CENSUR. Peter Øvring og 'Hippieselskabet' har med 'Operation Æble' censureret 47 fotografier, der viste kønsdele, bryster og numser, i protest mod at Apple ikke ville forhandle 'Hippie'-bøgerne i deres e-boghandel.
Foto: Hippie Selskabet/Gyldendal

CENSUR. Peter Øvring og 'Hippieselskabet' har med 'Operation Æble' censureret 47 fotografier, der viste kønsdele, bryster og numser, i protest mod at Apple ikke ville forhandle 'Hippie'-bøgerne i deres e-boghandel.

Debat

Peter Øvig Knudsen: Apples regler er absurde

Forhåbentlig har ingen købt den censurerede hippie-bog, siger forfatter.

Debat

Politikens lederskribent støtter lørdag Hippieselskabets ’Operation Æble’, hvormed vi prøver at skabe debat om Apples krav om censur af e-bøger.

Imidlertid har lederskribenten også et forbehold:

»Øvigs happening er dog ikke helt uden hykleri. Forfatteren kunne som protest have nægtet Apple at udgive hans bog på de betingelser og givet danske udgivere eneret«.

POLITIKEN MENER

Dette forbehold skyldes formentlig en misforståelse, som også kulturminister Uffe Elbæk har gjort sig skyldig i: Apple er ikke mit forlag og udgiver ikke mine e-bøger.

Med de røde æbler over forbudte kønsdele og numser har vi ønsket at tydeliggøre absurditeten i Apples regler.

De digitale udgaver af ’Hippie 1’ og ’Hippie 2’ er udgivet af forlaget Hippieselskabet, som jeg i samarbejde med Gyldendal og de digitale konsulenter Jens Lauritsen og Christian Kirk Muff har stiftet til formålet - netop for at kunne stå helt frit og eksperimentere med de nye digitale formater.

Til gengæld handler ’Operation Æble’ om, at Apple ikke ville forhandle bøgerne i deres e-boghandel, iBookstore, i hvert fald ikke før vi med æbler censurerede 47 fotografier, der viste kønsdele, numser, bryster og seksuelle motiver.

Et forbehold, som alle de danske netboghandlere ikke har, og derfor kan e-bogs-udgaverne frit og ucensureret købes dér. Operationens formål er altså ikke at få sat bogen til salg hos Apple. Tværtimod.

Og lad mig sætte to tykke streger under det: Jeg håber ikke, at én eneste boglæser har nået at købe den censurerede udgave af e-bøgerne i iBookstore.

Formålet er at skabe debat om risikoen for, at en stor udenlandsk koncern efter puritanske amerikanske normer kan kræve censur i dansk dokumentarisme og kulturarv i bogform.

Herunder risikoen for, at danske dokumentarister, fotografer og kunstnere vil vælge at selvcensurere deres bøger for at få dem til salg i den største boghandel. Man kan selvfølgelig diskutere operationens form.

Formålet er at skabe debat om risikoen for, at en stor udenlandsk koncern efter puritanske amerikanske normer kan kræve censur i dansk dokumentarisme og kulturarv i bogform

Med de røde æbler over forbudte kønsdele og numser har vi ønsket at tydeliggøre absurditeten i Apples regler. Med dette indgreb mister de 47 dokumentariske fotografier for os at se enhver mening – og bogen bliver dermed ikke værd at sælge.

Jeg kan med glæde konstatere, at Politikens lederskribent mener, vores happening er udført i »bedste hippieånd«, og jeg tvivler på, at operationen havde haft samme gennemslagskraft i medierne og blandt politikere, hvis vi havde fulgt lederskribentens råd om i stedet at »have nægtet Apple at udgive bogen«.

Hvem ville have lagt mærke til, at et lille forlag i et lille land nægtede at samarbejde med Apple?

Nu opnåede vi i stedet debat på både danske og udenlandske mediers hjemmesider og på Facebook – og samme dag erklærede tre af folketingspartiernes kulturordførere, at de ville forfølge sagen over for kulturministeren og i EU-kommissionen.

Samtidig har Apple taget det skridt nu helt at fjerne mine to bøger fra iBookstore.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce