Annonce
Debat 8. feb. 2012 KL. 12.43

Venezuelansk musiksystem skal styrke dansk dannelse

Dansk Folkeparti ønsker musikundervisning efter sydamerikansk forbillede.

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Kultur
Skole og undervisning
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Alex Ahrendtsen
MF og kulturordfører for Dansk Folkeparti.

En musikhandlingsplan er på trapperne, og den er ventet med spænding.

Mit håb er, at den vil være modig. Jeg drømmer nemlig om, at musikken bliver løftet ind i folkeskolen med hjælp fra musikskolerne. Jeg drømmer om El Sistema-skoler i vore større byer. Om skoleorkestre som i Norge.

El Sistema kommer fra Venezuela, hvor der i dag er 102 ungdomsorkestre og 55 børneorkestre. Mere end 250.000 børn er blevet undervist i musik, og hovedparten kommer fra fattige områder.

Gennem undervisning i musik og orkesterspil lærer børnene disciplin og fællesskab, og de bliver hjulpet ud af fattigdom og kriminalitet.

LÆS OGSÅ Forslag: Rytmisk og klassisk musik skal spille sammen

Der er allerede oprettet El Sistema-skoler i Danmark. Århus Musikskole har f.eks. fået 1,3 mio. kr. af Socialministeriet til et projekt på en skole i Gellerupparken. Young Care er et andet dansk El Sistema-projekt. Det er finansieret af private fondsmidler og foregår i tæt samarbejde med otte kommuner rundt om i landet.

Musikundervisningen i folkeskolen trænger til et gevaldigt løft, fordi der i disse år finder et enormt tab af musikalsk dannelse sted.

Alex Ahrendtsen

Jeg var før jul indbudt til en paneldebat arrangeret af musikskolelederne. Her spillede et Young Care-orkester for os. Det var børn fra socialt udsatte boligområder. At se disse børns glæde og stolthed over at sidde i et orkester og spille var en stor oplevelse. For det var børn, der ellers ikke ville have fået mulighed for at spille på et instrument og slet ikke i et orkester.

Men El Sistema er ikke kun for fattige og udsatte børn. Det er for alle, og det er tiltrængt, for musikundervisningen i folkeskolen trænger til et gevaldigt løft, fordi der i disse år finder et enormt tab af musikalsk dannelse sted.

De to store aktører, der ville have kunnet modvirke dannelsestabet, folkeskolerne og musikskolerne, har hidtil samarbejdet meget lidt. Årsagerne har været enten økonomi eller faglig modstand.

LÆS ARTIKEL Musikentusiaster tæppebomber ministers Facebook

Det er virkelig ærgerligt, og derfor er tiden inde til, at folkeskoler og musikskoler sadler om og begynder at arbejde systematisk sammen til gavn for vore børn. En ambitiøs musikhandlingsplan kunne sætte det i gang.

Tænk, hvad El Sistema kunne gøre for vore børn i folkeskolerne. Hvor mange mennesker der ville få glæde af det. Ikke kun børnene selv, men hele familier.

For musik bringer ikke kun glæde. Den lærer også børnene disciplin og viser dem, at de bliver nødt til at øve for at opnå et resultat. Musikundervisningens indflydelse på indlæring er jo for længst dokumenteret i et utal af videnskabelige undersøgelser.

Så jo, jeg er meget spændt på kulturminister Uffe Elbæks musikhandlingsplan.

Jeg håber, den bliver i børnenes, folkeskolernes og musikskolernes tegn.

ANBEFALEDE KOMMENTARER

09. FEB

Jamen dog!

Jeg må indrømme, at jeg er overrasket over at høre dette fra en DF-mand.

El Sistema er et glimrende system og er nok bedst kendt for dirigentkometen Gustavo Dudamel og hans Simon Bolivar Youth Orchestra, som har indspillet Mahler og Beethoven på sværvægtsselskabet Deutsche Grammophon.

Der er enorm plads til forbedring i de danske forhold, og det skader bestemt ikke at se til Venezuela i denne sammenhæng, men jeg frygter dog, at det i Dansk Folkepartis fortolkning vil blive drejet i en mere rindalistisk retning, hvor klassisk musik skal erstatte - ikke supplere - rytmisk musik. Det er ikke vejen frem!

10 år med "borgerlig kulturkamp" har overbevist mig om, at det handler om et standardiseret (og antikveret) billede af dansk kultur, mere end det handler om at sikre en levende, fremadrettet kulturverden.

Ellers havde vi ikke set 10 års gradvise nedskæringer i kulturbudgettet mod til gengæld at se politikere i lørdags-tv...

Mon ikke det bliver det samme, skulle magten skifte igen?

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (3)
09. FEB

Disciplin og fællesskab

Jeg kan godt se, det er en interessant udvikling, at DF lader sig inspirere af Chavez' Venezuela, men det udstiller også meget godt, hvad det er DF vil med Danmark.
Det virker som en rigtig fin idé at rehabilitere umyndige kriminelle, stofmisbrugere eller "gadedrenge" ved hjælp af sådanne orkestre, men i Danmark har vi ikke brug for mere "takt, trit og retning" defineret oppefra. Vi skal lære vores børn at tænke selv og være kritiske over for autoriteter, ikke at spille efter "El sistema"s dirigent.

Mvh. Jacob Østergaard

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (3)
09. FEB

Næppe bedre end bredere fritidstilbud eller rytmisk musik

A.A. har tidligere forsøgt i Politiken at få penge fra rytmisk og sort inspireret musik overført til hvid, europæisk klassisk musik. At fritidstilbud kan hjælpe udsatte unge er ingen nyhed for de fleste og udgifter i forhold til fordele er ikke bedre ved El-Sistema end andre fritidstilbud jeg har set undersøgt, det var f.eks. endnu højere ved kilde 2). Desuden er det især de stille typer, der måske alligevel passer skolen, der tiltrækkes af topstyret klassisk musik (videnskab.dk). Det gør det sværere at sammenligne.

(1) http://en.wikipedia.org/wiki/El_Sistema
(2) http://www.claremontmckenna.edu/rose/publications/pdf/after_school.pdf

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (1)

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

23. maj. KL. 00.01 Bæredygtig træhest

Det sker
Åbning. Nu kommer der gang i brød-konkurrencen på Gl. Kongevej. Fredag åbner Andersen Bakery stor butik på Frederiksberg. - Foto: PR-foto
22. maj. KL. 13.27

Brødgigant fra Hiroshima rykker ind på Frederiksberg

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning