag siden sammen med sin partner Allan Molsen Larsen.

»Vi synes, det var vigtigt at skabe et forum, hvor man kunne mødes med det formål at blive forældre, uanset hvilke seksuelle præferencer man måtte have. Umiddelbart virker det måske meget arrangeret, koldt og kynisk, men i bund og grund aftaler man bare på forhånd, hvordan forholdene omkring et barn skal være. Man har ikke et kærlighedsforhold imellem den biologiske far og den biologiske mor, men til gengæld har man en fælles kærlighedsrelation til barnet«.

Degraderer I ikke børn og forældreskab til en vare, man kan bestille over nettet, lidt ligesom når man finder en at dele en bil eller en lejlighed med?

»Det synes jeg ikke. Som man gør i alle forældre-barn-relationer, sørger man også i det ’arrangerede forældreskab’ for, at barnet får ubetinget kærlighed af alle de voksne, det nu er omgivet af. Uanset om de voksne indgår i et parforhold eller lever hver for sig. Det er kærligheden mellem forældre og barnet, der definerer familien«.

Det lyder som en noget egoistisk måde at blive forældre på?

Man har jo ikke nogen kærlighedsfølelser over for hinanden. Men vi har et meget, meget stort ønske om at være forældre.

Margrethe Dahl

»Det er i virkeligheden det samme behov, som heteroseksuelle par har, men homoseksuelle kan bare ikke realisere det på samme måde inden for et almindeligt partnerskab. Dette giver os en mulighed for at realisere vores eksistentielle behov for at give livet videre til en ny generation, få børn og stifte en familie. Det gælder også for mange af de enlige kvinder, der har deres profiler på siden«.

Niels Christian Larsen og Allan Molsen Larsen nøjedes ikke blot med at stille muligheden for ’arrangeret forældreskab’ til rådighed for andre.

Via deres hjemmeside har de fundet frem til Margrethe Dahl, der havde lagt en profil ud. Om to måneder nedkommer hun med deres fælles delebarn.

Hun har i forvejen en søn på snart 18 år, hvor faderen har fravalgt at være en del af hans liv. Hun ønskede sig et barn mere, men havde ikke lyst til at blive alenemor igen.

Derfor var et ’aftalebarn’ med et homoseksuelt par den helt rigtige løsning for hende.

Hvilke reaktioner har du fået fra dine omgivelser på din beslutning?

»Nogle har undret sig lidt. Og hvis man selv har en anden holdning til tingene og er fastlåst i, at det skal være villa, vovse og Volvo med far, mor og børn, så kan man da godt synes, at det er en forkert måde at gøre det her på. Når jeg kigger på Mikkel, min ældste søn, så er han blevet snydt for en masse gode ting, han kunne have haft med sin far. Men det er et valg, hans far har taget, og den situation vil jeg egentlig helst ikke stå i igen«.

Set udefra lyder det som en meget kunstig måde at finde en far til sit barn på?

»Jo, det er det da. Man har jo ikke nogen kærlighedsfølelser over for hinanden. Men vi har et meget, meget stort ønske om at være forældre. Og vi har taget udgangspunkt i det, der er vigtigst i livet og i opdragelsen af barnet. Hvis jeg som 36-årig skulle vente med at få et barn, til jeg fandt den rigtige mand, så vil jeg blive for gammel i mellemtiden til at kunne få flere børn«.

Annonce
Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR
Annoncer
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

22. maj. KL. 00.01 Tolle lege

Det sker
Havnespot. Nogle af de bedste solsteder i København findes langs havnen. Her er det Toldbodens Grillbar. - Foto: Mathias Christensen
22. maj. KL. 12.02

Guide: Københavns bedste havnespots

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning