Annonce
Debat 9. jan. 2012 KL. 12.19

Udviklingsminister: »Jeg er åbenhedsfanatiker«

Udviklingsministeren vil inddrage den brede befolkning i udarbejdelsen af ny udviklingspolitik.

Hvordan skal vi hjælpe?

I første halvår af 2012 skal den danske regering formulere en ny strategi for det danske udviklingssamarbejde.

Du kan være med.

Fra 9. – 31. januar sætter politiken.dk i samarbejde med Udenrigsministeriet og otte eksperter Danmarks udviklingspolitik til debat. Hvilke områder skal vi prioritere? Og hvem skal pengene gå til?

Debatten og læsernes bedste input vil indgå i regeringens arbejde. Udviklingsminister Christian Friis Bach (R) deltager løbende i debatten.

Læs mere

Læs alle artikler i serien

I samarbejde med Udviklingsministeriet og otte eksperter sætter politiken.dk de kommende tre uger Danmarks udviklingspolitik til debat. Hvilke områder skal vi prioritere? Og hvem skal pengene gå til?

Debatten og læsernes bedste input vil indgå i regeringens arbejde, og udviklingsminister Christian Friis Bach (R) deltager løbende i debatterne.

Christian Friis Bach – hvad kan du bruge debatten og indlæggene på politiken.dk til i udarbejdelsen af Danmarks nye udviklingspolitik?

»Jeg håber, vi får nogle kritiske og konstruktive indspark fra både eksperter og læsere til, hvordan vi kan styrke dansk udviklingsarbejde. Der er selvfølgelig områder, som vi allerede nu ved, at vi vil satse på. Men vi vil gerne rejse en diskussion i den brede befolkning om, hvad vi skal være gode til, og hvordan vi bør prioritere«.

UDVIKLINGSDEBATMchangama: Basale rettigheder fjerner ikke verdens fattigdom

Skal udviklingspolitik til at være en folkesag?

»Ja, det skal bestemt være en folkesag. Det er vigtigt, at den danske befolkning kan se formålet med de relativt mange penge, vi bruger på ulandsbistand hvert år. Jeg er åbenhedsfanatiker. Vi vil åbne ministeriet op og brede udviklingspolitikken ud til den brede befolkning. Erhvervsmanden Lars Kolind har engang sagt, at »åbenhed er som kopattesalve. Man kan bruge det til alt muligt, og det virker«. Sådan har jeg det også selv som gammel landbrugselev«.

Er det ikke bare et mediestunt, der skal give indtryk af, at udviklingspolitikken er folkeligt forankret?

»Det her er ikke et mediestunt. Jeg kan garantere, at vi vil følge debatten seriøst og prøve at forankre de forslag, der kommer, så godt vi kan i den strategi, vi skal til at lave«.

Hvordan vil den nye udviklingspolitik komme til at adskille sig fra den tidligere borgerlige regerings?

»Det er ingen tvivl om, at vi over en årrække vil se nogle markante ændringer i, hvad vi støtter, og måden, vi gør det på. Det vil være et skift fra at se udviklingsbistand som almisser og gaver til at tænke på det som rettighedsbaseret bistand«.

LÆS ARTIKEL Vær med til at lave Danmarks nye udviklingspolitik

Hvad vil det sige?

»Sagt lidt smart vil vores udviklingspolitik være kendetegnet ved ballade, blottilskud og benhård prioritering. ’Ballade’ dækker over, at vi vil støtte den konstruktive demokratiske ballade, som demokratier lever af og bliver bedre af. Det skal ikke forstås sådan, at vi vil støtte oprørsbevægelser over hele verden, men vi vil hjælpe folk til at kæmpe for deres rettigheder som borgere. ’Bloktilskud’ betyder, at vi giver penge til regeringerne og anerkender, at de selv skal stå i spidsen for forandringerne i deres samfund. Til gengæld forventer vi, at regeringerne arbejder for, at der bliver plads til demokratisk ballade i form af en fri presse, folkelige organisationer, en ombudsmand og et retssystem«.

Var sultne børn i Somalia ikke bedre tjent med bistand i form af rent vand og mad end demokratiske rettigheder?

»Når jeg taler om rettigheder, mener jeg det brede sæt af rettigheder. Det er alt fra retten til mad og uddannelse til ytringsfrihed og mulighed for at organisere sig, og vi må selvfølgelig gribe rettighederne forskelligt an, alt efter hvilket land vi støtter. I Somalia handler det i høj grad om, at folk skal have mad, mens Facebook-kampagner egner sig bedre til f.eks. Tunesien eller Tanzania«.

Det fremføres jævnligt fra forskere, at udviklingsbistanden ikke har nogen positiv effekt. Kan du overbevise om det modsatte?

»Nye studier fra blandt andet Københavns Universitet viser en klar og robust positiv effekt af udviklingsbistanden. Men det er rigtigt, at det kan være svært at se en positiv sammenhæng mellem den udviklingsbistand, vi giver, og den økonomiske vækst, vi ser i landene. Det er sådan set ikke overraskende. Det er oftest sådan, at væksten i et fattigt land, der eksempelvis rammes af en naturkatastrofe, vil falde, mens vores bistand stiger. Så det er meget svært at proppe udviklingsbistand ind i en matematisk formel«.

Annonce
Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR
Annoncer
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

22. maj. KL. 00.01 Tolle lege

Det sker
Havnespot. Nogle af de bedste solsteder i København findes langs havnen. Her er det Toldbodens Grillbar. - Foto: Mathias Christensen
22. maj. KL. 12.02

Guide: Københavns bedste havnespots

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning