Annonce
Annonce
Annonce
Debat 6. aug. 2012 KL. 12.11

Skal jeg lære jer at tale som de blå?

De røde kan lære meget af de borgerlige sprogjonglører.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Katrine Knudsen
Stud. kognitiv semiotik, AU.

Kære sociale politikere.

Jeg skriver til jer, fordi jeg ønsker at tilbyde min assistance.

Jeg er straks nyudsprungen cand. mag. i kognitiv semiotik. På studiet lærer vi mange kloge ting, om hvordan mennesket danner mening. En stor del af pensum drejer sig om kognitiv lingvistik.

For politikere, der vil igennem med et budskab og håber på en positiv modtagelse, er kognitiv lingvistik rigtig spændende.

Heri kan man nemlig finde frem til, hvilke ord der er rigtig gode at bruge, og hvilke der er knap så gode.

Lad mig give et eksempel på fremragende sprogbrug: Sagen om Vejlegården ligger efterhånden os alle på sinde.

Mange medier har gjort opmærksom på, at menigmand ikke rigtig forstår, at der er grund til at støtte op om 3F’s blokade – og da i virkeligheden heller ikke selve blokaderetten.

I sidste uge var liberale politikere så inviteret på stegt flæsk, og Anders Samuelsen forklarede frejdigt, at grunden til, at han fejrede sin fødselsdag på netop Vejlegården, er for at støtte op om ’den lille mand’.

Hvis I også synes, tiden er moden til at blive lige så gode sprogjonglører som blå stue, så ringer I bare.

Katrine Knudsen

Jeg er ganske sikker på, at ’den lille mand’ normalt refererer til arbejderen og ikke som her til arbejdsgiver.

Men Samuelsen er ligeglad. Han bruger bare ordet i sin egen kontekst.

Og hjemme foran skærmen sidder så alle de, der føler sig som ’den lille mand’ og tænker: Sikke en flinker fyr, han støtter mig.

Inger Støjberg var også til flæsk. Hun talte meget flot om »det frie valg«. Endnu en frase, som på ingen måde har noget med sagens principielle natur at gøre. Hvem støtter ikke det frie valg?

Nej, vel? Men underbetalt arbejde, hvem støtter det – får vi en håndsoprækning? Ikke så mange. Og da slet ikke ’den lille mand’ foran skærmen.

Jeg ville så frygteligt gerne komme med gode eksempler på godt sprogbrug hos venstrefløjen. Men at sige, at her er der sandelig ikke tale om ’bøllemetoder’, men en lovfæstet ret, det giver blot mere kraft til de liberale støtters ord.

Hvis man gentager noget nok gange, så bliver det det, folk husker. Og pludselig hedder tankerækken: Vejlegården – 3F blokade – bøllemetode.

Og så kan vi lave en opinionsundersøgelse, der viser, at de fleste danskere ønsker blokaderetten afskaffet. Well played, mr. Samuelsen & co.

Så kære regering og støttepartier: Hvis I også synes, tiden er moden til at blive lige så gode sprogjonglører som blå stue, så ringer I bare.

Annoncer