SektionerMedier |
Aktuelle temaerSatire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
Jeg bliver flov over at være af bondeslægt
Landbruget glemmer den danske natur i sin jagt på vækst og overskud.
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Jeg har ikke haft for vane at blande mig direkte i den standende debat om landbrugets forskellige gøremål.
Som tv-tilrettelægger skal man passe på sin integritet, og derfor har jeg holdt mig til de små, personlige dryp såsom kyllingevelfærd og frilandsgrise. Emnet interesserer mig dog meget – af den enkle grund, at jeg har boet på landet hele mit liv, at hele min slægt har været bønder, og at jeg selv var bondekarl, indtil jeg fandt på andre ting.
Desuden har det været mig magtpåliggende at få beskrevet den klassiske bondekultur (i både ord og billeder), som den var indtil for en generation siden. Ikke for at romantisere, men fordi den har haft så stor betydning for Danmark og danskerne.
LANDBRUGET SVARER SØREN RYGE Landbruget skal ikke være politisk prøveklud
Men jeg er blevet bedt om at deltage her, og vil benytte anledningen til at fremkomme med nogle – for mig – væsentlige emner:
Danske landmænd ejer stadig hovedparten af den danske jord. Ejendomsretten er lovfæstet. Men den giver ikke automatisk tilladelse til at skalte og valte med jorden, som man vil.
Ejendomsretten er lovfæstet. Men den giver ikke automatisk tilladelse til at skalte og valte med jorden, som man vil
Søren Ryge Petersen
Danmark ser ud, som det gjorde indtil for 10.000 år siden, da isen trak sig for sidste gang, og siden bondestenalderen har vi dyrket jorden. Det ville klæde landbruget meget, at man huskede dette perspektiv i højere grad, når vi diskuterer, hvordan jorden må dyrkes.
At vi i virkeligheden kun har jorden til låns, og at det derfor må være indlysende, at hovedstolen – det samlede danske landskab – ikke antastes.
Således må forurening af såvel vandløb, søer og indre farvande samt grundvandet anses for helligbrøde. Og når der lovgives for at mindske eller helst eliminere disse forhold, bør alle i landbruget være taknemmelige.
Det er de ikke. For tiden kører der en hidsig debat om bræmmerne, som jeg finder uværdig. Den understreger landbrugets opfattelse af, at al dyrkbar jord tilhører landmændene helt uden forbehold og anstændighed, og at vandløb kun har ét formål: at sørge for afvanding, så jorden kan dyrkes.
Jeg vil inderligt håbe, at lovgiverne alligevel vil indføre nogle grænser for denne utæmmelige vækst. Den smadrer de sidste rester af en fornem kultur
Søren Ryge Petersen
Når man vil pille ved det, protesteres der indædt, og det ulidelige mantra om kompensation (af hensyn til konkurrenceevnen, forstås) føres frem. Jeg bliver flov over at være af bondeslægt, når jeg hører det.
Endnu værre var det, da man indførte sprøjtefri zoner omkring brønde og boringer. Da forlangte landbruget også kompensation, og da blev jeg vred. Når sprøjtemidler bevisligt kan findes i grundvandet, må det da være enhver landmands hellige pligt at undgå det – for vores allesammens og fremtidige generationers skyld.
LÆS OGSÅDebattører åbner ild mod landbruget
Landbruget burde sig undskyld og selv sørge for at rette op på miseren. At forlange kompensation i en så alvorlig sag er en fornærmelse imod enhver anstændig og ansvarlig tankegang.
Mere vil jeg ikke sige i denne omgang, selv om meget andet trænger sig på. Således følger jeg med gysen den tiltagende vækstsyge. At den enkelte bedrift ikke kan blive stor nok, uanset om det er svin, kvæg eller planteavl.
Jeg ved, at markedet (også her) bestemmer alt, men jeg vil inderligt håbe, at lovgiverne alligevel vil indføre nogle grænser for denne utæmmelige vækst. Den smadrer de sidste rester af en fornem kultur, og det er synd for fremtiden, uanset hvor mange eksportpenge, der hives hjem.
Se også
- Landbruget må gennemgå en grøn omstilling 11. jul 10.50
- Hvorfor følger danske landmænd ikke de simple regler? 27. jun 21.09
- Skyd på politikerne - ikke på landmændene 25. jun 17.56
- Tør landbruget slippe krykkerne? 22. jun 22.53
- Der er ingen grund til at frygte knoldsellerien eller griseskanken 13. jun 14.52
- Danskerne er blevet amputeret fra naturen 13. jun 14.51
- Haren og agerhønen har været landbrugets dårlige samvittighed 12. jun 10.10
- Danmark betaler dyrt for landbrugets verdensmesterskab 12. jun 10.10
- Hvorfor skal Danmark være de afklippede grisehalers land? 09. jun 10.00
- Vi landmænd har det største ansvar 09. jun 10.00
H.C. Andersen
Andersens eventyr på en ny måde. Oplev et nyskabende show, der blander nationaldigterens værker med moderne effekter.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 350 kr.
Alm. pris 400 kr
|
|
Pluspris 95 kr.
Alm. pris 125 kr