Annonce
Annonce
Annonce
Debat 23. maj. 2012 KL. 10.13

Træt af tiggere? Lad være med at give dem penge

Det er ikke DSB’s ansvar at gøre op med tiggeri i S-togene, mener salgsdirektør.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Niklas Marschall
Niklas Marschall er salgsdirektør i DSB S-tog

Carsten Schmidt skrev i Politiken 21.5., at han finder tiggeri i S-togene »irriterende, provokerende og forulempende«.

LÆS ARTIKELTiggerne i S-togene provokerer mig

Det kan jeg sagtens forstå, og det er klart, at jeg ønsker, at DSB’s kunder kan sidde i fred. I det daglige bortviser vores personale tiggerne, når de møder dem, men vores personale er ikke til stede i togene hele tiden – det ville være en bekostelig affære.

En løsning vil være, at ingen giver tiggerne penge. Hvis de ikke får penge i S-toget, er det jo ikke attraktivt at tigge i S-toget. Men jeg må konstatere, at en stor del af vores kunder ikke finder tiggerne generende og faktisk ønsker at donere penge.

Man behøver blot gå ind på Politikens debatsider på politiken.dk eller på Politikens Facebook-side for at se, hvor delt danskerne er i spørgsmålet om, hvorvidt man skal give penge til tiggerne.

Jeg må konstatere, at en stor del af vores kunder ikke finder tiggerne generende og faktisk ønsker at donere penge.

Niklas Marschall

Det er ikke DSB’s juridiske ansvar at gøre op med tiggeri i S-togene, men vi vil gerne tage del i det samfundsmæssige ansvar, anerkende dem af vores kunder, der ønsker at give penge til tiggerne, og samtidig hjælpe de kunder, der ikke ønsker, at tiggerne er i S-toget.

Vi har tidligere forsøgt at imødegå tiggeriet ved at tilbyde mennesker, de sociale myndigheder har registreret som hjemløse, et billigt månedskort, men det havde ingen effekt på omfanget af tiggeri i togene, og det var meget få af tiggerne, vi bortviste, der var registreret som hjemløse.

Vi arbejder i øjeblikket på en løsning, der går ud på, at man som kunde kan sende en sms til et givet nummer og donere et beløb til udvalgte hjælpeorganisationer, som kanaliserer pengene de rigtige steder hen.

Dermed er vi vores eget og kundernes samfundsmæssige ansvar bevidst.

Se også

Annoncer