Patientkontakt. Det kan ikke være rigtigt, at blot en fjedredel af lægernes arbejdstid bliver brugt på patienterne, mener foreningen Yngre Læger.Tegning: Jørgen Saabye

Patientkontakt. Det kan ikke være rigtigt, at blot en fjedredel af lægernes arbejdstid bliver brugt på patienterne, mener foreningen Yngre Læger.Tegning: Jørgen Saabye

Debat

Kun en fjerdedel af lægernes tid bliver brugt med patienterne

Der må ændringer til, så de danske læger ikke bruger mere tid på pc'er end patienter.

Debat

Kravene til dokumentation og kontrol i sundhedsvæsenet er løbet løbsk, og sammen med dårlig arbejdstilrettelæggelse og langsomme it-systemer er vi nu nået dertil, hvor lægen kun bruger 25 procent af sin arbejdstid sammen med patienterne.

Yngre Læger vil have tid til det, der er vigtigt. Vi vil have patienterne tilbage.

Dokumentarserien ’Nye hvide verden’ kører over skærmen på DR 1 i disse uger. Serien følger seks unge læger og de udfordringer, de møder i den virkelige verden på de danske hospitaler. Noget af det, de unge læger fortæller om, er forskellen mellem det, de troede, de skulle som læger, nemlig at behandle patienterne, og så virkeligheden.

En virkelighed, der i langt højere grad foregår ved computeren frem for sengekanten. Der skal dikteres en lang række informationer og observationer i forbindelse med hver enkelt patient.

Der skal skrives journal, bestilles et utal af prøver, ordineres medicin, hakkes af i diverse kontrolfelter, rapporteres til kvalitetsdatabaser og ikke mindst logges af og på rigtig mange gange i løbet af en vagt. Alt sammen ting, der tager tid – tid fra patienterne.

I Yngre Læger har vi samme oplevelse. Vi har derfor undersøgt, hvad lægerne egentlig bruger tiden på i den travle hverdag på hospitalerne.

Vi har bogstaveligt talt taget et stopur med ud til seks medicinske afdelinger, tre kirurgiske afdelinger, to akutafdelinger, en børneafdeling og en onkologisk afdeling og der registreret, hvad lægerne laver. Lægerne, vi har fulgt, er de såkaldte forvagter.

Kun en fjerdedel af lægernes tid bliver brugt sammen med patienterne

Altså de yngre læger, som typisk modtager patienterne, og som er til stede på hospitalerne 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen, 365 dage om året. Med andre ord den gruppe af læger, som patienterne har mest kontakt med.

Resultaterne af undersøgelsen er både tankevækkende og bekymrende.

Kun en fjerdedel af lægernes tid bliver brugt sammen med patienterne. Det er knap to timer på en almindelig dagvagt!



Hvad laver lægerne så resten af tiden?

Godt halvdelen af vores aktive arbejdstid (56 procent) sidder vi foran computeren eller udfylder forskellige papirskemaer. Otte procent af tiden venter vi. Vi venter f.eks. på langsomme og dysfunktionelle it-systemer eller bare på en ledig computer.

Vi venter, når der opstår en af de mange flaskehalse i arbejdsprocessen. F.eks. når et røntgenbillede ikke er taget, og når en journal eller en patient ikke er nået frem.

De sidste ni procent af tiden bruges til at uddanne fremtidens speciallæger. Forvagterne på hospitalerne er typisk yngre læger, der er i gang med at videreuddanne sig til speciallæger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi er ikke blevet læger for at være specialister i at udfylde kontrolskemaer



En stor del af speciallægeuddannelsen foregår sammen med patienterne og de mere erfarne kolleger. Men derudover er der behov for særskilt tid til uddannelsesaktiviteter som f.eks. supervision, undervisning og vejledersamtaler, uden at der er patienter til stede. Det bruger vi i gennemsnit omkring 3,5 timer af vores arbejdstid på om ugen.

Hvis vi lægger ’computertid’ og ventetid sammen, når vi op på 64 procent eller to tredjedele af vores arbejdstid. Er det en fornuftig måde at bruge tiden på? Nej, ikke hvis du spørger os, og vi føler os også ret sikre på, at patienterne gerne vil se os meget mere.

Vi er ikke blevet læger for at være specialister i at udfylde kontrolskemaer. Vi er blevet læger for at behandle patienter, og lægegerningens dna er den tætte patientkontakt. Derfor kræver vi nu patienterne og tiden til patienterne tilbage.



Det siger måske sig selv hvorfor, men vi vil alligevel gerne komme med nogle eksempler på, hvorfor tid er vigtig både for kvaliteten og for oplevelsen af sundhedsvæsenet.

Først og fremmest er det selvfølgelig vigtigt, at lægen har tid til at snakke med patienterne, når de bliver indlagt. Der skal være tid til at høre om symptomerne og finde ud af, hvad der er galt, så patienten kan få den rigtige behandling hurtigt.

Efterfølgende skal der være tid til at følge op og eventuelt korrigere behandlingen, hvis der er brug for det. Ud over at snakke med patienterne kræver dette typisk også tid undervejs til dialog med kolleger, og for de yngre lægers vedkommende måske også mulighed for at vende behandlingen med en mere erfaren bagvagt.

Tid til dialog er altså både et afsæt og en forudsætning for kvalitet i behandlingen. Mange fejl, problemer og uoverensstemmelser opstår pga. manglende dialog og mangelfuld overlevering af information. Det kan vi blive meget bedre til, hvis vi får tiden til det.

Men det har vi ikke, og summen af spildtid gør, at grænsen nu er nået og overskredet. Vi må have kontrol med kontrollen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

For det er vel ikke meningen, at vi skal bruge mere tid med pc’er end patienter



Det er ikke ensbetydende med, at vi vil tilbage til gamle dage før pc’er og kvalitetsudvikling. Yngre Læger er på ingen måde modstandere af kvalitetsdagsordenen – tværtimod.

Det, vi argumenterer for, er:

1) at vi nøjes med at måle det rigtige. Det, der har betydning for patienterne og resultatet.

2) at vi måler smart, så de samme data ikke skal tastes ind flere gange.

3) at kvalitet kommer (tilbage) på dagsordenen hos de læger, der arbejder på sygehusene – også de yngre læger.

Det er bare med at komme i gang. Der er masser af tid og ressourcer at hente. For det er vel ikke meningen, at vi skal bruge mere tid med pc’er end patienter.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce