paradis. Beslutningen om ikke at forbyde købesex betyder, at Danmark vil sakke bagud internationalt og kan ende som Nordens paradis for alfonser.
Foto: PETER HOVE OLESEN (arkiv)

paradis. Beslutningen om ikke at forbyde købesex betyder, at Danmark vil sakke bagud internationalt og kan ende som Nordens paradis for alfonser.

Debat

Skal vi være et paradis for alfonser?

Indtil regeringen kommer på andre tanker, vil jeg fortsætte med at kæmpe for det, som er Socialdemokraternes politik – nemlig at køb af sex skal forbydes.

Debat

At blive taget i røven.

Det er en benhård realitet, som mange kvinder lever med hver dag. Her er spisesedlen, skal det være spansk, græsk eller fransk?

Med eller uden beskyttelse? Det er virkeligheden for størstedelen af de prostituerede, som hver dag må acceptere at blive solgt som en vare på markedsvilkår. Men det koster mere, end man umiddelbart tror, at købe et menneske.

Jeg har selv arbejdet med prostituerede og har for længst opgivet troen på ’den lykkelige luder’.

Alt fra narkoludere, over bordelpiger til callgirls, alle sammen har hen over årene mistet kontakten til sig selv og kan heller ikke længere forholde sig til, hvad der sker under bæltestedet på madrassen. Jeg tror på frihed, men jeg mener ikke, at det er frihed, man giver de kvinder, som vi lader leve et liv i prostitution.

Det er derfor dybt skuffende, at regeringen dropper forslaget om at kriminalisere køb af sex. Det er mig helt ubegribeligt, at regeringen vil acceptere, at der er folk i Danmark, som arbejder under så umenneskelige forhold.

Jeg mener, som størstedelen af det socialdemokratiske bagland, at mennesker ikke er til salg. Sex er ikke en menneskeret

Beslutningen betyder, at Danmark vil sakke bagud internationalt og kan ende som Nordens paradis for alfonser og menneskesmuglere.

Livet som prostitueret i Danmark er i forvejen miserabelt. Der lever flere tusinde prostituerede i alle dele af vores land. Nogle af dem er handlede kvinder fra Afrika eller Østeuropa, som er her mod deres vilje og lever i lænker.

Andre er misbrugere og har brug for hurtige penge her og nu. Andre igen har været udsat for vold eller seksuelle overgreb som børn. Mange af dem har seksuelt samkvem mere end 10, 15 eller 20 gange i løbet af en arbejdsdag.

Det er helt umenneskelige forhold, og det må vi som samfund sige klart fra over for. Et menneske er ikke en vare, hvis pris kan variere, alt efter hvordan udbud og efterspørgsel arter sig.

Det er et spørgsmål om værdier, moral og etik. Jeg mener, som størstedelen af det socialdemokratiske bagland, at mennesker ikke er til salg. Sex er ikke en menneskeret.

Mange har forestillinger om, hvem det er, der smider pengene på natbordet eller stikker dem ned i bh’en i en gyde. Men det er en myte, at det kun er ham nørden med det fedtede hår, der ikke kan finde en kæreste, som køber en prostitueret.

Det er familiefaderen, advokaten, fodboldtræneren, maskinarbejderen, viceværten og gymnasielæreren. Det er dem, du møder i køen i Netto, til forældremøderne på skolen og til familiefødselsdagene.

Vi har forbud mod børnearbejde. Vi har forbud mod, at folk må arbejde med farlige kemikalier. Vi har et forbud mod, at man udsættes for støj på sin arbejdsplads.

Men alligevel vælger vi at se igennem fingre med den tilværelse, man lever som prostitueret. Et forbud mod køb af sex er derfor for mig at se en helt naturlig forlængelse af den kamp Socialdemokratiet og andre progressive partier har kæmpet for at sikre ordentlige arbejds- og levevilkår for alle.

Heldigvis besluttede Socialdemokraterne, efter mange års intern debat, at gøre noget ved problemet. På kongressen i 2009 vedtog partiet en udtalelse med budskabet, at ’Vi vil kriminalisere kunden og ikke den prostituerede’.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Så meget desto mere skuffende er det, at regeringen nu lægger kursen 180 grader om.

De danske politikere burde kigge til Sverige. Her indførte man i 1999 et forbud mod købesex. Det svenske forbud mod købesex har ofte været inddraget i den danske debat, desværre oftest på et meget mangelfuldt grundlag.

Specielt af modstanderne, som gang på gang har hævdet, at forbuddet har fået de prostituerede til at gå under jorden, at miljøet er blevet endnu mere barskt, og at politiet ikke længere har kontrol med, hvad der foregår.

Men modstanderne tager fejl. I 2010 undersøgte den svenske rigsadvokat Anna Skarhed konsekvenserne af loven. Og rigsadvokatens undersøgelse fejede modstandernes bekymringer af banen.

Tværtimod konkluderede den, at færre svenskere køber sex, at gadeprostitutionen er halveret og, modsat i resten af Skandinavien, så er antallet af handlede kvinder ikke steget.

Også for de kvinder, der stadig er i prostitution, er forholdene forbedret. Før loven trådte i kraft, havde de ingen rettigheder over for deres kunder. Blev de udsat for overgreb, var det bare ærgerligt.

Hvem tog alvorligt, at en prostitueret hævdede, at hun var blevet voldtaget? Nu er retsstillingen ændret, og kvinderne anmelder deres kunder, hvis der sker overgreb.

Der er rigeligt, der i forvejen tager de prostituerede i røven, skulle vi ikke prøve at give dem en håndsrækning i stedet for

Men den måske allervigtigste konsekvens af forbuddet er den holdningsændring, der er sket i Sverige. I dag støtter over 70 procent af svenskerne loven, mens det i midten af 90’erne kun var hver tredje, som støttede et forbud. Opbakningen er især stor blandt de unge.

Det står i skarp kontrast til Danmark, hvor netop de unges holdning til prostitution er stærkt alarmerende. MetroXpress kunne sidste år fortælle, at 24 pct. af de helt unge mænd, mellem 15 og 19 år, overvejer at gå til en prostitueret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og hele 35 pct. mener, at det er i orden, at man køber sig til sex.

Norge og Island indførte et forbud i 2009. Finland overvejer nu at gøre det samme.

Danmark risikerer altså at blive koblet helt af. København risikerer at blive et mekka for sexturisme, byen, der er kendt som det sted, man tager hen, hvis man vil have tilfredsstillet sit begær efter magt og kontrol over et andet menneske. Her kan det nemlig gøres uden risici.

Regeringen må gøre op med sig selv, om den som bannerfører for social retfærdighed og ligestilling mener, at det er okay, at man kan købe sig til et andet menneske. Indtil regeringen kommer på andre tanker, vil jeg fortsætte med at kæmpe for det, som er Socialdemokraternes politik – nemlig at køb af sex skal forbydes.

Der er rigeligt, der i forvejen tager de prostituerede i røven, skulle vi ikke prøve at give dem en håndsrækning i stedet for.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce