Annonce
Annonce
Annonce
Debat 24. jul. 2011 KL. 00.25

Læserne: Føler med »verdens sødeste befolkning«

Hele dagen er sympatilkendegivelserne strømmet ind på politiken.dk.

Terror i Norge

22. juli 2011 kl. 15.26 2011 eksploderede en bombe i Oslos centrum. Otte personer blev dræbt.

Få timer efter gik en bevæbnet mand klædt som politimand omkring på øen Utøya, hvor unge fra Arbeiderpartiets ungdoms-
organisation var samlet. 69 blev dræbt.

INTERAKTIV GRAFIK: Følg Anders Behring Breiviks rute på Utøya

Den 33-årige højreekstremist Anders Behring Breivik har erkendt sig skyldig begge angreb. Han mener dog, at han handlede i nødværge for at forhindre, at det norske samfund blev udslettet af den muslimske kultur.

Den 24. august idømmer retten i Oslo ham den strengeste straf i norsk straffelov, forvaring i 21 år.

Reelt kan det ende som en livstidsdom i fængslet, da domstolen efter 21 år kan forlænge hans straf med fem år ad gangen, hvis det skønnes, at Breivik stadig er til fare for samfundet.

Læs alt om terrorangrebene

Mens det norske samfund rykker sammen for at bearbejde gårsdagens grusomme begivenheder, vælter det ind med støtteerklæringer, velmente ord og ønsker om styrke til de mange nordmænd, der er berørt af terrorangrebene.

Henrik Lund Jensen fra Odense er en af dem, der har sendt et rygklap til Norge:

»Det er svært at sætte ord på tragedien. Med tårer i øjnene har jeg fulgt jeg tv-udsendelserne fra Norge. Jeg føler dybt med alle ofrene og deres familier og venner. Min allerstørste respekt går til hele det norske samfund med statministeren og kongen i spidsen. Til de mange politifolk, redningsfolk og sundhedspersonale, som yder en fantastisk indsats i disse timer. Vi i Danmark står bag jer«.

LÆS OGSÅØjenvidne: Morder skød de døde en ekstra gang

Dødstallet efter bombeangrebet mod ministeriekvarteret i Oslo og massakren på Utøya er steget flere gange i løbet af dagen. Og mange har svært ved at begribe omfanget af de voldsomme terroranslag, der har berørt både unge og ældre i Danmark.

»Jeg har ikke ord for det! Det er det værste, jeg har oplevet i mine 62 år. Modtag min dybeste medfølelse«, skriver Kjeld Andersen fra København.

»Jeg er selv ungdomspolitiker, og det er mig helt ubegribeligt, at de unge nordmænd har måtte betale sådan en pris, fordi de troede på en sag! Jeg kneb en tåre i morges, da antallet af døde steg. Det må være fuldstændig ødelæggende for et ungdomsparti. Alle tanker går til dem. Jeg håber, de holder fast ved deres overbevisning og kæmper videre«, opfordrer Jeppe Mikkelsen fra Horsens.

UNGDOMSPOLITIKERES BLOGEt angreb på demokratiets rødder

Per Alm fra Brøndby kalder nordmændene »verdens sødeste befolkning«, og at tragedien foregår hos broderfolket har fået mange til at engagere sig.

En af dem er Kirsten Mikkelsen fra Aalborg.

»Et sådant slag mod Norge er et slag mod alt det, hele Skandinavien står for. Frihed, medmenneskelighed og demokrati. Jeg er rystet og føler det lige så stærkt, som hvis det havde været i Danmark«.

Niels Vous fra Tranekær anbefaler en kontant straf til personen eller personerne bag terrorangrebene:

»Mine tanker går især til pårørende som på så tragisk vis har mistet et ungt menneske. Jeg synes I skulle sende gerningsmanden - eller mændene, på et meget langt ophold på Jan Mayen«.

Du kan sende din støtte til Norge her