Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Danske unge er ude på et sidespor

12-13-årige drikker sig stive og lægger billeder af det hele på Facebook.

25
Gem til liste

Jeg fik mig noget af ubehagelig en øjenåbner i dag. Jeg var ude at gå en tur med en af mine gode venner, og på vores lille tur mødte vi nogle fyre fra Odense, som vi faldt i snak med.

Under vores snak kom to piger forbi, som ikke har været mere end 12-13 år gamle. På det her tidspunkt var det blevet sent på natten. Pigerne nåede halvvejs forbi os iklædt alt for korte shorts og tætsiddende og korte trøjer. Derudover virkede de ret fulde.

En af pigerne henvendte sig til mig og spurgte, om hun ikke kunne få nogle smøger af mig, da hun er på vej til en fest. Jeg prøvede at fortælle hende, at jeg ikke havde nogen, men hun blev ved med at insistere på, at hun ville købe nogle af mig.

Jeg tror helt seriøst, at mit hjerte sprang et slag over den aften. De piger burde ligger derhjemme i deres egen seng og sove eller se ’Disneysjov’ for den sags skyld.

Det er helt fint, at man har det sjovt, hygger sig med sine veninder og prøver nogle grænser af, men ikke i den grad! Og da slet ikke som 12-årig!

Det gør ondt i mit hjerte, at jeg lever i en tid, hvor det at være gravid som 18-årig er helt okay

Erol Erdogan

For fanden, de piger aner jo ikke engang, hvad puberteten er endnu, og alligevel render de rundt og udstiller sig selv på den måde og opfører sig, som var de 19-20 år.

I den alder er man i mine øjne stadig kun et barn og bør lave, hvad børn nu laver.

Hvor er der gået galt, Danmark? Det spørgsmål har jeg stillet mig selv lige siden, og jeg tror, jeg har fundet svaret.

Det, vi mangler i Danmark, er rollemodeller. Den kommende generation har ikke nogen at se op til. Der gemmer sig sikkert nogle hist og her, men de er svære at få øje på.

Udfordringen er ikke at skabe nogle gode forbilleder. Problemet er, at min generation er dem, de unge ser op til, og vi er ikke meget bedre selv.

Jeg vil vove den påstand, at mange unge i dag faktisk opfører sig præcis som de piger, jeg rendte ind i. Den eneste forskel er, at når man er 18-19 år, er det i orden at opføre sig på den måde.

Problemet er jo i bund og grund, at vi unge i dag er nogle dårlige forbilleder. Når man er 13 år, er alt, man vil, jo at være ligesom de seje 9.-klasser eller sin storebror.

Så kan man spørge sig selv, om det er godt? I mine øjne: Nej. For hvad laver de seje 9.-klasser? Eller storebroren på 17 år? Det kan siges med et enkelt ord: D-R-U-K.

Tegning:  Mette Dreyer.

Det er måske at generalisere, men det, jeg oplever, er, at unge i dag ikke har særlig meget at lave efter skole. En af de få ting, man kan mødes om i sin fritid, er alkohol og byture.

Jeg synes, at drukkulturen i Danmark er frygtelig. Hvis man ikke drikker, er det svært at være en del af fællesskabet. Statistikker viser, at Danmark er det land, hvor unge drikker mest, og er det noget at være stolt af? I mine øjne er det ikke.

Det er en sørgelig udvikling, som jeg synes, vi er nødt til at få vendt. Man kan altså sagtens hygge sig uden alkohol.

Personligt drikker jeg ikke, og jeg går heller ikke i byen. Det har jeg aldrig gjort, og det agter jeg heller ikke at gøre. Det betyder, at jeg tit får spørgsmålet: »Hvis du ikke drikker eller tager i byen, hvordan hygger du dig så?«.

LÆS OGSÅ 13-årige Sebastian siger nej tak til alkohol

Tro det eller ej, men jeg tror, at otte ud af ti mennesker, jeg møder, stiller mig det spørgsmål. Mit svar er altid det samme: »Synes du ikke, det er sørgeligt, at du ikke kan se andre måder at have det sjovt på end at drikke kæmpe mængder alkohol?«.

Jeg håber virkelig, at der hurtigst muligt bliver gjort noget for at stoppe udviklingen, for jeg kan virkelig ikke lide den retning, vi bevæger os i.

Erol Erdogan

Jeg har nogle venner, som forleden fortalte mig, at de kun drikker en smule, når de er i byen eller til fester, og at de kun gør det, fordi de ville blive stemplet som en ’nederen’ type, som folk ikke vil hænge ud med, hvis de ikke gjorde det.

Det virker ærlig talt, som om man bliver skubbet ud af fællesskabet, hvis man ikke drikker!

Virker det ikke lidt som det moderne gruppepres og frihedsberøvelse? Frihedsberøvelse er måske et stærkt ord, men man mister jo i bund og grund sin frihed til at sige nej tak, når ens venner konstant presser en til gå imod det, man i virkeligheden helst vil.

Hvad nu, hvis man bare vil sidde derhjemme og spille Matador med drengene uden øl, men alligevel ender i byen, fordi man ikke vil til at lyve sig syg?

Tilbage til min pointe. Når unge i dag opfører sig på denne måde, kan man så forvente, at den nogle år yngre generation vil opføre sig anderledes? Nej. Man giver dem nærmest ikke noget alternativ.

Jeg ved godt, at vi i Danmark har den indstilling, at man bare skal leve livet, ikke fortryde noget og lære af sine fejl. Men er det ikke for stort et ansvar at lægge på en 12-årig?

Jeg synes, at en af de første ting, forældre bør lære deres børn, er at vælge deres venner med omhu! Og indtil man ved, at de gør det, så i holde styr på, hvem de hænger ud med.

Jeg læste forleden en artikel, hvor der stod:

»Vi oplever gang på gang til Aabenraa By Night og byfester rundt i kommunen, at unge, ja helt ned til 10-14-års alderen, prøver kræfter med alkohol«.

Det værste er nok, at forældrene i mange tilfælde har givet deres børn tilladelse til at drikke alkohol.

Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke baserer min holdning på den enkelte oplevelse, jeg havde i Odense. Jeg har set det utallige gange.

Det gør ondt i mit hjerte, at jeg lever i en tid, hvor det at være gravid som 18-årig er helt okay, og hvor det at lægge et billede på nettet, hvor man er halvnøgen, bare er udtryk for, at man er stolt af sine krop.

Hvor det at tage i byen tre gange ugentlig og smide 70 procent af sin løn væk på alkohol er normalt. Hvor 12-årige piger og drenge drikker sig fulde og opfører sig, som var de 20. Hvor folk har et behov for konstant anerkendelse og opmærksomhed og derfor bruger Facebook som en online-dagbog.

Jeg håber virkelig, at der hurtigst muligt bliver gjort noget for at stoppe udviklingen, for jeg kan virkelig ikke lide den retning, vi bevæger os i.

PolitikenPlus
  • Digitalt stegetermometer Funktionelt stegetermometer i flot design i stål og BPA-fri plast og med ekstra hurtigt visning af temperatur (4-10 sek.) på LCD displayet. Kan måle temperaturer mellem -45 og +200°C.

Pluspris 199 kr. Alm. pris 249 kr. Køb
  • Isflager Man kan næsten høre det. Hvordan de klirrer mod hinanden, isflagerne. Og mærke kulden.

Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb
  • Julepynt Unik og anderledes julepynt

Pluspris 25 kr. Alm. pris 30 kr. Køb
  • Kunstner Arne Ungermann Dansk Plakatkunst relancerer og genudgiver de bedste danske plakater fra 1900-1965. Her finder du plakatkunstens perler - skønne motiver, der stadig har et moderne grafisk udtryk.

Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.295 kr. Køb
  • Mandolin Mandolin fra Microplane med to skær og justerbart skær så du kan skære grøntsager i papirtynde skiver eller ensartede ?sticks?, afhængigt af hvad du skal bruge dem til.

Pluspris 249 kr. Alm. pris 299 kr. Køb