Cykelby. Vi forsøger at gøre København til en bedre cykelby, men det betyder ikke, at vi hader biler, skriver Jonas Bjørn Jensen, der er medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Socialdemokraterne.
Foto: Miriam Dalsgaard

Cykelby. Vi forsøger at gøre København til en bedre cykelby, men det betyder ikke, at vi hader biler, skriver Jonas Bjørn Jensen, der er medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Socialdemokraterne.

Debat

Hvorfor hader højrefløjen cykler?

Der bliver mere plads til københavnerne, når der bliver mindre plads til bilerne.

Debat

Som socialdemokrat og medlem af Borgerrepræsentationen i København er jeg tit blevet stillet spørgsmålet: »Hvorfor hader venstrefløjen biler?«.

Det sker, hver eneste gang vi diskuterer alt fra nye cykelstier, til sikre skoleveje. Hver gang, vi vil omdanne så meget som en millimeter af vejene til cykelstier eller stilleveje, så får vi skudt i skoene, at vi er bilfjendske, og ikke tager almindelige menneskers problemer alvorligt.

Kritikken kommer hver gang fra de borgerlige partier på Rådhuset.

DEBAT

Men jeg hader ikke biler. Jeg har selv et kørekort, og jeg kan til tider også godt finde på at bruge det.

Men når vi i København har valgt, at biltrafikken skal fylde lidt mindre, og der skal være mere plads til cykler, så er det jo netop, fordi vi tager de almindelige københavneres hverdag alvorligt.

På venstrefløjen elsker vi byliv. Vi elsker, at folk kan færdes i byen og bruge byen

På venstrefløjen elsker vi byliv. Vi elsker, at folk kan færdes i byen og bruge byen. Og der bliver simpelthen mere plads til københavnerne, når der bliver mindre plads til bilerne. Det behøver man bare at krydse Dronning Louises Bro på en solskinsdag for at se.

Derudover elsker vi også, at folk kan have deres vinduer åbne om sommeren, uden at det skal have indflydelse på deres levealder.

LÆS ARTIKEL

Vi ved, at der dør mellem 600 og 800 helt almindelige københavnere af støj- og luftforurening fra trafikken hvert eneste år. Det er tal, der må få selv den mest bilelskende højrefløjspolitiker til at tage forureningsproblemet i København alvorligt.

Cyklisterne i København skal ikke gøres bedre end de er, og selvfølgelig skal man som cyklist overholde færdselsloven og køre ordentligt.

Man dør ikke af at blive ramt af en cykel, men det risikerer man, hvis man bliver ramt af en bil i trafikken

Men når vi kigger på statistikkerne over trafikuheld i København, så kan vi også se, at det er bilen, der står for de alvorlige trafikuheld. Man dør ikke af at blive ramt af en cykel, men det risikerer man, hvis man bliver ramt af en bil i trafikken.

Der er mange gode argumenter for at skabe bedre forhold for cyklisterne og for at arbejde for færre biler i byen.

Nu kan jeg jo selvfølgelig kun snakke for min egen del af venstrefløjen, og vi hader ikke biler, bare fordi vi gerne vil have dem til at fylde lidt mindre i bybilledet.

Men hvis præmissen for at skulle hade biler er, at man gerne vil skabe bedre forhold for cyklisterne, så kan man jo passende vende den om og spørge: »Hvorfor hader højrefløjen cykler?«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce