Tegning: Philip Ytournel

Tegning: Philip Ytournel

Debat

Jeg gider fandeme ikke smile, når livet krakelerer

Vi må ikke benægte tragedierne. Det gør os dumme og ulykkelige.

Debat

Kravet om at se alle de kriser, livet kan byde på, som noget positivt, har bredt sig som en epidemi.

Især blandt visse segmenter af kvinder synes det at være obligatorisk at tænke positivt, være positiv og opføre sig positivt (hvilket som regel er lig med ukritisk).

Der er en urokkelig tro på, at vi kan kontrollere alt i vores liv, hvis bare vi er positive.

For universets mystiske kræfter sender alt, vi sender ud, tilbage til os. Vi får som fortjent, er budskabet.

Når den lille fugl bliver til en cirklende grib over cancerpatientens hoved, skal hun huske at tænke positivt

»Life is like a bird, it goes where it pleases and pleases wherever it goes« står der på sengetøjet, som er i forskellige frastødende pink og lilla nuancer og dekoreret med en suuuperkær lille fugl, der som livet selv flyver rundt og spreder glæde.

KRÆFTRAMT

Er det årets julegaveidé til femårige fra BR? Nej. Det er Kræftens Bekæmpelses brystcancerkampagne ’Støt Brysterne’, der har det til salg på deres hjemmeside.

Kampagnen er Pink. Pink og Positiv.

Selv når den lille fugl bliver til en cirklende grib over cancerpatientens hoved, skal hun huske at tænke positivt. For det handler slet ikke om noget så konkret og biologisk som cancerceller og kemo.

Det handler om følelser. Hvis nogen skulle være i tvivl, kan de købe et bomuldsnet, hvor budskabet er skåret ud i pap.

’Emotional Pink’ – Følelsesladet Pink – står der, i 100 procent bomuld. It’s all in your head, baby. Not in your breasts.

Det er en slags karma light for ’Because You’re Worth It’-generationen. Light, fordi det tilsyneladende kun er de gode ting, vi oplever, som er hævet i universets karmaautomat.

Desværre holder universet af og til en fridag, så selv de positive oplever … ikke kriser, men udfordringer. Er det et tegn på, at karmakontoen er overtrukket og det er på tide at sætte lidt ind?

Nej, aldrig!

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvis man har besluttet sig for at være positiv og dermed fortjenstfuld, kan der simpelthen kun ske gode ting for en.

Så hvad gør man så, når sygdom rammer, kæresten går, eller chefen kommer med en fyreseddel? Man omskriver virkeligheden.

Facebook er et godt sted at få et lynkursus i ’Positiv Redigering’. Følgende eksempler er en omskrevet sammenfatning af virkelighedsomskrivning, som jeg er stødt på i det seneste års tid.

Facebook:

Har truffet en svær, men sund beslutning i dag.

Virkelighed:

Min kæreste har forladt mig helt uventet.

Facebook:

Lykkelig og lytter til regnens bløde trommen på palmetaget.

Virkelighed:

Jeg tog til Bali for at græde ud over, at min kæreste forlod mig, men havde overset, at det er regntid nu. Har nu overtræk på 37.000 og vådt hår.

Facebook:

Har taget springet og sætter min kreativitet fri!!!!!

Virkelighed:

Jeg er blevet fyret. Men er der noget galt i det? Hvorfor ikke se tingene fra den lyse side og digte sin egen virkelighed, når den virkelige skuffer? Tjah, hvis vi skal begynde i den lette ende, har et nyligt forskningsprojekt fra Stanford University vist, at vi faktisk bliver deprimerede af al den positive jubel på netop Facebook. Den får os til at føle os som inkompetente tabere, fordi alle andre tilsyneladende er meget mere succesfulde og glade end os – og at det er vores egen skyld. Mere alvorligt er det, at vi ikke får lov til at give udtryk for eller føle raseri, sorg, fortvivlelse, når vi rent faktisk bliver ramt af noget rædselsfuldt – vi får ikke engang lov til at føle det.

Jeg skriver med vilje ’ramt’, fordi sandheden jo er, at universet er komplet ligeglad med os. Det aner ikke, vi eksisterer, og holder derfor ikke regnskab med, hvad vi gør og udsender, for at kunne lave halvårsresultater og uddele passende straf og belønning.

At benægte virkeligheden gør os dummere

Meget af det, der sker i livet, er tilfældigheder – og de er ikke altid positive. Og det er en normal, menneskelig og rimelig reaktion at føle sorg, fortvivlelse, raseri og opgivenhed, når tilfældet rammer os i mellemgulvet med sygdom, arbejdsløshed, svigt. Amerikanske Barbara Ehrenreich beskriver i sin bog ’Smile or Die’, som burde være tvungen læsning for alle positive karmajunkies, hvordan hun trådte ind i et lyserødt, infantilt og muntert univers, da hun fik brystcancer – og følte sig fuldstændig alene og isoleret i det.

LÆS OGSÅ Ingen delte tilsyneladende hendes raseri over at være blevet ramt af cancer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I stedet fandt hun masser af både syge og tidligere syge, som insisterede på at se canceren som noget positivt, en gave og det bedste, der var sket dem, og som formanede Barbara til at holde op med at være så negativ, fordi det var »dårligt for hendes bryst«.

Positive og muntre tanker blev betragtet som afgørende for at overleve canceren. Det sidste er ikke sandt, som man kan læse i Ehrenreichs bog.

Det ER virkelig bedre at være rig og rask end syg og fattig. Der er for eksempel INTET godt at sige om alvorlig sygdom, hvad enten det er ens egen eller en vi elsker – det er rædselsfuldt og urimeligt og ændrer ens liv, helt uden man kan gøre noget ved det.

At kalde den slags for en gave eller en udfordring ændrer ikke virkeligheden. Det lægger bare endnu en byrde på den, der er ramt – for hun skal jo bare tænke positivt, ikke?

Hvis bare hun FØLER anderledes, er det anderledes, ikke? Nej, det er ikke. It’s NOT all in your head, baby. It’s real life. Og hvordan skal vi kunne håndtere det, hvis vi skal bruge kræfterne på at omskrive, omføle og tælle karmapoint?

At benægte virkeligheden gør os dummere. At få at vide, at vi bare skal tænke positivt, gør os skyldbetyngede og (mere) ulykkelige.

At fortælle andre, at de skal tænke positivt, når alt ramler omkring dem, gør os til sadister, der giver offeret skylden.

Næste gang, gribben flyver over dit hoved eller en, du elsker, og skider jer i håret, så knyt hænderne og skrig dit raseri og fortvivlelse ud – over gribben og enhver, der formaner dig til at se den som en suuuperkær lille pink pipfugl.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Live: Støjberg i samråd om ulovlig instruks

Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg forklarer sig nu på det andet samråd i sagen om ulovlig tvangsadskillelse af alle mindreårige fra deres samlevere på danske asylcentre i februar 2016.

Se om Inger Støjberg holder fast i, at der er blevet administreret korrekt eller om hun igen ændrer forklaring og kommer med nye indrømmelser i sagen, som du kan blive klogere på i denne guide.

Hvad bliver årets sommerhit?

Justin Bieber koncert  i Aarhus juni 2017
    Politikens Poptillæg:

Hvilken sang kommer vi alle sammen til at få på hjernen denne sommer? Og hvilken sang kommer til at dominere højtaleranlæggene på Roskilde Festival og de trådløse højtalere på sommerhusterrassen? Politikens Poptillæg mindes de solbeskinnede klassikere og irriterende ørehængere og kommer med et bud på, hvordan denne sommer kommer til at lyde.

Annonce