Foto: PETER HOVE OLESEN (arkiv)

Seniorforsker: Søren Espersens kritik er uoplyst og fejlagtig

Grundlaget for Espersens generaliserende angreb på somaliere mangler videnskabeligt belæg.

Debat

Hvad pokker laver 16.943 somaliere egentlig i Danmark?, spurgte Dansk Folkepartis Søren Espersen i weekenden på sin blog på jp.dk.

»Jeg undrer mig over, at Danmark underholder og forsørger en kæmpe gruppe af mennesker, som kun har foragt til overs for os og vores levevis«, mente Espersen, der blandt andet baserede sin kritik af somalierne på en artikel i Jyllands-Posten.

DOKUMENTATION

Seniorforsker Nauja Kleist, hvordan vurderer du præmisserne for Søren Espersens kritik af somalierne i Danmark?

»Det er meget problematisk at opfatte somaliere som en homogen enhed i Danmark. Gruppen omfatter både mennesker med høje uddannelser og folk, der er kommet til Danmark som analfabeter. Så der er et meget vidt spænd i forhold til både uddannelsesbaggrund og i forhold til de forhold, de enkelte mennesker levede under i Somalia. Desuden mener jeg, at præmissen om et somalisk parallelsamfund er fejlagtig. For det første er en del somaliere under uddannelse, og selv om somalieres tilknytning til arbejdsmarkedet i sammenligning med andre grupper af indvandrere er lav, så har mange af dem job og er aktive i foreningslivet, som er en del af det danske civilsamfund, de virkelig har taget til sig«.

Men er det ikke bare somaliske foreninger, hvor man diskuterer somaliske problemstillinger og drikker te med folk, der ligner en selv?

»Man skal huske, at der er somaliske foreninger, som beskæftiger sig med integrationsproblematikker som sprog, lektiehjælp, sport, eller som søger at have politisk indflydelse i samfundet. Andre foreninger er mere sociale klubber, hvor det kulturelle er i fokus. Men Espersens forestilling om, at man ikke både kan bekymre sig om sin familie i Somalia og sende penge til dem, samtidig med at man er engageret i det danske samfund, er en fejlslutning. Man kan sagtens begge dele«.

Hvad sker der med danskernes billede af somalierne, når man bruger disse angiveligt fejlagtige udsagn som sandhedspåstande om en hel befolkningsgruppe?

»Det falder ind i en tradition for at se somaliere som en fjendegruppe, der er meget forskellige fra danskere. Den tankegang går tilbage til 90'erne, hvor der var meget fokus på, at somalierne var særligt anderledes. Blandt andet havde Ekstra Bladet en kampagne om 'de fremmede', og der var udsagn som, at man burde kaste somaliere ud med faldskærm over Somalia. Espersens udsagn er en variation over dette tema, som er med til at forstærke stereotypen«.

DEBATINDLÆG

Hvad betyder det for somaliernes mulighed for at undslippe den stereotype opfattelse?

»Det er svært, når man er oppe imod noget så massivt som det billede, der er blevet skabt af somalierne i Danmark, og jeg ved fra min forskning, at stereotyperne går mange somaliere på, og at der er en udbredt frustration blandt somalierne, når der opstår eksempler på snyd eller radikalisering. Både fordi mange tager stærkt afstand fra det, og fordi de tilfælde skader somaliernes samlede omdømme«.

Søren Espersen undrer sig over, hvorfor somalierne overhovedet gider bo i Danmark, når de ikke er interesserede i samfundet. Hvad synes du om den holdning?

»Jeg synes, at den er uoplyst. Grunden til, at størstedelen af somalierne er kommet til Danmark, er jo borgerkrigen i Somalia. Og mange af dem opfatter Danmark som deres hjemland. Der er ikke belæg for at sige, at de har foragt for det danske samfund. Og til Espersens tanke om, at de blot kan rejse hjem, er der blot at konstatere, at det ville være forbundet med betydelige risici for dem at rejse tilbage til Somalia, hvor borgerkrig og grupper som al-Shabaab hærger i store dele af landet«.

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce