Seneste Leder
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
-
14. maj 00.01
-
13. maj 00.01
- › Se flere
Seneste læserbreve
-
22. maj 13.56
-
22. maj 08.24
-
21. maj 15.37
-
19. maj 23.22
-
19. maj 19.44
-
19. maj 10.47
-
19. maj 00.26
-
18. maj 20.15
-
18. maj 11.23
-
18. maj 09.05
- › Se flere
Seneste Skriv
-
19. maj 12.11
-
18. maj 12.47
-
18. maj 11.09
-
18. maj 10.39
-
15. maj 07.43
-
14. maj 12.41
-
11. maj 17.34
-
11. maj 11.17
-
10. maj 09.14
-
09. maj 09.27
- › Se flere
Seneste Dagens tegning
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
-
14. maj 00.01
-
13. maj 00.01
- › Se flere
Mest læst i dag
-
22. maj 08.45
-
21. maj 10.34
-
19. maj 20.37
-
22. maj 00.01
-
22. maj 13.02
-
22. maj 08.59
-
22. maj 08.55
-
22. maj 10.42
-
21. maj 10.47
-
22. maj 12.52
Mest læst i går
-
21. maj 10.34
-
20. maj 21.03
-
21. maj 10.47
-
20. maj 20.09
-
19. maj 20.37
-
20. maj 20.10
-
19. maj 18.55
-
21. maj 00.01
-
21. maj 20.28
-
21. maj 00.01
Coldframe i cedertræ
Dyrk i dit drivhus - også på altanen eller terassen ! Cedertræ er en fuldstændig vedligeholdelsesfri træsort, der får en smuk grå patina henover årene, og udover det så dufter cedertræ fantastisk og giver varme til omgivelserne.
Pluspris 4495 kr.
Alm. pris 4995 kr
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 150 kr.
Alm. pris 180 kr
|
|
Pluspris 1395 kr.
Alm. pris 1680 kr
|
|
Pluspris 500 kr.
Alm. pris 600 kr
|
|

Der er ikke meget sympati for den fattige studerende
Studerende vil have lov at kalde sig fattig. Det har affødt over 1.000 læserkommentarer.
Send artikel
(E-mail, adskil flere med komma)
Fra (E-mail): Besked:Der er åbenbart ikke noget som fattigdomsdebatten, der kan få læserne til pennen.
Den 22-årige studerende Sofie V. Jensen skriver i et debatindlæg lørdag, hvordan hun er træt af at måtte kæmpe for retten til at kalde sig for fattig.
LÆS INDLÆGGET»Jeg er træt af at have en dårlig dag hver dag«
Det har indtil videre affødt flere end 1.000 læserkommentarer, men der er langt mellem dem, der udviser sympati for den fattige studerende. Således skriver Jens Olsen fra København.
»Pinligt indlæg. Vi skal have et opgør med krævementaliteten i DK. Det der har jeg også prøvet. Bed tænderne sammen, tog studiejobs, der ofte afgør, om du får job bagefter. Søg! Studiet tager 40 timer, javist, men så er der resten af døgnet tilbage. Livet som studerende er på de vilkår. Find dig et billigere sted at bo, og pris dig lykkelig for, du ikke har rigtige problemer«.
Søren Andersen fra København istemmer.
»Vågn op, Danmark! Prøv dog at se, hvilke snotforkælede børn velfærdsmonstret har skabt! I resten af verden betaler man for at gå på universitetet. Herhjemme er det gratis«.
Fattige Carina dukker op igen
De mere eller mindre velmente råd står i kø i debatten. Flyt til Roskilde, flyt hjem til mor og far eller skift studie og flyt til Aalborg. Få dig et studiejob eller bedre endnu drop ud få dig et fabriksarbejde eller kom på overførselsindkomst og få lige så mange penge som ’fattige Carina’.
»Fattige Carina«, en enlig mor på overførselsindkomst, blev brugt af SF som billede på en fattig i dagens Danmark. Partiet blev kritiseret, da Carinas rådighedsbeløb viste sig at være højere, end hvad mange arbejdende har til rådighed. Det pustede liv til hele fattigdomsdebatten, og Carina bliver da også brugt flittigt i indlæggene på politiken.dk.
LÆS OGSÅSF genbrugte fattig-Carina
»Dit budget ser betydelig mere fair ud end 'Carinas'. Dine udgifter til husleje, internet, vask m.m. ser helt vildt ud. Jeg må sige, at jeg føler mig lidt som en Carina, med min kontor-elevløn på 8.651 kr. netto i forhold til dit budget«, skriver Dennis Laursen fra Brøndby.
K. Madsen fra Aalborg skriver.
»Her har vi endelig én med et vaskeægte lavt rådighedsbeløb - endda med udsigt til lav indtægt i nogle år frem, fordi hun er på første år af uddannelsen. Selvfølgelig er det rigtigt, at det kunne være meget værre - man kunne bo i USA eller på Haiti. Men den oplevede fattigdom - at have mindre livsmuligheder, end dem hun omgås er klart til stede. Så jo - jeg kan godt forstå, hun føler sig fattig«.
Medfølelse fra andre studerende
»Du er ikke alene«, »jeg har selv været i din situation« og »hvor er det dejligt, du råber op«. Flere studerende har kommenteret på indlægget, og her er dog en vis medfølelse at hente. En læser, der kalder sig N. Olsen fra København skriver.
»Jeg er en af de unge, der sidder fast i en dyr boligsituation og har en økonomi, som ligner din. Og ja, Danmark er fantastisk for at lade mig tage en uddannelse. Men jeg vil have lov til at sige: jeg er fattig! Uden at være en 'utaknemlig, forkælet møgunge'«.
Og Anders fra Højbjerg skriver.
»SU er et privilegium, men anerkend dog, at det ganske få penge at leve for som voksent menneske«.
LÆS OGSÅStuderende bliver hængende i små lejeboliger
Dog er der også studerende, der ikke genkender det billede, som Sofie V. Jensen fremstiller i sit debatindlæg. Det gælder blandt andre Sara Emilie fra København.
»SU er statens uddannelsesstøtte. Støtte! Ikke statens-betaling-for-alt-hvad-du-foretager-dig-i-5-år, men et supplement og en hjælp. Find et arbejde - der er en lige så stor del af dannelse og erfaring at hente uden for uni, som den der fås til forelæsninger og i bøgerne. Og så er der også penge til din café latte!«, skriver hun.
En smule sympati
Sympatien er i undertal, men den er der.
»Jeg skammer mig over de mennesker, der bare sjofler en ung studerendes nødråb. Skammer mig over, hvor vi danskere er endt: I en evindelig nedrakning af hinanden og af andres vilkår. At leve for 5.181 kr. og samtidig studere er en præstation, men også en nedværdigelse. Hvis vi vil et Danmark, der kan noget om få år, bør vi give de studerende ordentlige vilkår. God vind Sofie!«, skriver Irene Haffner fra Thisted.
FACEBOOKBliv ven med Politiken
Se også
DEBAT – Mere plads til debat og indlæg
Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG
Debat
Seneste Mest kommenteredeHenrik Marstal
Ekstra Bladets sexannoncer bør forbydes ved lov
Peter Hummelgaard Thomsen
Fuldt fradrag for fagforening skal med i en aftale
Dan Jørgensen
Lighed og velstand hænger sammen
Jens-André Herbener
Kirken skal ikke administrere danskernes begravelser
Christoffer Emil Bruun
Børn bliver soldater i konkurrencesamfundet
Johanne Schmidt-Nielsen
Hvornår skal de rigeste til lommerne?
Kristian Madsen
Thornings EU-formandskab er slået fejl
Per Michael Jespersen
Røde vælgere er bare hamrende kritiske
Jens-André Herbener
Hvornår følger vi efter Sverige og Norge og adskiller kirke og stat?
Peter Mogensen
Ender Thornings reformplan i valg?
Læserbreve
Seneste Mest kommenteredeadriano viterbo
Din hund bestemmer om du er narkoman
Kirsten Kathrin
Lisbet Zornig Andersen.
Jesper Van Der Schaft
Ingen arme; ingen småkager i forhold til sex
Freia Heidtmann
Sensationer styrer de danske medier
Jesper Van Der Schaft
Ingen arme; ingen småkager i forhold til sex
Joachim Robert
Norge skiller stat og kirke - Danmark, følg nu med!
Anne Grete Hansen
Er tiden kommet til en ny klassekamp?
Joachim Robert
Hvad skal samfundet gøre, når folkekirken diskriminerer homoseksuelle?
Send debatindlæg
Dagens tegning
22. maj. KL. 00.01 Tolle lege
21. maj. KL. 00.01 Hit
20. maj. KL. 00.01 Røg i køkkenet
19. maj. KL. 00.01 Mærkesager
18. maj. KL. 00.01 Op af brøndens klare vand
Kronikserie
maj
maj
maj
maj