Annonce
Debat 22. feb. 2012 KL. 13.08

Læserne: Fint at droppe ringen - men giv os roadpricing i stedet

Dårligt politisk håndværk kostede betalingsringen livet, mener politiken.dk's læsere.

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Betalingsring
Teknologi
Lovgivning
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print

Mantraet på statsministerens ugentlige pressemøde i går blev gentaget, til Thornings tunge trættedes:

»Der kommer en rigtig god løsning på dette spørgsmål i morgen«.

Regeringens plan, der skal erstatte tanken om en betalingsring, indeholder investeringer i den landsdækkende kollektive trafik for omtrent en milliard.

LÆS OGSÅFAKTA: Her er betalingsringens afløser

Ifølge politiken.dk's læsere er regeringens beslutning om at tilsidesætte betalingsringen helt acceptabel. I en afstemning har 51 procent af 1.800 stemmeafgivere tilkendegivet, at det er i orden, at Thorning-Schmidts kabinet steder den stormomsuste ring til hvile. 46 procent er imod beslutningen.

Hanne Villumsen fra Valby efterlyser dog et alternativ, der både kan sikre indtægter og regulere trængslen i København.

»Det er tvingende nødvendigt at få noget alvorligt gjort ved trafikken her i byen. Andre storbyer oplevede også modstand i begyndelsen, men i dag hører man ikke mere om det. Måske er der en smartere måde end egentlige bom-anlæg?«, skriver hun.

Flere læsere kommer regeringen i møde med konkrete forslag til, hvad politikerne kan sætte i stedet for betalingsringen.

LÆS ARTIKEL Frank Jensen: Regeringens trafikmilliard skal bruges i København

Det ville være rart for en gangs skyld at se Danmark i spidsen for den teknologiske udvikling.

Michael Lomborg Gudnæs

»Det er rigtigt at droppe betalingsringen. Men vi har stadig brug for at løse trængsels-, miljø - og sundhedsproblemerne. En ring, som man betaler for at passere, bliver ikke retfærdig. Men det gør det til gengæld, hvis man betaler for at køre inden for ringen. Vi skal gå forrest med roadpricing!«, skriver Joachim Robert fra Frederiksberg.

En holdning, som Michael Lomborg Gudnæs fra Borup støtter.

»Det er klogt, hvis vi vælger en bedre løsning i stedet, en løsning, som ville kunne eksporteres til store dele af verden, hvis den kommer til at virke, nemlig GPS-baseret roadpricing. Det ville være rart for en gangs skyld at se Danmark i spidsen for den teknologiske udvikling, snarere end som teknologisk pauseklovn som i tilfældet IC4«.

Regeringen har lovet at nedsætte en kommission, som senest i begyndelsen af 2013 skal komme med konkrete forslag til løsninger, der kan begrænse trængslen på de mest belastede vejstrækninger i landet. I mellemtiden skal en halv milliard kroner fordeles landet over, så bus- og togbilletter bliver billigere.

Den håndsrækning hilser Kristina Sjögreen fra Odense velkommen. Men det skal kombineres med en effektivisering af den kollektive trafik, understreger hun.

»Jeg bor faktisk ikke i udkantsdanmark, men i den tredjestørste by i landet, og jeg føler mig nødsaget til at tage bilen, da en tur med den kollektive ville øge min rejsetid med 30 minutter eller mere, da bussen stopper 2 km fra vuggestuen, og cyklen har jeg brugt på den første del af rejsen til overhovedet at komme til bussen!«.

ANBEFALEDE KOMMENTARER

22. FEB

Politiken var med til at skyde det i sænk!

Beslutningen om at stoppe betalingsringen kan jeg godt forstå. På trods af den massive negative presse er der dog 46% imod at nedlægge ideen, det synes jeg er historien her!
At der på trods af den massive presse imod, så beklager 46%!!!

Jeg deltog ikke i den afstemning, jeg ville have stemt sammen med de 46 %.
Pressen har sammen med Venstres pressetjeneste igen været ekstremt negative (Politiken incl.). Og manglen på alternative konstruktive løsninger har skreget til himlen!
De borgerlige vil ikke støtte at danskerne får flere afgifter og udgifter?
Kun hvis det er deres egen ideer naturligvis...
Helt ærligt, VKO lod stå til vedrørende miljø og klima.
Nu skal vi gøre noget!

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (3)
22. FEB

Svar: Politiken var med til at skyde det i sænk!

Ja, du har helt ret. De er simpelthen så ubegavede, de der sidder i regeringen, at de lader pressen køre rundt med sig med en argumentation, som slet ikke holder vand i virkelighedens verden, og som de fint kunne have imødegået bare ved at ignorere, hvad pressen skrev. Politikerne havde jo en plan af samme høje niveau som Egon Olsen planer, så det er virkelig ærgerligt. Prøv at stem på nogle andre næste gang.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
22. FEB

Et GPS-baseret har lange udsigter

Tilsyneladende er der opbakning til et gps-baseret system til begrænsing af biltrængslen (såkaldt roadpricing), men det er et luftkastel. Man har talt om den mulighed i over 15 år, og man har prøvet at udvikle teknologien, og det kommer ikke til at fungere på denne side af 2030. Det bliver patientjournaler og IC4-tog om igen, og skulle vi alligvel nærme os en konkret udmøntning af en sådan teknologi, så vil projektet løbe ind i monumental modstand - mod at ens privatliv bliver invaderet, mod at netop den vejstrækning skal afgiftbelægges med netop det beløb osv. Modstand vil blive mindst ligeså aggressiv, manipulerende og énsidig, som modstanden mod trængselsringen har været.

Bilrafikken er årsag til store problemer: stigende udledning af CO2, luftforurening i bymiljøet, ødelæggelse af byrummet, trængsel, tidsspilde. Men det er tisyneladende utænkeligt at løsningen af transportsektorens problemer på nogen måde må ramme bilisterne

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (2)
22. FEB

Svar: Et GPS-baseret har lange udsigter

Jeg synes, det er et af de bedste indlæg omkring emnet, jeg har set. Jeg tror kun, at GPS-systemet er populært, fordi det er endnu mere ukonkret og længere ude i fremtiden end en betalingsring.

Al det omkring behandlingen af de personfølsomme data fra GPS-målerne, slagsmålet om de enkelte strækninger og vel også eftermonteringen af GPS-chips på brugte/gamle biler ville vel blive et helvede, når det begyndte at blive mere konkret.

Erfaringen fra hele den her sag er nok, at der på det trafikale område ikke eksisterer nogen simple løsninger eller et "easy fix". Det må kræve et langt sejt træk med en storslået udviklingsplan på transportområdet. Umiddelbart virker det derfor klogt at vente med nye tiltag til næste år, hvor der skal lægge en plan klar fra transportministeriet (ifølge ingeniøren: http://ing.dk/artikel/125455-syltet-plan-for-koebenhavns-trafik-kommer-tidligst-om-to-aar)

22. FEB

Dansk national sport " hop på stedet "

Nu vil man godt dit dut og dat.
Typisk dansk da detn svære beslutning skulle tages.
Hoppede man på stedet, men nu når ikke koster noget .
Kan man det hele.
Ok fik lige luft, så gå videre med Road pricing, som virker som en god ide.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (1)
22. FEB
Jørgen Lange | Seniorstuderende, Bsc Eng

Svar: Dansk national sport " hop på stedet "

Ja for fanden da, selvfølge skal nazi-staten da kunne følge hver meter vores biler bevæger sig! Blå er det nye sort!

Det næste bliver skat på omtanke og igen slipper de blå fjolser gratis.

Men tredie gang så tager vi dem og putter dem gryden!

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

23. maj. KL. 00.01 Bæredygtig træhest

Det sker
Åbning. Nu kommer der gang i brød-konkurrencen på Gl. Kongevej. Fredag åbner Andersen Bakery stor butik på Frederiksberg. - Foto: PR-foto
22. maj. KL. 13.27

Brødgigant fra Hiroshima rykker ind på Frederiksberg

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning