Tegning: Per Marquard Otzen

Tegning: Per Marquard Otzen

Debat

'Black Friday' får det mest grådige frem i forbrugerne

En ny dille presses nu ned i halsen på forbrugerne med risiko for både den økonomiske, sociale og miljømæssige bæredygtighed.

Debat

Det fleste har nok bemærket, at en lang række danske varehuse og butikskæder heftigt promoverer den amerikanske indkøbsdag ‘Black Friday’. Det sker med en lang række knaldtilbud. El-giganten smider for eksempel en 55 tommer fladskærm på tilbud til 3.999 kroner mod en førpris på 6.999 kroner, Bilka lokker med en mountainbike til 1.589,70 kroner mod de før 5.299 kroner, Ringsted Outlet sælger 4 stk. Calvin Klein Jeans med 40 pct. rabat, mens Fona lover intet mindre en vanvittige tilbud. Selvmodsigende slogans som »Jo mere du køber jo mere kan du spare!« benyttes i flæng.

Oprindelsen til ‘Black Friday’ er omdiskuteret, men et udbredt bud er, at dagen markerer den dag, hvor de amerikanske butikskæder går fra underskud til overskud. Dvs. fra røde til sorte tal på bundlinjen. Og det er ikke småpenge det drejer sig om. I 2014 brugte omkring 141 millioner amerikanere tilsammen mere end 340 millioner kr. på ‘Black Friday’. Ikke så underligt at de danske butikker kan se fidusen.

I Amerika er ‘Black Friday’ ikke ligefrem kendt for at foregå i god ro og orden. På trods af at butikkerne mange steder åbner allerede kl. 4 om natten eller endnu tidligere så er 'dagen' kendetegnet ved ekstremt lange køer uden for butikkerne, hvor forbrugerne venter i timevis.

Forbrugernes jagt på tilbud kan helt konkret betegnes somt betegnes som hæmningsløs.

Black Friday har ført til en lang række tilfælde af vold og trusler, når kampen om at komme først til knaldtilbuddene spidser til. F. eks. blev en ekspeditrice fra legetøjsbutiken ‘Toys for Tots’ stukket med en kniv og en overivrig forbruger brugte peberspray for at komme foran i et køtilbud på Xbox 360.

Det mest berygtede eksempel er fra 2008, hvor en ansat på Wal-Mart i New York blev trampet ihjel da omkring 2.000 frådende forbrugere masede døren ind og strømmede ind i butikken.

Det vil næppe være forkert at sige at ‘Black Friday’ har formået at få det absolut værste og mest grådige frem i forbrugerne.

‘Black Fridays’ ensidige fokus på prisen og intet andet gør, at vi forbrugere risikerer at efterlade vores kritiske sans ude på parkeringspladsen. Vi kommer alt for nemt til at købe ting som muligvis er 'billige', men som vi grundlæggende ikke har brug for.

Har familien virkelig brug for endnu en fladskærm? Er det nødvendigt med en ny smartphone til at erstatte den 6 måneder gamle og 'håbløst forældede' model. Har vi brug for mere mad, når hver dansk husstand i forvejen smider mad for 700 kr. ud i december? Overforbrug kan hurtigt blive dyrt med alle de vanvittige tilbud.

Dertil kommer at alt for mange varer er produceret med alt for høje omkostninger for mennesker, dyr og miljø. Tøj som er syet af grotesk underbetalte arbejdere i udviklingslandene. Sko, hvor læderet er garvet med det giftige og miljøskadelige tungmetal krom. Flæskesteg fra grise, som er blevet stopfodret med antibiotika. Elektronik fyldt med giftige flammehæmmere. Man kan blive ved og ved.

Vi danske forbrugere er ellers ret gode til at være bæredygtige på de almindelige indkøbsdage. Danmark er det land i verden, hvor økologien har den største markedsandel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Trods finanskrisen og den generelle opbremsning i samfundet er den økologiske markedsandel steget fra 3,5 pct. i 2005 til 8 pct. i 2013. Salget af Fairtrade-mærkede produkter slog rekord og steg med over 13 procent i 2013. Der kommer stadig flere svanemærkede produkter på hylderne, så der nu er mere end 8.000 forskellige produkter fra papir over plæneklippere til undertøj. Det er vel efterhånden også blevet lidt småpinligt købe et køleskab som ikke mindst har et A++ energimærke.

Flere og flere forbrugere er også blevet bevidst om de usle løn- og arbejdsforhold som fx vores tøj er produceret under. Rana Plaza fabrikkens kollaps i 2013 og katastrofens 1.138 dødsofre minder os om, at nogle ting simpelthen bliver produceret og solgt alt, alt for billigt.

Med andre ord så tænker vi forbrugere os mere om og vi tænker stadig mere på miljøet og fællesskabet inden vi går ind i butikkerne.

‘Black Friday’ står for et egoistisk, kortsigtet og ikke-bæredygtigt forbrug. Noget, der gerne skulle blive mindre af i fremtiden.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce