Annonce
Annonce
Annonce
Debat 15. maj. 2012 KL. 14.44

Hvad har instruktøren Trier tilfælles med Politikens Trier?

Måske er det navnet, der gør det, skriver en undrende finansminister.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Store kunstnere og kommentatorer kan tilsyneladende have store behov for at gå på tværs af den almindelige sunde fornuft for at markere over for omverdenen, hvor særligt de tænker.

Filminstruktøren Lars Trier excellerede på seneste Cannes-festival med alternative indtryk af verdenshistoriske begivenheder.

Måske er det navnet, der gør det.

I hvert fald er Politikens helt egen Lars Trier (11.5.) ude i et ærinde, som også må siges at gå på tværs af den almindelige mainstreamopfattelse af, hvad der er god og sund (økonomisk) sans.

LÆS DEBAT'Corydon-doktrin' er dyr for Danmark

Hvis det at skaffe folk i arbejde er borgerligt, så må Politikens egen Trier hjertens gerne fortsætte med at kalde mig for ’Blå Bjarne’.

Bjarne Corydon

Ifølge min verdensopfattelse er det ganske fornuftigt at sikre Danmark mod negativ opmærksomhed fra finansmarkederne. Jeg er glad for, at Danmark opfattes som en ansvarlig nation med styr på økonomien.

Det synes Trier ikke.

Han vil have, at jeg tager et opgør med de hysteriske kællinger på finansmarkederne og det, han vist ikke særligt smigrende kalder for Corydon-doktrinen.

Ikke desto mindre er jeg godt tilfreds med, at dansk økonomi anses som forsvarlig af »de hysteriske kællinger«. Min tilfredshed skyldes ikke ros fra finansmarkederne. Den skyldes de konsekvenser, som tilliden i form af et lavt renteniveau har for Danmark.

Danskerne nyder nemlig ekstremt godt af de lave renter, som sikrer titusindvis af gode job til almindelige lønmodtagere. Den sikrer billig finansiering af investeringer, og den gør det muligt for en almindelig lønmodtager at have et almindeligt hus uden at betale en bondegård for det.

Den slags vækst gør dog ikke indtryk på Trier, der mener, at regeringen skal følge en anden vej, og at den 2020-plan, som vi netop har fremlagt, er borgerlig. Også her mener jeg, at Trier er ude i en – lad os kalde det kunstnerisk – fortolkning.

Planen hedder som bekendt ’Danmark i arbejde’, og det navn er – i modsætning til andre navne – ikke udtryk for tom retorik. Målet er med planen at skabe det, som svarer til 180.000 nye job frem mod 2020.

Planen viser vejen til at lukke hullet i statskassen og øge det offentlige forbrug med ekstra 7 mia. kroner. Vi vil reformere os til ekstra 6 milliarder kroner, som kan bruges på infrastruktur, grøn omstilling og offentlig velfærd.

Pengene skal findes gennem ambitiøse reformer af velfærdssamfundet, hvor alle skal bidrage. Med andre ord, regeringens 2020-plan indeholder mere velfærd, flere job til danskerne og mere ambitiøse grønne visioner for fremtiden end den tidligere regerings planer.

Men igen, hvis det at skaffe folk i arbejde er borgerligt, så må Politikens egen Trier hjertens gerne fortsætte med at kalde mig for ’Blå Bjarne’.

LÆS OGSÅBlå Bjarne er fundet inde i Corydon

Annoncer