Annonce
Annonce
Annonce
Debat 22. maj. 2012 KL. 08.45

Pinligt angreb mod Zornig

Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Annika Smith
Folketingskandidat for SF

I weekenden gik John Aasted Halse, tidligere medlem af Børnerådets bestyrelse, til angreb på den nuværende formand, Lisbeth Zornig Andersen.

Han mente, at »den voldsomme eksponering af Lisbeth Zornig Andersens ulykkelige, men meget private sag vil overskygge andre temaer og flytte fokus fra andre centrale og problematiske forhold i børns liv, som Børnerådet vælger at undersøge eller udtale sig om«.

DEBATINDLÆG Taler Børnerådets formand sin egen eller børnenes sag?

Det angreb er ikke blot dobbeltmoralsk. Det er også pinligt.

Det angreb er ikke blot dobbeltmoralsk. Det er også pinligt

Annika Smith

Det er dobbeltmoralsk, fordi seksuelle overgreb mod børn og unge ikke bør anskues som ’en meget privat sag’, men derimod som et højaktuelt samfundsproblem, der angår os alle og skal bekæmpes i fællesskab.

Det er regeringens politik – og mig bekendt også Børnerådets politik – at ofrene (også dem, der hedder Lisbeth) skal anspores til at fortælle om overgrebene, så vi kan forebygge dem bedre.

LÆS OGSÅZornig efter misbrugsdokumentar: Jeg har fået tusind mail

Angrebet er også pinligt, fordi motivet i det er så gennemskueligt: Zornig skal om få måneder genudpeges til formand af socialministeren eller give posten videre til en ny kandidat.

Man behøver ikke være æresmedlem af Mensa for at gennemskue, at anklagen om Zornigs manglende evne til adskille sit professionelle og private liv er timet og tilrettelagt for at skade hendes chancer for genudpegning.

Zornig blev i 2010 udpeget af daværende socialminister Karen Ellemann til at tale Børnerådets sag, netop fordi hun med sin historie kunne tilføre rådet værdifuld erfaring, troværdighed og synlighed.

Det er også lykkedes. Før Zornig blev formand, var rådet lukningstruet på grund af manglende synlige resultater. Det er ikke tilfældet længere. Medieomtalen af Zornig har været guld værd for rådet.

Jeg kan ikke se John Aasted Halses kritik som andet end et forsøg på at jorde en dygtig kollega, som – åbenbart til hans fortrydelse – står stærkt, når den nye socialminister skal (gen)udpege en formand for Børnerådet.

Det er således ikke kun Børnerådet, men også en dansk rollemodel, John Aasted Halse risikerer at skade med sit angreb. Jeg håber ikke, det lykkes ham.

Annoncer