Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Hvorfor hader højrefløjen cykler?

Der bliver mere plads til københavnerne, når der bliver mindre plads til bilerne.

30
Gem til liste

Som socialdemokrat og medlem af Borgerrepræsentationen i København er jeg tit blevet stillet spørgsmålet: »Hvorfor hader venstrefløjen biler?«.

Det sker, hver eneste gang vi diskuterer alt fra nye cykelstier, til sikre skoleveje. Hver gang, vi vil omdanne så meget som en millimeter af vejene til cykelstier eller stilleveje, så får vi skudt i skoene, at vi er bilfjendske, og ikke tager almindelige menneskers problemer alvorligt.

Kritikken kommer hver gang fra de borgerlige partier på Rådhuset.

DEBATHvornår er cyklisterne værst?

Men jeg hader ikke biler. Jeg har selv et kørekort, og jeg kan til tider også godt finde på at bruge det.

På venstrefløjen elsker vi byliv. Vi elsker, at folk kan færdes i byen og bruge byen

Jonas Bjørn Jensen

Men når vi i København har valgt, at biltrafikken skal fylde lidt mindre, og der skal være mere plads til cykler, så er det jo netop, fordi vi tager de almindelige københavneres hverdag alvorligt.

På venstrefløjen elsker vi byliv. Vi elsker, at folk kan færdes i byen og bruge byen. Og der bliver simpelthen mere plads til københavnerne, når der bliver mindre plads til bilerne. Det behøver man bare at krydse Dronning Louises Bro på en solskinsdag for at se.

Derudover elsker vi også, at folk kan have deres vinduer åbne om sommeren, uden at det skal have indflydelse på deres levealder.

LÆS ARTIKELBuschauffører: Egoistiske cyklister gør som det passer dem

Vi ved, at der dør mellem 600 og 800 helt almindelige københavnere af støj- og luftforurening fra trafikken hvert eneste år. Det er tal, der må få selv den mest bilelskende højrefløjspolitiker til at tage forureningsproblemet i København alvorligt.

Man dør ikke af at blive ramt af en cykel, men det risikerer man, hvis man bliver ramt af en bil i trafikken

Jonas Bjørn Jensen

Cyklisterne i København skal ikke gøres bedre end de er, og selvfølgelig skal man som cyklist overholde færdselsloven og køre ordentligt.

Men når vi kigger på statistikkerne over trafikuheld i København, så kan vi også se, at det er bilen, der står for de alvorlige trafikuheld. Man dør ikke af at blive ramt af en cykel, men det risikerer man, hvis man bliver ramt af en bil i trafikken.

Der er mange gode argumenter for at skabe bedre forhold for cyklisterne og for at arbejde for færre biler i byen.

Nu kan jeg jo selvfølgelig kun snakke for min egen del af venstrefløjen, og vi hader ikke biler, bare fordi vi gerne vil have dem til at fylde lidt mindre i bybilledet.

Men hvis præmissen for at skulle hade biler er, at man gerne vil skabe bedre forhold for cyklisterne, så kan man jo passende vende den om og spørge: »Hvorfor hader højrefløjen cykler?«.

PolitikenPlus
  • Spansk Vinfestival Den spanske vinfestival er en unik chance for at smage på over 200 vine fra Spanien og prøve alt fra det nyeste og vildeste til det mest traditionsrige.

    Pluspris fra 125 kr. Alm. pris fra 150 kr. Køb
  • Vugge til dukker Farvestrålende vugge til dukken. Sengen passer til dukker helt op til 40 cm., og leveres med dyne og pude. Vuggen er lavet af gode materialer og malet med slidstærk og giftfri maling.

    Pluspris 339 kr. Alm. pris 400 kr. Køb
  • Cykelløb 1937 Rundt og rundt og rundt cyklede de! Billedet af de tre ryttere i foroverbøjet fart er taget af en af Politikens helt store fotografer, Holger Damgaard.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.265 kr. Køb
  • Avisholder Få styr på aviserne med en we avisholder. Holderen er lavet i pulverlakeret stål, og måler 29 x 42 x 31 cm., så en Politiken passer perfekt i.

    Pluspris 339 kr. Alm. pris 400 kr. Køb
  • Ur, unisex *Bulbul er navnet på en fugl, en lille fugl med hanekam og et oppustet ego. På samme tid er det også navnet på nattergalen i persisk og indisk poesi.

    Pluspris 2.125 kr. Alm. pris 2.500 kr. Køb