Annonce
Annonce
Annonce
Debat 16. maj. 2012 KL. 14.01

Der er ikke plads til at fejle i gymnasiet

Der er skabt et idealbillede af unge, som er svært at leve op til.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
David Bisbjerg
David Bisbjerg går i 3.g.

Tv-avisen bragte 11. maj et indslag om unge og stigende pres, som medfører, at studerende i højere grad tager lykkepiller og går til psykolog.

Diskussionen gik på, hvad man kan gøre for at hjælpe unge i denne situation.

Da jeg selv er 3. g’er og har mærket presset på egen krop, kan jeg med sikkerhed sige, hvor svært det kan være. Men mere interessant: Hvorfor kommer dette pres?

Allerede i 8. klasse, ja endnu tidligere, bliver unge bombarderet med valg, skal reflektere over fremtiden og lægge uddannelsesplaner.

LÆS OGSÅGymnasieelever går til psykolog som aldrig før

Samfundet forlanger, at børn i en ung alder skal vide, hvad de vil om 10 og 20 år.

Det kan godt være, at det ser ud som sjov og ballade og mere er tænkt som et pædagogisk redskab, men at skulle forklare, hvorfor man lige vil være brandmand, ja, det påvirker den unge og lægger et pres for at være målrettet.

Normerne i samfundet har ændret sig, og unge bliver i en tidlig alder tvunget til at foretage valg, som har stor betydning for deres fremtid.

Der kræves høje karakterer, der kræves livserfaring, der kræves erhvervserfaring, der kræves til højre og venstre.

Forældre er på et plan magtesløse, fordi deres børn bliver påvirket fra alle sider. Det er et stort problem, at så mange unge har så store psykiske problemer.

Unge skal helst kunne klare livets problemer og samtidig få høje karakterer.

David Bisbjerg

Det er dog dejligt at se, at der er fokus på problemet, og at der f.eks. er en stressklinik for studerende. Men det burde ikke være nødvendigt.

Roden til problemet ligger efter min opfattelse i samfundet. Så længe samfundets normer lægger et massivt pres på unge og indirekte definerer, hvad der er en succes, vil problemet være der.

Test, kontrol, karakterer og evalueringer skaber sammen med medierne et idealbillede af unge, som er svært at leve op til.

Unge skal helst kunne klare livets problemer og samtidig få høje karakterer. Vi er bange for ikke at kunne komme ind på vores drømmeuddannelse, hvis vi fejler.

Samfundet kræver indirekte det perfekte menneske, og ingen mennesker er perfekte. Der er ikke plads til at fejle i gymnasiet.

Jeg bliver student til sommer og skal de næste uger tænke på, hvordan de enkelte årskarakterer og eksaminer har en effekt på de valg, der kommer efter gymnasiet.

Ændring af optagelsesreglerne med flere studerende via kvote 2 kan måske afhjælpe noget af den stress, som rammer gymnasieelever i dagens Danmark.

Annoncer