Nydanskere. Mona Khaled (t.v.) og Fatima Hachem mener begge, at det er et problem, at nydanske mænd halter efter nydanske kvinder i uddannelsessystemet.
Foto: MARTIN LEHMANN (arkiv)

Nydanskere. Mona Khaled (t.v.) og Fatima Hachem mener begge, at det er et problem, at nydanske mænd halter efter nydanske kvinder i uddannelsessystemet.

Vi vil da ikke giftes med dårligt uddannede nydanskere

Veluddannede muslimske kvinder vil have en partner med samme uddannelsesniveau.

Debat

Nydanske kvinder har slået etnisk danske kvinder i disciplinen ’uddannelse’.

Siden årtusindskiftet er andelen af indvandrerkvinder, der tager en videregående uddannelse, fordoblet til over 40 procent.

Men dermed øges afstanden til de nydanske mænd, der halter efter uddannelsesmæssigt. Konsekvensen er, at mange nydanske kvinder ikke vil gifte sig med de dårligt uddannede nydanske mænd, viser en ny undersøgelse.

Vi har her talt med fire veluddannede muslimske kvinder, som retter brodden mod forældrene.

Vi kæmper om de få uddannede mænd

Fatima Hachem, 21 år, studerer uddannelsesvidenskab, AU:

»Da jeg startede på universitet, jokede min mor lidt med, at jeg endelig kunne finde en god muslimsk fyr at blive gift med. Da jeg så mødte op på universitet – med henblik på at uddanne mig først og fremmest – var der kun en somalisk gut i min klasse.

Resten var etniske danskere, og billedet er stort set det samme på de andre uddannelser på AU; der er en massiv underrepræsentation af nydanske drenge på uddannelserne.

Jeg har mange veninder, både studerende på videregående uddannelser og nyuddannede, der nærmest er ved at opgive den interne konkurrence, de få veluddannede mænd har skabt for kvinderne på universitetet.

Mange tager til forelæsning med henblik på at møde den rette – han er der desværre bare ikke. Mange veluddannede kvinder vælger enten at sætte kravene ned, selv om de ikke føler for det, eller også vælger de at forblive singler.

Jeg genkender også problemet fra mit eget liv, hvor jeg har fået mange bejlere, som er ufaglærte. Jeg burde ikke udelukke personen på grund af vedkommendes faglige niveau, men jeg kan ikke undgå det, når jeg tænker langsigtet. For mig handler det meget om faglig interesse og dét, at man kan sætte sig ned med sin mand og have en samtale eller diskussion på samme niveau.

Der er tre grunde til, at de nydanske drenge sakker så meget bagud. Først og fremmest centrerer forældrene opdragelsen omkring pigerne. Pigerne laver deres lektier og er tidligt hjemme, hvorimod drengene gerne må få en dårlig karakter eller pjække en enkelt time. Der har forældrene svigtet drengene.

Dernæst er der folkeskolen, som ikke har formået at favne de nydanske drenge tilstrækkeligt med deres overvejende pigeorienterede fag. Hvad skete der lige med drengefag som sløjd? Det er her, vi skaber den helt store generation af tabermænd – hvor de nydanske desværre er i bunden af hierarkiet. Og vi vil da ikke giftes med den nye underklasse af dårligt uddannede nydanske mænd«.

Forældrene har svigtet deres sønner

Mona Khaled, 22 år, studerer statskundskab, KU:

»Min far er analfabet. Han fik aldrig muligheden for at tage en uddannelse. Det forstørrer i mine øjne værdien af, at jeg har haft mulighed for at læse på universitetet – og det er derfor også en værdi, som jeg håber at kunne finde i min fremtidige partner. Når nydanske drenge ikke bliver uddannet i samme stil som pigerne, vil jeg pege på forældrene som dem, der har fejlet. Deres opdragelsesstil med at give pigerne al opmærksomheden holder ikke i dagens Danmark.

Dertil kan du lægge en pigepædagogisk folkeskole, som ikke forstår, hvordan man klæder disse drenge bedst muligt på til en fremtidig karriere. Det er også derfor, nydanske drenge er overrepræsenteret i fængsler og i overførselsindkomststatistikkerne.

Problemet er, at samfundet ikke har forstået at hjælpe de her drenge videre. Og når jeg siger samfund, mener jeg forældrene, folkeskolen og politikerne i en samlet flok. Det skaber altså ikke blot en social skævhed mellem nydanske drenge og nydanske piger – men et problem for samfundet som hele, når vi vender ryggen til den nye underklasse af nydanske mænd, der klarer sig dårligt på alle fronter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Når det så er sagt, er der mange nydanske piger, der kæmper med at finde en partner med samme uddannelsesniveau, som dem selv. Det gør danske piger vel også – man foretrækker én, man har noget til fælles med. Det er der vel intet i vejen med. På universiteterne er der kamp til stregen om de få veluddannede mænd, der lige pludselig stiger i værdi, fordi der ikke er mange af dem. De kan derfor være langt mere selektive end kvinderne.

Enkelte vælger at gifte sig med etniske danskere, hvilket også er helt i orden. Når alt det er sagt, vil jeg gerne påpege, at det i bund og grund handler om at finde en partner med tilstrækkelige fællestræk, som skal udgøre det fundament, et ægteskab skal bygges på. Og kan jeg ikke finde det i Danmark, er jeg ikke afvisende over for at se ud over landets grænser, når jeg en dag skal etablere mig«.

Mændene forstår os ikke

Sali Arar, 25 år, personalejurist hos Dong Energy:

»Det er et udbredt og velkendt problem i nydanske kredse, at veluddannede kvinder oplever vanskeligheder, når det kommer til at finde en partner med samme uddannelsesniveau. Det skaber en skævhed, hvor mange bliver nødt til at nøjes med, hvad de kan finde, og det er desværre en tendens, som jeg kan genkende fra min vennekreds.

Jeg har flere veninder, som har været nødsaget til at gifte sig med uuddannede mænd på grund af det sociale pres, som pigerne selv skaber omkring det at blive gift tidligt. Og disse mænd har meget dårlig eller næsten ingen forståelse for kvindernes uddannelse og karriere.

Mændene forstår ofte ikke, hvorfor pigen skal bruge så meget tid på universitetet i stedet for derhjemme, og det skaber nogle uundgåelige konflikter. Mændene kræver af kvinderne, at de skal bruge mindre tid på deres uddannelse og mere på hjemmet og derved nedprioritere deres karriere.

Selvfølgelig gider vi ikke droppe vores karrierer for at tilfredsstille en sølle mands ego. Derfor er mange af mine veninder også blevet skilt igen. Som veluddannet jurist vil jeg da ikke giftes med en ufaglært.

Det handler ikke om arrogance eller selvhøjtidelighed, men om, at jeg formentlig vil have mere til fælles med en akademiker. I min optik er det blandt andet forældrene, der har fejlet i deres opdragelse, hvor drengene har fået længere snor end pigerne.

Det er en misforstået godhed, og man gør drengene en bjørnetjeneste, når man ikke giver dem de samme værdier i forhold til uddannelse. Mange nydanske piger bliver, fra de er små, opdraget til at satse på karrieren, så de kan opnå social og økonomisk selvbestemmelse – de skal blive hjemme og lave lektier – modsat drengene.

Denne værdi burde også gives videre til drengene, som desværre halter massivt bagefter. På grund af en række patriarkalske og tilbagestående normer taber vi en generation af nydanske drenge på gulvet. Så det er også et spørgsmål om forældede traditioner, som bare ikke længere kan bruges i en moderne sammenhæng, som blot er et generationsspørgsmål«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi gider ikke ufaglærte mænd

Siham Al-Said, 22 år, sygeplejerskestuderende:

»Lige på sygeplejerskeuddannelsen er der som bekendt ikke mange mænd, men jeg sidder ofte og diskuterer problemet med mine veninder fra især universitetet, og vi opfatter det her som et stort problem.

Det er et velkendt faktum, at nydanske piger har overhalet de nydanske drenge på uddannelsesområdet. Og det har skabt nogle gnidninger. Mange af os har været forlovet med nydanske drenge, der ikke er specielt veluddannede – og i flere tilfælde er det endt med en skilsmisse.

Vi er alle indstillet på, at vi nok må stille os tilfredse med nogen under vores uddannelsesniveau, selv om vi nok alle sammen drømmer om at blive gift med en veluddannet mand, som vi kan diskutere alt mellem himmel og jord med.

Jeg vil alligevel gerne fremhæve, at der er forskel på at have en akademisk uddannelse og så at være dannet. Det er også i orden, hvis vedkommende ikke er akademiker. Hvis man har en praktisk uddannelse som vvs-mand, mekaniker eller bager, kan man da også være sympatisk, intelligent og have noget på hjerte. Vi gider bare ikke de ufaglærte mænd, der ikke har noget at stå op til om morgenen.

Jeg vil gerne udfordres på mine holdninger af min kommende mand, og det har jeg svært ved at se kan ske med en ufaglært.

Når man skal se på, hvorfor de her drenge har klaret sig så dårligt, skyldes det ikke kun forældrenes opdragelse af drengene eller mangel på samme. Mange af forældrene, som kom fra flygtningelande, havde ikke de rette kompetencer til at motivere og hjælpe deres børn i skolen.

At vi piger modsat drengene har klaret os godt, skyldes ikke, at vi har fået vores frihed begrænset gennem social kontrol. Det skyldes, at vi har ambitioner om at nå langt i livet og bidrage til samfundet, som har givet os så meget. At vi gerne vil gøre det sammen med en, der har samme uddannelsesniveau som os selv, er der ingen, der kan bebrejde os.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter