Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Hvorfor hader højrefløjen cykler?

Der bliver mere plads til københavnerne, når der bliver mindre plads til bilerne.

30
Gem til liste

Som socialdemokrat og medlem af Borgerrepræsentationen i København er jeg tit blevet stillet spørgsmålet: »Hvorfor hader venstrefløjen biler?«.

Det sker, hver eneste gang vi diskuterer alt fra nye cykelstier, til sikre skoleveje. Hver gang, vi vil omdanne så meget som en millimeter af vejene til cykelstier eller stilleveje, så får vi skudt i skoene, at vi er bilfjendske, og ikke tager almindelige menneskers problemer alvorligt.

Kritikken kommer hver gang fra de borgerlige partier på Rådhuset.

DEBATHvornår er cyklisterne værst?

Men jeg hader ikke biler. Jeg har selv et kørekort, og jeg kan til tider også godt finde på at bruge det.

På venstrefløjen elsker vi byliv. Vi elsker, at folk kan færdes i byen og bruge byen

Jonas Bjørn Jensen

Men når vi i København har valgt, at biltrafikken skal fylde lidt mindre, og der skal være mere plads til cykler, så er det jo netop, fordi vi tager de almindelige københavneres hverdag alvorligt.

På venstrefløjen elsker vi byliv. Vi elsker, at folk kan færdes i byen og bruge byen. Og der bliver simpelthen mere plads til københavnerne, når der bliver mindre plads til bilerne. Det behøver man bare at krydse Dronning Louises Bro på en solskinsdag for at se.

Derudover elsker vi også, at folk kan have deres vinduer åbne om sommeren, uden at det skal have indflydelse på deres levealder.

LÆS ARTIKELBuschauffører: Egoistiske cyklister gør som det passer dem

Vi ved, at der dør mellem 600 og 800 helt almindelige københavnere af støj- og luftforurening fra trafikken hvert eneste år. Det er tal, der må få selv den mest bilelskende højrefløjspolitiker til at tage forureningsproblemet i København alvorligt.

Man dør ikke af at blive ramt af en cykel, men det risikerer man, hvis man bliver ramt af en bil i trafikken

Jonas Bjørn Jensen

Cyklisterne i København skal ikke gøres bedre end de er, og selvfølgelig skal man som cyklist overholde færdselsloven og køre ordentligt.

Men når vi kigger på statistikkerne over trafikuheld i København, så kan vi også se, at det er bilen, der står for de alvorlige trafikuheld. Man dør ikke af at blive ramt af en cykel, men det risikerer man, hvis man bliver ramt af en bil i trafikken.

Der er mange gode argumenter for at skabe bedre forhold for cyklisterne og for at arbejde for færre biler i byen.

Nu kan jeg jo selvfølgelig kun snakke for min egen del af venstrefløjen, og vi hader ikke biler, bare fordi vi gerne vil have dem til at fylde lidt mindre i bybilledet.

Men hvis præmissen for at skulle hade biler er, at man gerne vil skabe bedre forhold for cyklisterne, så kan man jo passende vende den om og spørge: »Hvorfor hader højrefløjen cykler?«.

PolitikenPlus
  • And Den lå i vejkanten og er fotograferet i lyset af Martin Lehmanns billygter. Smuk var den. Og helt stille.

    Pluspris 1.300 kr. Alm. pris 1.495 kr. Køb
  • Frilandsand til jul Ænderne går frit rundt på beplantede græsarealer og har adgang til frisk vand og kan søge skygge under træerne. De fodres med majs og korn og ellers spiser de, hvad de finder af vegetation udendørs.

    Pluspris 325 kr. Alm. pris 400 kr. Køb
  • Juletræstog til Rosendal Besøg den hyggelige gård Rosendal i Nordsjælland og vend hjem med højt julehumør og selvfældet træ.

    Pluspris fra 168 kr. Alm. pris fra 168 kr. Køb
  • Spil: Blitz Blitz er et lysende hurtigt bestsellerspil, der vindes af den, som hurtigst kan aflæse kortene og snuppe den rigtige genstand.

    Pluspris 160 kr. Alm. pris 200 kr. Køb
  • Chips Der sker altid noget, når man fokuserer på individet.

    Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb