I har endnu ikke fattet religionerne
Hotel- og Restaurantskolen viser, hvor ringe forståelsen af kulturfænomenet religion ofte er.
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
På Hotel- og Restaurantskolen kræver man, at muslimske elever skal smage på svinekød for at kunne bestå eksamen.
Argumentet er, at man ikke kan servere mad for andre, som man ikke selv kan smage til, når maden tilberedes.
TV-avisen fremlagde 8.2. en tekst, hvor skolen forklarer, at de muslimske
elever bare kan smage på kødet og så spytte det ud! Her er der vist brug for
en dosis religionshistorisk lærdom om, hvad religiøse spiseregler egentlig
er!
Først og fremmest må man forstå, at den slags forskrifter hverken er logiske
eller rationelle. De handler hverken om hygiejne eller smag, men udelukkende
om en identitetsgivende æstetik, som positionerer den spisende på den
rigtige måde i forhold til hans eller hendes gud.
Hvem kan vurdere smagsnuancerne i noget vammelt stads, som man end ikke opfatter som mad?
Mikael Rothstein
Spiseregler ritualiserer tilværelsen, sætter normer og rammer og skaber en religiøs bevidsthed om kroppen, som individet af indlysende grunde har med sig uafbrudt. Man er den, man er, i kraft af det man spiser. Spørg selv en vegetar eller en medisterpølseædende herre, for hvem grøntsager er uspiselig kaninmad.
I den forstand ligner religion alt muligt andet, men med en afgørende forskel:
Spisereglerne er altid begrundet i mytologiske og teologiske systemer, som
religiøse mennesker ikke bare kan ignorere.
Hvis man forestiller sig, at universets skaber har bestemt, at svinekød ikke
er menneskeføde, så skal der altså mere end en forstander på en hotel- og
restaurationsskole til at omgøre bestemmelsen.
Rent pragmatisk må man da også spørge, hvordan den muslimske kok, som ikke kan
leve med tanken om at spise svinekød, skal kunne værdsætte og vurdere
smagen? Hvem kan vurdere smagsnuancerne i noget vammelt stads, som man end
ikke opfatter som mad?
I øvrigt kan skolen glæde sig over, at de ikke har hinduistiske
gaudiya-vaisnava-disciple blandt eleverne, for de må kun lave mad tilegnet
deres gud og under ingen vilkår smage på noget som helst, før retten ofres
til guden og herefter serveres til de sultne.
Eksemplet fra Hotel- og Restaurantskolen viser, hvor ringe forståelsen af kulturfænomenet religion ofte er.
So what?
OK, så kan man blive kok og ikke lave flæskesteg. Eller lave flæskesteg, som andre smager til. Men der skal vel også uddannes kokke til muslimske restauranter? Vegetariske? Jødiske?? Det må man da vel kunne skrive sig ud af på eksamensbeviset. Hvad med undervisningsdifferentiering?
Religion
er totalt uvedkommende i det offentlige liv.
Vil de muslimske elever ikke følge undervisningen 100% må de finde sig en anden levevej!
Svar: Religion
At sige at: "Religion er totalt uvedkommende i det offentlige liv" er lige så tåbeligt som at sige, at politik er totalt uvedkommende i det offentlige liv.
Mange mennesker baserer deres liv på den religion, som de bekender sig til, med hvad det medfører af værdier, holdninger og dogmer. På akkurat samme måde som politiske mennesker.
I politik findes der masser af værdier, holdninger og dogmer, der ikke (eller kun løst) er baseret på videnskab eller logik og som ofte er fastlåste. Beviset for dette, ses netop ved deviationen i politiske holdninger, der ofte ikke blot er afvigende, men kan være direkte modstridende, selv indenfor det samme parti. Selvom om man prøver at argumentere med logik, vil det der opfattes altid være afhængigt af de grundlæggende præferencer man har.
Derfor er religion absolut også vedkommende i den offentlige debat. Fordi religion handler om menneskers grundlæggende værdier.
ÅH,GUD,DYBT BEÅNDET.
Og alle dem som ikke kan lide x-faktor,kan bare vælge en anden kanal,og alle dem som ikke har frisur må gå hjem igen,og alle dem jeg ikke er i familie med,og slet ikke dem fra udlandet og dem som tro på noget andet,Rothsteins tro er fodbold,forresten,og alle dem med langt hår,brune sko,t-shirts,sweaters eller barbere sig,eller ikke barbere sig ALLE DEM SOM IKKE ER MINE LANDSMÆND, alle dem som ikke er min nabo,som ikke spiser ,drikke bolle som jeg gør,ud med dem,de kan få et andet land,her skal vi ikke have sådanne nykker,alle som klynker,er arbejdsløs eller omskåren,UD,alle som er vegetar,alle som ikke er vegetar,alle som ikke er mig eller mine landsmænd,ALLE SOM IKKE ER MIG,UD,UD,UD.
slut.prut,finale.
Peter Larsen har tydeligvis misforstået Niels B Larsens indlæg.
Det handler ikke om hvorvidt religion er vedkommende i det offentlige liv, men om hvorvidt det bør være sådan. Jeg deler klart hans holdning, idet religion efter min mening er en privatsag som bør omgås samme sted, dvs. privat. Hvad folk gør i deres eget hjem eller i foreninger eller foreningslignende forsamlinger er deres egen sag (så længe det er lovligt selvfølgelig), men vi bør i den grad have en holdning til hvad der sker i det offentlige rum, og her er det min klare holdning at andre i det offentlige rum har en ret til at være fri for påvirkning fra religioner, som kan virke både provokerende og korrumperende, især for børn og svage sjæle.
Mikael Rothstein har ikke fattet forskellen mellem løgn og fakta
Det er forlængst dementeret, f.eks http://www.bt.dk/danmark/tvinger-ingen-til-at-smage-svin
Men overraskende at høre, at Hotel- og Restaurantskolen kun "opfordrer" folk til at smage på den mad de selv laver. Jeg ville blive forbløffet hvis bygningsarbejdere kun blev opfordret til at turde gå over den bro de selv lige have bygget, eller en programmør kun blev "opfordret" til at bruge det betalingssystem han lige havde programmeret.
Sig mig, hvor langt ud kan vi komme i berøringsangst?
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Se også
- Æd dig selv, Martin Henriksen 30. mar 10.52
- Det er ingen synd for muslimer at smage svinekød 20. feb 23.41
Pinligt angreb mod Zornig
Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.
Tiggerne i S-togene provokerer mig
Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.
Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej
Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.
Taler Børnerådets formand sin egen eller børnenes sag?
»Lisbeth Zornig Andersen bruger sit formandskab som løftestang for sin egen sag«.
Venstrefløjen har overladt debatten til højrefløjens intellektuelle
Nævn tre centrum-venstre-intellektuelle, der præger den politiske debat i dag.
Amning er da ikke perverst
Tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame.
Ender Thornings reformplan i valg?
Uden Løkke vil regeringens finanslov for 2013 være uden reformer.
Hvornår skal de rigeste til lommerne?
Hvis alle skal bidrage, mangler der noget i regeringens 2020-plan.
Thornings EU-formandskab er slået fejl
Statsministeren har hverken ideologisk eller politisk formået at slå igennem på europæisk...
Brødgigant fra Hiroshima rykker ind på Frederiksberg
ibyen anbefaler
-
16. maj. 2012 KL. 18.13 Biografen Terraferma
- 22. maj. 2012 KL. 10.56 Scenen Cirkusrevyen 2012
restaurant & cafe
Seneste Leder
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
-
14. maj 00.01
- › Se flere
Seneste læserbreve
-
22. maj 13.56
-
22. maj 08.24
-
21. maj 15.37
-
19. maj 23.22
-
19. maj 19.44
-
19. maj 10.47
-
19. maj 00.26
-
18. maj 20.15
-
18. maj 11.23
-
18. maj 09.05
- › Se flere
Seneste Skriv
-
19. maj 12.11
-
18. maj 12.47
-
18. maj 11.09
-
18. maj 10.39
-
15. maj 07.43
-
14. maj 12.41
-
11. maj 17.34
-
11. maj 11.17
-
10. maj 09.14
-
09. maj 09.27
- › Se flere
Seneste Dagens tegning
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
-
14. maj 00.01
- › Se flere
Mest læst i dag
-
22. maj 13.02
-
22. maj 08.45
-
22. maj 20.51
-
21. maj 10.34
-
22. maj 00.01
-
22. maj 08.55
-
23. maj 00.01
-
22. maj 08.59
-
22. maj 12.52
-
22. maj 13.56
Mest læst i går
-
22. maj 08.45
-
21. maj 10.34
-
22. maj 13.02
-
19. maj 20.37
-
22. maj 00.01
-
22. maj 08.55
-
22. maj 08.59
-
22. maj 10.42
-
22. maj 12.52
-
21. maj 10.47
Coldframe i cedertræ
Dyrk i dit drivhus - også på altanen eller terassen ! Cedertræ er en fuldstændig vedligeholdelsesfri træsort, der får en smuk grå patina henover årene, og udover det så dufter cedertræ fantastisk og giver varme til omgivelserne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 150 kr.
Alm. pris 180 kr
|
|
Pluspris 1395 kr.
Alm. pris 1680 kr