Tegning: Jørn Villumsen

Tegning: Jørn Villumsen

Debat

Kreativ direktør: Sådan føles det at leve et småborgerligt og pinagtigt selvoptaget liv

Den personlige krise er en epidemi, der breder sig blandt de rigeste, frieste og mest lige i verdenshistorien.

Debat

Ifølge en bekendt, der arbejder som terapeut, udtrykker mange klienter ofte, at de »går og slår sig selv oven i hovedet«. De kan ikke forene sig med den måde, deres liv har formet sig, og det menneske, de er blevet til.

Hendes klienter hører til de selvrealiserede, ressourcestærke og voksne mennesker i samfundet. Så derfor morede det mig, da hun lidt efter tilføjede: »Nu er jeg begyndt at spørge, om de nogensinde har gjort sig ulejligheden at lytte efter, hvad det er den vil, den stemme, der slår dem oven i hovedet. Det kunne jo være, den havde en pointe«.

Vi taler om kriser. Ikke den slags kriser, der opstår ved alvorlig sygdom, fattigdom eller dødsfald. Men personlige livskriser uden direkte ydre årsag. En udefinerbar oplevelse af eksistentiel nagen.

Kriser vil vi ikke have, heller ikke de personlige. En krise er noget, der skal kureres og overstås, så vi kan genetablere det gode liv, som det var før krisen.

Overskrifter i stil med ’Sådan kom jeg ud af krisen’ og ’Nu er Martin kommet videre med sit liv’ sælger!

Vor tids heltinde eller helt er én, der har haft det dårligt, men som nu har det godt.

LÆS RASMUS WILLIG

En krise er en fejlkodning i det evige spabad, vi føler livet burde være. Men at vi før eller siden kommer i en krise, er kun et spørgsmål om tid.

Den personlige krise er en epidemi, der breder sig blandt de rigeste, frieste og ligeste i verdenshistorien – nemlig OS! Og allermest hos de af os, der har fået lov til at dyrke det personlige livsprojekt, hvor vi konstant orienterer os efter, hvordan jeg har det med det?

For vores bedsteforældre havde et menneskeliv sin værdi, hvis det blev levet i overensstemmelse med veldefinerede ydre forskrifter.