Annonce
Annonce
Annonce
Debat 3. aug. 2012 KL. 14.30

Er Københavns Universitet et flyselskab?

Det smadrer fundamentet for en god studiestart, når KU optager flere studerende, end der er plads til.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Mads Melin
Studerende på Københavns Universitet.

15 procent af de optagne - 811 af mine nye medstuderende - har Københavns Universitet optaget uden at have plads til dem.

I Politiken udtaler KU's studiechef, Claus Nielsen, at det ikke er noget problem. Flertallet af de 811 studerende vil alligevel falde fra undervejs eller aldrig møde op. Og så skulle pengene passe. Præcis som når flyselskaberne overbooker deres afgange.

LÆS MEREUniversiteter overbooker studier

Jeg synes, det er forstemmende, at der tænkes og tales om mine medstuderende på den måde.

For det første: En sådan logik smadrer hele fundamentet for en god studiestart. Som formanden for Danske Studerendes Fællesråd, Torben Holm, sagde til DR, er pladsen på gulvet eller i vindueskarmen ikke ligefrem befordrende for fastholdelse på studiet.

Det lyder som et skræmmebillede, men jeg har desværre selv hørt medstuderende fortælle, at der ikke er plads til dem i undervisningslokalerne.

Konsekvensen af en sådan logik er ganske enkelt, at hvis mine nye medstuderende ikke falder fra af sig selv, skal manglen på siddepladser nok sørge for, at de gør det.

Det burde være langt vigtigere for KU at tage sig af de studerende, der falder fra

Mads Melin

Det er en underlig måde at få pengene til at passe på.

For det andet: At man hellere optager for mange end sikrer, at alle har en stol at sidde på, er udtryk for en uhørt kynisk tilgang til universiteternes opgave, rolle og ansvar. Det burde være langt vigtigere for KU at tage sig af de studerende, der falder fra.

Personligt håber jeg ikke, at 811 af mine nye medstuderende falder fra før eller under studiestarten. Hvis det sker, ser jeg det som et tegn på, at der er alvorlige problemer på KU.

Under alle omstændigheder er tanken om, at universitetet har lov til at lave samme tricks som de flyselskaber, der skal have solgt alle charterrejserne, direkte ødelæggende i en tid, hvor vi har brug for flere motiverede studerende - og senere kandidater - end nogensinde før.

Det er altså betydelig værre at blive optaget på et studium, hvor der ikke er plads i lokalerne, end at skulle vente på det næste fly på grund af overbooking.

Min opfordring herfra skal derfor lyde: Kære Københavns Universitet, optag kun dem, I har plads til, og sørg for, at mine medstuderende får en god studiestart, så de ikke falder fra i løbet af de første måneder.

Det gælder også de 811 studerende, som I satser på falder fra!

Annoncer