Barsel. Kvinder i Danmark står for ca. 93 procent af al barsel, mænd for ca. 7 procent.
Foto: Joachim Adrian (arkiv)

Barsel. Kvinder i Danmark står for ca. 93 procent af al barsel, mænd for ca. 7 procent.

Debat

Lektor: Kvinde, lyv om dine barselsplaner

Sig, at I regner med at få et barn til, og at I har en mand, der tager sin del af orloven.

Debat

En kvinde fra en offentlig arbejdsplads ringede til mig, fordi jeg er medforfatter til bogen ’Pæne piger kommer i himlen’ og på den baggrund har udtalt mig om bl.a. behovet for øget ligestilling gennem øremærket barsel.

Af den grund henvender folk sig til mig med anekdoter fra den virkelige virkelighed – bl.a. om hvordan kvinder dømmes ude i forbindelse med ansættelser.

Kvinden fortalte, at hun havde været med i et ansættelsesudvalg. Der var blandt andet en 37-årig kvinde med et barn til samtale.

Efter samtalen blev det lige sagt, sådan helt uformelt og bare som en sætning, der gik gennem luften: »Hm, hun virker meget energisk – men 37 år og ét barn. Det lugter jo langt væk af en barselsorlov«.

Ikke som et formelt argument, men bare lige konstaterende. Den 37-årige kvindelige ansøger blev ikke valgt til jobbet. Det gjorde en mand på 37 år med ét barn.

Barsel blev aldrig et formelt argument. Det er jo ulovligt.

Jeg vil opfordre alle fertile kvinder med lyst til flere børn til selv at tage emnet op i ansættelsessamtalerne

Jeg behøver næppe at sige, at ansættelsesudvalget nok havde haft en trods alt mere mindelig tankegang, hvis det var almindeligt, at fædrene tager en lidt mere fair andel af barslen.

Fakta er, at kvinder i Danmark står for ca. 93 procent af al barsel, mænd for ca. 7 procent. Man forstår derfor godt, at arbejdsgivere regner med, at en fertil kvinde er lig lang barsel.

I vores nabolande tager fædrene langt mere barsel, omkring 30 procent. Man kan derfor regne med, at en mandlig ansøger i en vis aldersklasse vil tage omkring tre måneders barsel.

Det kan man, fordi nabolandene har gjort fædrebarsel til en rettighed, som mænd ikke behøver at slås for eller at føle sig pinlig til mode over at tage.

I Danmark har regeringen valgt ikke at røre ved den gammeldags barselsordning, der i nogles øjne gør kvinder til dårligere arbejdskraft end mænd. Man vil ikke tvinge mænd til noget, siger man uden selv at bemærke, hvor langt ude sådan en bemærkning er: Mænd tager 7 procent barsel. Men man vil godt fastholde et gammeldags system, der sætter kvinderne skakmat.

LÆS ARTIKEL

Jeg vil opfordre alle fertile kvinder med lyst til flere børn til selv at tage emnet op i ansættelsessamtalerne. Arbejdsgiverne må ikke spørge direkte til det, men vær sikker på, at de gør sig tanker om det. Sig, at I regner med at få et barn til, og at I har en mand, der duer til noget, altså tager sin del af orloven. Lyv gerne om det – I kan ikke blive hængt op på det.

Men sig det, for I kan regne med, at de der ansætter, tror, I skal på langvarig barsel, uden at jeres mænd er der til at tage deres del af barslen.

Brug den strategi, indtil Danmark gør sig up to date. Nød lærer nøgen kvinde at spinde.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce