SektionerMedier |
Aktuelle temaerSatire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
Tiggerne i S-togene provokerer mig
Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Som daglig pendler på det københavnske S-togs-net har jeg konstateret en stor stigning i antallet af daglige tiggere i S-togene.
På en almindelig dag er det nu mere reglen end undtagelsen, at folk på S-togene mellem Nørreport og Sydhavnen bliver afbrudt af et »har du ikke en lille skilling til en hjemløs?«.
Når jeg bruger ordet ’konstatering’, er det, fordi jeg både i forhold til tiggerne i togene, og når jeg nu skriver om det, forsøger at opretholde distancen til et fænomen, som jeg ikke bare oplever som irriterende, men forulempende og provokerende.
LÆS OGSÅ Læserne: Tiggeri er rejsens store dilemma
At verdens højeste togbilletpriser for ens daglige rejse til og fra arbejde også skal inkludere en eller flere hyppige henvendelser fra voldsomt påtrængende personer, er ganske enkelt uacceptabelt.
At verdens højeste togbilletpriser for ens daglige rejse til og fra arbejde også skal inkludere en eller flere hyppige henvendelser fra voldsomt påtrængende personer, er ganske enkelt uacceptabelt
Carsten Schmidt
Når tiggerne bevæger sig fra Københavns befærdede strøg og ind i S-togene, medfører det en forandring i det, vi kan kalde forhandlingssituationen. Når man kommer gående og møder en tigger med et krus, kan man af medlidenhed vælge at smide nogle penge i kruset, eller man kan ignorere tiggeren og gå videre.
Og det uanset vores holdninger i øvrigt til tiggeri, fattigdom, velfærdsstat og alt muligt andet, som betyder, at vi tilfældigvis konfronteres med en tigger i netop denne situation. I S-toget er rollerne omvendt.
LÆS ARTIKELSynligt politi skal bremse kriminelle udlændinge
Nu er vi dem, som sidder ned, og tiggeren har så at sige overtaget ved dels at
være den af os, som står op, dels den af os, som kan vælge at handle ved
enten at blive stående og insistere eller gå videre.
Jeg kan godt tænke mig at vide, om DSB har det juridiske ansvar for det
daglige, ulovlige tiggeri i S-togene, og om politiet kender til situationen
og agter at gøre noget ved det.
FACEBOOKBliv ven med Politiken
Se også
- Træt af tiggere? Lad være med at give dem penge 23. maj 10.13
- Læserne: Tiggeri er rejsens store dilemma 16. mar 15.20
- Sådan håndterer du tiggere på rejsen 15. mar 07.00
- Synligt politi skal bremse kriminelle udlændinge 19. apr 19.22
Læs hver dag
- 20. jun
- 20. jun
H.C. Andersen
Andersens eventyr på en ny måde. Oplev et nyskabende show, der blander nationaldigterens værker med moderne effekter.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 350 kr.
Alm. pris 400 kr
|
|
Pluspris 95 kr.
Alm. pris 125 kr