Tegning: Jørn Villumsen

Tegning: Jørn Villumsen

Debat

Jeg drikker mig fuld for at undgå skænderier med mine venner

Gymnasieelever bliver nærmest tvunget ud i druk af venner.

Debat

Det er lørdag aften, og jeg kan ikke lade være med at tænke, at den danske ungdom har en syg indstilling til alkohol.

Undskyldningerne om at være konverteret til islam eller om at være gravid, den ene mere ringe og urealistisk end den anden, vendes i mine tanker.

»Jeg kan køre os i aften«, vælger jeg i stedet at skrive i den facebooktråd med mine veninder, der omhandler aftenens bytur. Det er den bedste undskyldning for ikke at drikke, jeg kan finde på, og hvis pigerne skal acceptere, at jeg ikke har lyst, skal jeg have en god grund. Jeg har ikke lyst er ikke grund nok. Jeg skal arbejde i morgen tidlig er heller ikke grund nok – de fleste med fritidsjob indebærende tidlige mødetider har alligevel erfaring med tømmermændsvagter.

Et lille bling høres fra min telefon: »Hvad, køre? Skal du da ikke drikke?«

Dette svar suppleres straks med endnu en besked fra en af de andre: Hvis du ikke gider at drikke, kan vi jo lige så godt aflyse!«. Jeg bliver irriteret. Jeg har glædet mig til denne aften, og jeg har lyst til at være sammen med mine veninder; vi skal først ud at spise. Så selv om jeg mest af alt har lyst til at svare, at vi kraftedeme har drukket os fulde de sidste fire weekender, så gør jeg det ikke: »Okay piger, jeg lader bilen stå«.

Dette er langtfra den eneste negative oplevelse, jeg har haft i forbindelse med at tage til fest uden at drikke alkohol. Et væddemål med min venindes mor sidste år omhandlende afholdenhed fra alkohol i en måned resulterede i et skænderi med en veninde. Jeg kan stadig huske lyden af hendes stemme, da hun skældte mig ud, fordi jeg ikke ville drikke.

Weekenden efter ville en af mine venner først lade mig være, efter at jeg havde ladet, som om jeg havde drukket de shots, han ustandselig forsøgte at få mig til at tage. Jeg lod i forbindelse med pigebyturen bilen stå, drak mig fuld og tog tidligt hjem, fordi jeg egentlig slet ikke havde lyst til at være fuld. I de to sidstnævnte episoder undgik jeg at drikke, men bestemt ikke med glade miner til følge.

Disse tre omtalte episoder har været i selskab med mennesker fra tre vidt forskellige omgangskredse. Og endda ikke i selskab med dem, jeg kender, der drikker mest. Det er bare en udbredt holdning, at man ikke kan feste uden at drikke.

Jeg er ikke muslim, gravid eller konkurrerende elitesportsudøver. Selv om jeg nogle gange kan snige mig udenom med undskyldninger såsom at skulle tidligt op eller at være i bil, er det generelt ikke accepteret at takke nej til alkohol.

Mangler jeg rygrad? Måske. Men i min optik har alkoholen overtaget. I min optik er ’jeg var fuld’ verdens dårligste undskyldning, men alligevel er det en undskyldning, der er alment accepteret og bruges flittigt.

I min optik er det spild af penge at bruge flere tusind kroners SU på Belvedere i byen.

Hvad i vores kulturelle opdragelse har medført følelsen af en nødvendighed om ikke blot selv at være fuld, men at de andre også skal være fulde, hvad har medført lighedstegnet mellem en god aften og druk?

Alkohol er en stor del af dansk ungdomskultur. For mange danske unge hænger en god fest sammen med sprut, en god weekend sammen med en vild bytur, en god sommer sammen med druk på Roskilde Festival og at blive student sammen med konstant fuldskab i en uge for at fejre friheden. Sådan er det jo. Men kan det være rigtigt, at vi er kommet helt derud, hvor man skal drikke sig fuld for at undgå konflikter og skænderier?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvor det ikke er accepteret at sige nej?

Som langt de fleste danske unge går jeg i byen, til fest samt drikker alkohol. Jeg ville ønske, at jeg en gang imellem kunne få lov til at takke nej til at drikke, hvis jeg ikke har lyst.

Jeg ville ønske, at alkohol ikke var blevet en så fast del af dansk ungdomskultur, at man ikke længere har lov til at sige nej uden specifik grund, men bare fordi man ikke har lyst til at smadre den efterfølgende dag eller sin krop.

Det er et problem, og derfor er dette kort sagt både en bøn til danske unge samt danske forældre.

Til de unge om at give hinanden lov til at sige pænt nej tak, og til forældrene om at lære deres børn, at man godt kan hygge sig uden at drikke, eller i det mindste at lære deres børn at acceptere det, hvis deres venner ikke har lyst til det.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce