Annonce
Annonce
Annonce
Debat

'Ålen' efter flytur med politikere: Jeg skammer mig på nationens vegne

Filmmanden er forarget over, at politikerne ikke kan ligge ned i flyet.

56
Gem til liste

»Skam dig, du danske mand og kvinde, som fremtvinger sådanne tåbelige principper!«.

Udfaldet kommer fra Zentropa-direktør Peter Aalbæk Jensen i en harmdirrende mail til Politikens redaktion, kort tid efter at han er landet i en lufthavn på et »fjernt kontinent«.

Synet af en dansk minister og et folketingsudvalg på flyets dårligste pladser har fået filmmanden til tasterne. Vi fanger ham over telefonen.

»Jeg er på vej oversøisk og har købt et sæde på businessclass. Det er nødvendigt, at jeg kan ligge udstrakt på de oversøiske rejser, så jeg har en chance for at fungere nogenlunde, når jeg møder frem og skal direkte på arbejde. Så ser jeg kraftedeme en minister og et helt folketingsudvalg gå forbi og blive stuvet sammen helt nede på bagerste række på monkeyclass, og jeg tænker, det er da utroligt. Tænk, at en minister, der skal direkte ud og være repræsentativ, ligger krøllet sammen på 50 centimeter benplads på række 28. Jeg skammer mig fandeme på nationens vegne. Jeg synes, det er sindssygt pinligt at byde nogle, der drager til den anden side af jordkloden for at varetage landets interesser, skal møde op krøllede og dårligt udhvilede, fordi den offentlige mening dikterer det. Hvor rationelt er det?«

Hvem var det?

»Det, synes jeg, er lige meget. Så kommer det til at lyde som om, at politikerne har siddet og brokket sig. Der var ingen af dem, der klagede, vil jeg gerne understrege. De accepterede det. Det var mig, der var indigneret. Skriv bare, at det var en dansk minister og folketingsudvalg«.

LÆS OGSÅ Et ondt i røven-kompleks har slået rod blandt vælgerne

Du er forarget over, at landets politikere, der rejser på statens budget, køber de billigste billetter?

Jeg er flov over det niveau, vi tilbyder vores folkevalgte

Peter Aalbæk Jensen

»Ja, jeg er forarget over landets smålighed. Jeg er flov over det niveau, vi tilbyder vores folkevalgte. Skandinavien må sgu da være det eneste sted, hvor sådan noget kan foregå. Jeg kan ikke forestille mig, at det kan ske andre steder«.

Er det ikke meget rimeligt, at vi i sparetider vender hver en mønt – også på politikeres rejser?

»Det her er et spørgsmål om, at vores politikere skal kunne møde op og fungere i arbejdsmæssig sammenhæng. Det mener jeg simpelthen ikke, man kan, hvis man har siddet ret op og ned en hel nat og møder op med krøllet kjole og uglet hår. Den bliver for stærk, denne her kollektive smålighed«.

Siger du, at vi får dårligere politikere ud af billige flysæder?

»Jeg ved, hvordan jeg selv har det. Og jeg kan ikke forestille mig, at politikerne nødvendigvis er gjort af hårdere stof end mig«.

LÆS ARTIKEL Rigsrevisor blev transporteret i limousine

Synes du generelt, vi behandler vores politikere for dårligt?

»Ja, og det kan skabe et rekrutteringsproblem. Hvilket fornuftigt menneske vil vælge politik frem for det private erhvervsliv, hvor man tjener fem gange så meget og samtidig slipper for at blive hængt ud i pressen?«.

Deler du 'Ålen's holdning til de folkevalgtes rejseforhold - eller synes du, at også politikerne skal spare, hvor det er muligt?

PolitikenPlus
  • And Den lå i vejkanten og er fotograferet i lyset af Martin Lehmanns billygter. Smuk var den. Og helt stille.

Pluspris 1.300 kr. Alm. pris 1.495 kr. Køb
  • Frilandsand til jul Ænderne går frit rundt på beplantede græsarealer og har adgang til frisk vand og kan søge skygge under træerne. De fodres med majs og korn og ellers spiser de, hvad de finder af vegetation udendørs.

Pluspris 325 kr. Alm. pris 400 kr. Køb
  • Juletræstog til Rosendal Besøg den hyggelige gård Rosendal i Nordsjælland og vend hjem med højt julehumør og selvfældet træ.

Pluspris fra 168 kr. Alm. pris fra 168 kr. Køb
  • Spil: Blitz Blitz er et lysende hurtigt bestsellerspil, der vindes af den, som hurtigst kan aflæse kortene og snuppe den rigtige genstand.

Pluspris 160 kr. Alm. pris 200 kr. Køb
  • Chips Der sker altid noget, når man fokuserer på individet.

Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb