SektionerMedier |
Aktuelle temaer
Satire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
Gotfredsen: Min kronik blev bragt for tidligt
Der er meget store følelser på spil, som jeg nok har undervurderet, mener omdiskuteret debattør.
Seneste Nyt
- 23. maj. KL. 16.11
- 23. maj. KL. 15.54
- 23. maj. KL. 15.45
- 23. maj. KL. 15.44
- 23. maj. KL. 15.38
- 23. maj. KL. 15.38
- 23. maj. KL. 15.34
- 23. maj. KL. 15.31
- 23. maj. KL. 15.22
- 23. maj. KL. 15.14
Seneste TV
-
03:46
TV Anmelderne er delte i Cannes: Se nye klip fra 'Only God forgives'
-
02:37
TV Forsvarsredaktør: Fangesag ser ikke godt ud for forsvaret
-
00:55
TV Sten og flasker i luften: Højreradikale demonstrerede efter brutalt London-drab
-
01:00
TV Bliv opdateret: Politi efterforsker mulig terror i London
-
01:02
-
01:49
-
02:56
TV Norsk komiker går amok med Brødrene Olsen og dansk sodavand
-
02:43
TV Uddannelsesredaktør: »Spillet er i fuld gang. Der bliver råbt og skreget«
I dag
- 23. maj. KL. 15.54
- 23. maj. KL. 15.45
- 23. maj. KL. 15.44
- 23. maj. KL. 15.38
- 23. maj. KL. 15.34
I går
- 22. maj. KL. 10.00
- 22. maj. KL. 10.40
- 10. apr. KL. 16.28
- 22. maj. KL. 15.26
- 22. maj. KL. 15.37
| AF Mads Zacho Teglskov |
Terror i Norge
![]() |
22. juli 2011 kl. 15.26 2011 eksploderede en bombe i Oslos centrum. Otte personer blev dræbt.
Få timer efter gik en bevæbnet mand klædt som politimand omkring på øen Utøya,
hvor unge fra Arbeiderpartiets ungdoms-
organisation var samlet. 69 blev dræbt.
![]() |
INTERAKTIV GRAFIK: Følg Anders Behring Breiviks rute på Utøya
Den 33-årige højreekstremist Anders Behring Breivik har erkendt sig skyldig begge angreb. Han mener dog, at han handlede i nødværge for at forhindre, at det norske samfund blev udslettet af den muslimske kultur.
Den 24. august idømmer retten i Oslo ham den strengeste straf i norsk straffelov, forvaring i 21 år.
Reelt kan det ende som en livstidsdom i fængslet, da domstolen efter 21 år kan forlænge hans straf med fem år ad gangen, hvis det skønnes, at Breivik stadig er til fare for samfundet.
En kronik bragt i Berlingske en uge efter terrorangrebene i Oslo og på Utøya gjorde sognepræst og journalist Sørine Gotfredsen til weekendens mest omtalte debattør.
Nu medgiver Gotfredsen, at hun var for hurtigt ude med sine forklaringer på, hvorfor Anders Behring Breivik kunne drives til at begå sine handlinger.
»Den her kronik er blevet bragt for tidligt. Den er blevet bragt på et tidspunkt, hvor der er alt for mange følelser i spil. Det kan jeg i hvert fald lære af forløbet. Derudover kan jeg udlede af de kommentarer, jeg har modtaget, at folk læser kronikken som om, jeg synes, Breivik er et fornuftigt menneske. Det er jeg rigtig ked af, for det er ikke i nærheden af min opfattelse. Enkelte af mine formuleringer har afstedkommet nogle misforståelser«, forklarer Sørine Gotfredsen.
Ville du ændre dem, hvis du havde muligheden?
»Ja, det ville jeg helt sikkert. For nogle folk drager den konklusion, at jeg synes, at vi skal forstå fornuften i det, han har gjort. Det er selvfølgelig langt fra min mening. Selvfølgelig er der ikke noget fornuft i det, han gør. Jeg prøver at identificere årsagerne til at et i forvejen afsporet menneske kan handle så sindssygt«.
SIGNATURLad os konfrontere Sørine Gotfredsen
Sørine Gotfredsen forklarer, at hendes motivation for at skrive teksten var en ærgrelse over, at den offentlige debat, der udsprang af terrorangrebene, ind til nu blot har handlet om tonen i debatten.
»Det er en for letkøbt og overfladisk reaktion på noget, der er så voldsomt. Derfor synes jeg, at det er vigtigt, at man også forsøger at identificere de dybere årsager til, at et menneske kan gøre noget så vanvittigt. Og de årsager har efter min opfattelse noget at gøre med en epoke, hvor en række samfund skal få forskellige kulturer til at leve sammen, hvilket altid har vist sig at være vanskeligt«, understreger Gotfredsen.
I debatten af kronikken har brugerne på b.dk skrevet flere end 1.000 kommentarer. Den overvejende del af dem er stærkt kritiske over for Gotfredsens skriverier.
LÆS OGSÅLæsere raser mod Sørine Gotfredsen
Hovedpersonen selv vil ikke gå så langt som til at sige, at hun fortryder sin kronik. Men hun indrømmer, at hun ikke har forudset omfanget af, hvor meget danskerne er blevet berørt af katastrofen i Norge.
»Der er meget store følelser på spil, som jeg nok har undervurderet. Og så lægger jeg det i de mange kommentarer, at vi stadig i debatten i Danmark har en trang lige under overfladen til at opdele mennesker i onde og gode. Der er en næsten allergisk reaktion, der finder sted, når vi diskuterer, hvordan samfundet skal indrettes, og hvad mennesket er for et væsen. Det er også det, jeg skriver om i kronikken, hvor jeg beskriver, hvad et menneske kan finde på under et bestemt pres. Jeg oplever, at denne opdeling mellem onde og gode debattører og rigtige og forkerte holdninger stadig er meget markant. Og der troede jeg egentlig, at vi var kommet længere«.
Du nævner i teksten selv konkrete navne fra begge fløje i debatten. Er det ikke med til at fastholde den opdeling?
»Jo, det kan man sige. Jeg nævner navne, fordi specielt Politiken har været rigtig ivrige med at sætte navne på dem, avisen mener, bærer ansvaret. Man kan sagtens argumentere for, at vi skal holde op med at sætte navne på hele tiden. Jeg blev fristet til det, fordi det har været så udpræget«, forklarer Sørine Gotfredsen.
På baggrund af den seneste uges debat om radikalisering og debatkultur er sognepræsten i tvivl om, hvorvidt debatten om det multikulturelle samfund overhovedet vil rykke sig efter terrorangrebene.
»Alt er så ophedet lige nu, og det er svært at sige, hvordan vi diskuterer det her om et halvt år, men lige nu er der ikke store tegn på, at vi er kommet videre«, vurderer Sørine Gotfredsen.
Se også
- Mindst 50 ofre fra Utøya har ikke søgt erstatning 13. maj 08.21
- Breivik nægtes udgang til morens begravelse 26. mar 15.36
- Breivik må ikke deltage i sin mors begravelse 23. mar 23.22
- Efter Breivik: Norges regering vil stramme reglerne for prøveløsladelser 16. mar 09.23
- Breivik-forsvarer bliver forfatter 15. jan 16.12
- Halvandet år efter Utøya: Nu får Oslo Politi et bedre helikopterberedskab 01. jan 20.54
- Breivik klager over sadisme: Hvorfor skal jeg nøgenundersøges dagligt? 24. dec 10.45
- Se de hidtil tilbageholdte optagelser fra Oslo 22. juli 27. nov 16.28
- Hidtil hemmeligholdt rapport forudså Breivik-lignende angreb i Oslo 27. nov 10.07
- 22 hædret i Oslo for indsats under terror 26. nov 20.58
DEBAT – Mere plads til debat og indlæg
Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG
Seneste nyt om terroren i Norge
-
13. maj. KL. 08.21 Mindst 50 ofre fra Utøya har ikke søgt erstatning
Debat og blogs om angrebet
LEDER:
Terroren har ramt dem, der står os nærmest
LEDER:
Frygten skal ikke få overhånd
LEDER:
Hvor kommer det ekstreme højres had fra?
LEDER:
Det var rigtigt at lukke dørene i Breivik-sagen
ANITA BAY:
Samfundet efter Anders Behring Breivik
KRISTIAN MADSEN:
Gå op imod hadets verdensbillede
ANDERS JERICHOW:
Vi har en rem af Breiviks hud
RASMUS JARLOV:
Upassende
at associere psykopat med højrefløj
JEPPE KOFOD:
Tid
til eftertænksomhed efter tragedien
SIMON EMIL AMMITZBØLL:
Ikke
i vores navn
VILLY SØVNDAL:
Terror
kan også komme fra højre
ZENIA STAMPE:
Ingen
kollektiv skyld efter Oslo
DSU-FORMAND:
Et
angreb på demokratiets rødder
VU-FORMAND:
I
dag er vi alle nordmænd
RUNE ENGELBRETH:
Kulminationen
på højreradikal terror i Norden
RUNE ENGELBRETH:
Tid til selvransagelse, Lars Hedegaard
LARS HEDEGAARD:
Har jeg så megen indflydelse?
CHRISTIAN BRAAD THOMSEN:
Krarup gødede jorden for terror
ESSAY AF SINDRE BANGSTAD:
Hadet i vor midte
KRONIK AF ANNE BITSCH:
En vred mand mod eliten
FOTOS FRA TRAGEDIEN
Seneste TV Internationalt
TV Sten og flasker i luften: Højreradikale demonstrerede efter brutalt London-drab
Bordfolk, æggebæger
Med kollektionen 'Bordfolk' har Lucie Kaas givet nyt liv til de dansk designede æggebægere, der prydede morgenbordene 60'erne og 70'erne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 679 kr.
Alm. pris 799 kr
|
|
Pluspris 1145 kr.
Alm. pris 1350 kr
|
|
Pluspris 99 kr.
Alm. pris 129 kr
|
|
Pluspris 219 kr.
Alm. pris 259 kr
|

God tone i debatten
Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.
›Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR