Annonce
Debat 12. jun. 2011 KL. 10.43

Tysk journalist: DF drejer historiens hjul tilbage

Den udvidede grænsekontrol er et skridt i den forkerte retning, skriver Marc-Christoph Wagner.

Marc-Christoph Wagner

Marc-Christoph Wagner er cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet og Humboldt- Universität zu Berlin.

Har siden 2003 boet i København, hvor han arbejder som Nordeuropa-korrespondent for tysk radio og tv, ARD.

Jeg er født i 1970 i det tidligere Vestberlin. Muren var noget, der i min barndom blot var der, som det mest naturlige i verden.

Med kridt tegnede vi mål på den og brugte den som afgrænsning af vores foldboldbane. Senere holdt vi øje med de østtyske grænsevogtere på den anden side, som vi kastede sten efter, når de kontrollerede på den såkaldte dødsstribe. Drengestreger – i den kolde krigs epicenter.

Som årene gik, forstod vi, at grænsen ikke var det mest naturlige i verden. Mine bedsteforældre, som jeg tilbragte mange eftermiddage hos, var vokset op i det, der nu var Østberlin.

Vi havde familie på den anden side – ligesom stort set alle skolekammerater. Omkring jul sendte vi pakker med kaffe og chokolade over grænsen, vel vidende at de ville blive åbnet og kontrolleret.

I det hele taget var det nemt at blive sur på regimet på den anden side. Når jeg lukker øjnene i dag, kan jeg stadig huske lugten og mindes atmosfæren, når vi med skolen krydsede grænsen ved Bahnhof Friedrichstraße for at besøge Østberlin eller koncentrationslejren i Sachsenhausen. Der stod grænsefolkene i deres grå uniformer – mistroiske, udtryksløse i ansigterne, med en skarpladt maskinpistol over skuldrene.

Men verden var ikke så sort og hvid, som man umiddelbart havde indtryk af. Som årene skred frem og historieundervisningen i skolen efterlod sig flere og flere nedslag i bevidstheden, så forstod vi, at delingen – Tysklands og Europas – var et resultat af vores egen historie.