Tegning: Jørn Villumsen

Tegning: Jørn Villumsen

Debat

Danske Banks tåbelige selvmål

Ny kampagne må kandidere til en af årets priser for spektakulær dumhed.

Debat

Selv om man har et markedsføringsbudget i multimillionklassen, og således burde være økonomisk i stand til at aflytte stemningen i sine omgivelser, så kan man sagtens ende med at fremstå aldeles tonedøv alligevel.

Det er Danske Banks nye kampagne ’New Normal – New Standards’ et flot eksempel på.

Kampagnens budskab er, at Danske Bank er en storbank, der lytter til, og retter ind efter, kritik fra sine skarpeste modstandere, som implicit indrømmer at have fejlet, som har lært af fejlene og er modig nok til at omfavne sine kritikere.

Danske Bank vil gerne vise, at den har læst tidsånden og gjort den til en del af sit corporate dna.

Dermed vil Danske Bank gøre sine hoser grønne hos dem, der er blevet, eller kunne blive, inspireret af ’Skift bank’-initiativet, der opfordrer kunderne til at skifte gemene banker ud med redelige.

PER MICHAEL JESPERSEN

Der er ikke (længere) nogen grund til at skifte til en ansvarlig bank, lyder budskabet.

Problemet er jo bare, og det er bl.a. her, at tonedøvheden manifesterer sig, at Occupybevægelsen pænt beder storbankerne om at gå langt ud i skoven og lægge sig til at dø



Kampagnen består gennemgående af en række billeder, der illustrerer det nye normale, og banken svarer med nogle nye standarder, hvad de så end består i.

Et af billederne er en tro kopi af et kvasi-ikonisk billede fra Occupy Wall Street-bevægelsen, hvor en ung mand med løst slips har en dollarseddel tapet for munden.

På sedlen står der skrevet med rød sprittusch: #Occupy.

Det gør der også på Danske Banks udgave.

LÆS ARTIKEL

På kampagnens website ligger der en reklamefilm, der ud over at vise billeder af et smeltende isbjerg indledes med en slowmotionsekvens, hvor en sortklædt demonstrant bøjer sig ned efter en brosten.

I baggrunden ses en kæde af kampklædte politibetjente.

Det er det nye normale, og Danske Bank har udviklet nye standarder derefter.

Camilla Dahl Hansen fra Danske Bank siger til Kommunikationsforum.dk, at kampagnen er en positiv og seriøs reaktion på kritikken fra Occupy Wall Street.

Problemet er jo bare, og det er bl.a. her, at tonedøvheden manifesterer sig, at Occupybevægelsen pænt beder storbankerne om at gå langt ud i skoven og lægge sig til at dø.

GRY MÖGER

En anmodning, det ikke umiddelbart virker realistisk, at Danske Bank har tænkt sig at imødekomme.

Hensigten med kampagnen er ifølge Camilla Dahl Hansen, at: »Vi ønsker med kampagnen at skabe opmærksomhed for de vigtige budskaber vi som bank gerne vil kommunikere«.

Vi kan således med nogen sikkerhed konstatere, at der ikke er tale om en smutter eller en bevidst joke, men at Danske Bank faktisk mener det helt alvorligt.

De tror helt alvorligt, at vi vil tro på, at Danske Bank har forstået, hvad Occupy Wall Streets vrede går ud på, og har ændret standarder derefter?

I stedet står det stadig mere klart, at den samfundsmæssige funktion, som Danske Bank og de øvrige storbanker varetager, uden problemer kunne varetages af de danske kommuner i stedet.

PETER HUMMELGAARD

Det står desuden klart, at den aktuelle finanskrise ikke kommer til at få nævneværdige politiske konsekvenser for bankerne ud over et skrammet renommé og gavmilde bankpakker fra Onkel Statskasse.

Derudover er det business as 2007, og det efterlader derfor det ramponerede renommé som den primære taktiske udfordring.

Hvordan Danske Bank i sin vildeste fantasi har kunnet forestille sig, at vi er klar til at slå en streg over noget som helst, mens folk stadig sættes på gaden, folk fyres og virksomheder må dreje nøglen om; det er en gåde og må kandidere til en af årets priser for spektakulær dumhed

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

’New Normal – New Standards’-kampagnen har til formål at adressere netop denne udfordring: Vi ved, at I er sure, men se nu de flotte billeder, vi har her.

Vi befinder os således i symbolernes verden, semiosfæren, hvor der alene skabes forbindelser i vores hjerner, mens det konkrete forbliver uantastet.

Dette greb kunne sagtens fungere, og har fungeret mange gange, hvis det var et tøjmærke, der lånte Occupybevægelsens symboler.

Nu er det så finanssektoren, selve genstanden for Occupy Wall Streets vrede og protest, der iklæder sig gadeprotestens gevandter og låner af bevægelsens legitimitet.

VREDE OVER REKLAME

Øvelsen virker ikke efter hensigten, der er at få tilgivelse og at slå en streg over det hele.

Hvordan Danske Bank i sin vildeste fantasi har kunnet forestille sig, at vi er klar til at slå en streg over noget som helst, mens folk stadig sættes på gaden, folk fyres og virksomheder må dreje nøglen om; det er en gåde og må kandidere til en af årets priser for spektakulær dumhed.

Vi kan konstatere, at kampagnen har vakt opmærksomhed, og at opmærksomheden, herunder på de sociale medier, har været overvejende negativ.

Opmærksomhed var formålet med kampagnen, men det var helt sikkert ikke den her slags opmærksomhed, der var meningen.

Kampagnen skulle aflive det synspunkt, at Danske Bank er en kynisk og umættelig blodsuger, men kom i stedet til at producere det synspunkt, at Danske Bank er en kynisk og umættelig blodsuger, der prøver at bilde os ind, at det er den ikke, ved at vise os nogle pæne billeder.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce