Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Hvorfor hader højrefløjen cykler?

Der bliver mere plads til københavnerne, når der bliver mindre plads til bilerne.

30
Gem til liste

Som socialdemokrat og medlem af Borgerrepræsentationen i København er jeg tit blevet stillet spørgsmålet: »Hvorfor hader venstrefløjen biler?«.

Det sker, hver eneste gang vi diskuterer alt fra nye cykelstier, til sikre skoleveje. Hver gang, vi vil omdanne så meget som en millimeter af vejene til cykelstier eller stilleveje, så får vi skudt i skoene, at vi er bilfjendske, og ikke tager almindelige menneskers problemer alvorligt.

Kritikken kommer hver gang fra de borgerlige partier på Rådhuset.

DEBATHvornår er cyklisterne værst?

Men jeg hader ikke biler. Jeg har selv et kørekort, og jeg kan til tider også godt finde på at bruge det.

På venstrefløjen elsker vi byliv. Vi elsker, at folk kan færdes i byen og bruge byen

Jonas Bjørn Jensen

Men når vi i København har valgt, at biltrafikken skal fylde lidt mindre, og der skal være mere plads til cykler, så er det jo netop, fordi vi tager de almindelige københavneres hverdag alvorligt.

På venstrefløjen elsker vi byliv. Vi elsker, at folk kan færdes i byen og bruge byen. Og der bliver simpelthen mere plads til københavnerne, når der bliver mindre plads til bilerne. Det behøver man bare at krydse Dronning Louises Bro på en solskinsdag for at se.

Derudover elsker vi også, at folk kan have deres vinduer åbne om sommeren, uden at det skal have indflydelse på deres levealder.

LÆS ARTIKELBuschauffører: Egoistiske cyklister gør som det passer dem

Vi ved, at der dør mellem 600 og 800 helt almindelige københavnere af støj- og luftforurening fra trafikken hvert eneste år. Det er tal, der må få selv den mest bilelskende højrefløjspolitiker til at tage forureningsproblemet i København alvorligt.

Man dør ikke af at blive ramt af en cykel, men det risikerer man, hvis man bliver ramt af en bil i trafikken

Jonas Bjørn Jensen

Cyklisterne i København skal ikke gøres bedre end de er, og selvfølgelig skal man som cyklist overholde færdselsloven og køre ordentligt.

Men når vi kigger på statistikkerne over trafikuheld i København, så kan vi også se, at det er bilen, der står for de alvorlige trafikuheld. Man dør ikke af at blive ramt af en cykel, men det risikerer man, hvis man bliver ramt af en bil i trafikken.

Der er mange gode argumenter for at skabe bedre forhold for cyklisterne og for at arbejde for færre biler i byen.

Nu kan jeg jo selvfølgelig kun snakke for min egen del af venstrefløjen, og vi hader ikke biler, bare fordi vi gerne vil have dem til at fylde lidt mindre i bybilledet.

Men hvis præmissen for at skulle hade biler er, at man gerne vil skabe bedre forhold for cyklisterne, så kan man jo passende vende den om og spørge: »Hvorfor hader højrefløjen cykler?«.

PolitikenPlus
  • Aftensol over Grønland De havde været dybt inde i en fjord på den grønlandske sydvestkyst. Og besøgt en sælfangerfamilie.

    Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb
  • Merry Christmas, Baby DR Big Bandet afslutter 2014 for fuld julemusik. Solisterne Sinne Eeg og Mads Mathias, som efter hånden er blevet kære gengangere med bandet, vil føre os til tops på julehumørbarometret?

    Pluspris 220 kr. Alm. pris 295 kr. Køb
  • Skænkeprop til vin Elegant dekanteringsprop lavet i glas, der passer til alle vinflasker. Proppen ilter automatisk vinen, når den serveres. Og så klæder den flasken!

    Pluspris 125 kr. Alm. pris 149 kr. Køb
  • Halstørklæde Morderne og trendy tørklæde, med et smukt leopard mønster i de flotte klassiske farver, sort, mørkegrå og lysegrå. Tørklædet er stort og fyldigt, og passer perfekt til de kolde tider.

    Pluspris 279 kr. Alm. pris 349 kr. Køb
  • DAX hvalp DAX er historien om en lille hund som ikke blot er 'Danish design' af navn. Den er rent faktisk fremstillet her i Danmark ? af træ fra bæredygtig skovdrift.

    Pluspris 545 kr. Alm. pris 645 kr. Køb