Annonce
Debat 27. jul. 2009 KL. 13.00

Outgames er en triumf for livskraften

Vi må anskue World Outgames i København som et sted, hvor homoseksuelle sikres en stemme – og det skal vi støtte. Kommentér.

København springer ud

Frem til 2. august er København vært for de homoseksuelles olympiske lege, World Outgames.

I løbet af ugen vil 5.500 deltagere fra 98 lande deltage i sportsaktiviteter, menneskerettighedskonference og kulturarrangementer i byen.

Vi har bedt en række skribenter om at komme med deres bud på homolivet anno 2009.

Læs artikler om Outgames

Afholdelsen af World Outgames i København er en fejring af seksuelle minoriteters rettigheder og en påmindelse om den fortsatte intolerance og forfølgelse, som mange homoseksuelle lider under.

Det er naturligt at have sin historie, personlige erfaringer, værdier og moralske begreber med sig i rygsækken i forhold til sit arbejde.

Sådan er det også, når man er Israels ambassadør i Danmark – en post, jeg tiltrådte med stor spænding og glæde for næsten et år siden. S

elv efter 37 års ansættelse i det israelske udenrigsministerium og mange spændende udstationeringer i udlandet har min udnævnelse til ambassadør i Danmark haft en helt særlig betydning for mig – i tilgift til stoltheden ved officielt at repræsentere mit land på en så betroet post.

Danmark er et land med en stolt tradition for borgerlige frihedsværdier, menneskerettigheder og beskyttelse af minoritetsgrupper.

Som barn af overlevere af det nazistiske folkemord på 6 mio. jøder i Europa og mord og forfølgelse af en række andre minoritetsgrupper tager jeg ikke sådanne værdier og rettigheder for givet.

Historien har netop lært os nødvendigheden af og værdien i at kæmpe for de universelle menneskerettigheder, som gælder for os alle, uanset køn, race, religion eller seksuel orientering.

Afholdelsen af World Outgames i København er en markering og fejring af seksuelle minoriteters rettigheder og en triumf for homoseksuelle mænd og kvinders rettigheder og muligheder for frit at kunne udtrykke sig gennem sport, musik og kulturelle aktiviteter.

World Outgames er en hyldest til kreativiteten og livskraften i de homoseksuelle miljøer, fra Alaska til Århus. Men det er også en påmindelse til os om, at mange af de udenlandske deltagere i World Outgames ikke har disse rettigheder og muligheder i deres hjemlande. Her råder snæversind, intolerance og forfølgelse.

Det er også en særlig stolthed for mig, at Tel Aviv er blevet udvalgt som en af de særlige Outcities: en håndfuld byer, som under World Outgames i København hyldes for deres homoseksuelle miljøers livlige kultur.

Den amerikanske forfatter, økonom og filosof Richard Florida, der er kendt for at have opfundet begrebet ’den kreative klasse’, har nøje beskrevet sammenhængen mellem kosmopolitiske byers homoseksuelle gruppers stærkt positive effekt på økonomisk drivkraft, skabelsen af en liberal atmosfære og diversitet og kreativitet inden for kultur, underholdning, natteliv etc.

Disse forhold karakteriserer netop byer som Tel Aviv og København.

Under World Outgames vil man kunne opleve en del af Tel Avivs og Israels righoldige kultur på Islands Brygge, hvor Tel Avivs livlige strandpromenade er genskabt.

I denne unikke kulisse midt i København optræder et af Israels største popmusikikoner samt kendte dj’s, hvis musik vil være underlægning for den udfoldelse og livsglæde, der vil dominere Københavns gader under World Outgames.

Som nævnt kan og skal vi aldrig tage beskyttelsen af minoritetsgrupper og menneskerettigheder for givet.

Derfor er det forbilledligt, at blandt andre Københavns Kommune og Politiken støtter World Outgames i så høj grad. Det giver mig samtidig anledning til at fremhæve den progressive lovgivning og politik i Israel i forhold til seksuelle minoriteter.

På helt centrale lovgivningsområder som retten til registreret partnerskab, adoption og lesbiskes ret til kunstig befrugtning ligger Israel i den internationale top, hvad angår homoseksuelles rettigheder.

Som et led i at komme diskrimination på arbejdsmarkedet til livs er min egen arbejdsgiver, Israels udenrigsministerium, gået forrest i årevis med henblik på ligestilling af homoseksuelle ansatte pars rettigheder og privilegier.

Modsat mange andre staters væbnede styrker har Israel en officiel politik, som sikrer homoseksuelles ret til tjeneste og ligestilling i forsvarsstyrkerne.

De fleste af os tager ligestillingen af seksuelle minoriteter og kampen for deres rettigheder for givet. Desværre ser virkeligheden stadig anderledes ud for flertallet af homoseksuelle de fleste andre steder i regionen, hvor bøsser og lesbiske lider under forfølgelse, vold og drab. Selv sine steder i den vestlige verden og i Europa kan homoseksuelle ikke færdes frit uden trusler om vold.

Derfor må vi anskue World Outgames i København som et sted, hvor de, som ikke frit kan udtrykke deres seksualitet og deres grundlæggende rettigheder, sikres en stemme – og det skal vi støtte.

Annonce
Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

Annoncer
22. maj. KL. 08.45
Anklage. Børnerådets formand Lisbeth Zornig Andersen er blevet angrebet for at blande sine personlige interesser ind i sit arbejde, da hun medvirkede i en tv-dokumentar om sin egen ulykkelige barndom. - Foto: EHRBAHN JACOB

Pinligt angreb mod Zornig

Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.

21. maj. KL. 10.34
Togtiggeri. På en almindelig dag er det nu mere reglen end undtagelsen, at folk på S-togene mellem Nørreport og Sydhavnen bliver afbrudt af tiggere, skriver debattør. - Foto: Jens Dresling (arkiv)

Tiggerne i S-togene provokerer mig

Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.

19. maj. KL. 18.55
Ignorance. Kollektivet har svært ved at gennemskue markedsmekanismerne, og derfor handler vi på baggrund af dårlige eller forkerte informationer, forklarer Vincent Hendricks. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej

Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.

19. maj. KL. 20.37
Distance. Det er altafgørende at opretholde en professionel distance til det område og de mennesker, man ønsker at hjælpe. Ellers kan det forhindre, at man hjælper optimalt. Tegning: Per Marquard Otzen.

Taler Børnerådets formand sin egen eller børnenes sag?

»Lisbeth Zornig Andersen bruger sit formandskab som løftestang for sin egen sag«.

18. maj. KL. 15.04
Tegning: Roald Als

Venstrefløjen har overladt debatten til højrefløjens intellektuelle

Nævn tre centrum-venstre-intellektuelle, der præger den politiske debat i dag.

18. maj. KL. 13.12
Ammedebat. »Her tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame, der er helt bevidst om, hvad hun vil, og hvornår hun vil det«, skriver jordemoderstuderende. - Foto: Thomas Borberg (modelfoto)

Amning er da ikke perverst

Tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame.

18. maj. KL. 09.27
Valg? Regeringens finanslov for 2013 kan godt stemmes hjem med Enhedslisten, men at regere landet efter sit grundlag, kan regeringen ikke. - Foto: Rasmus Flindt Pedersen

Ender Thornings reformplan i valg?

Uden Løkke vil regeringens finanslov for 2013 være uden reformer.

17. maj. KL. 23.50
Foto: MYDSKE PETER

Hvornår skal de rigeste til lommerne?

Hvis alle skal bidrage, mangler der noget i regeringens 2020-plan.

17. maj. KL. 00.01
fejlet. Helle Thorning-Schimdt har forspildt muligheden for at være brobygger i EU. - Foto: THIERRY CHARLIER/AP

Thornings EU-formandskab er slået fejl

Statsministeren har hverken ideologisk eller politisk formået at slå igennem på europæisk...

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

23. maj. KL. 00.01 Bæredygtig træhest

Det sker
Åbning. Nu kommer der gang i brød-konkurrencen på Gl. Kongevej. Fredag åbner Andersen Bakery stor butik på Frederiksberg. - Foto: PR-foto
22. maj. KL. 13.27

Brødgigant fra Hiroshima rykker ind på Frederiksberg

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning