Grafik: Mads Pedersen

Grafik: Mads Pedersen

Debat

Derfor dræbte jeg kaninen

Den seneste uge har jeg oplevet hele verdens vrede efter at have aflivet en kanin i direkte radio. Men var det umoralsk?

Debat

Efter i sidste uge at have aflivet en kanin live i Radio24syv har jeg modtaget henvendelser fra mennesker i hele verden. En af dem er fra tyske Simone Zühlsdorf. I en personlig mail kritiserer hun min handling og slutter sin formfuldendte skrivelse således:

»Ich wünche Ihnen die schlimmsten Krankenheiten und einen langsamen grausamen Tod. Das soll Ihre Strafe sein. Sie sind kein Mensch mehr, sie sind ein monster. Mit freundlichen Grüssen«.

Der er schwung i det tyske sprog. For at sige det mildt rejser Simone som mange mange andre spørgsmålet: Var aflivningen umoralsk?

Jeg spiser kød. Virkeligheden er, at dyr dør i den forbindelse

Det mener jeg ikke, at den var. Jeg ville rejse en refleksion hos lytterne. Jeg ville have, at man stillede sig selv spørgsmålet: Når jeg føler afsky ved Asgers handling, hvorfor føler jeg så ikke afsky ved at købe koteletter i Netto?

Det krævede selvfølgelig, at flere punkter ved selve aflivningen var krydset af. Det skulle gøres professionelt. Jeg konsulterede derfor en dyrepasser i Aalborgs Zoo ved navn Jesper. Han afliver ugentligt kaniner til rovdyrene og godkendte min metode, da jeg beskrev den for ham dagen inden udsendelsen: et hårdt slag til nakken med en stump genstand. Jeg foreslog min cykelpumpe af jern, og Jesper godkendte.

Jeg er vokset op i en landsby i Østjylland og har slået mange dyr ihjel gennem tiderne. Det skulle jeg nok kunne klare, og det gjorde jeg da også uden dikkedarer. Kaninen led ikke. Cykelpumpen var muligvis en kommunikativ fejltagelse, men ikke en moralsk. Kaninen var formentlig ligeglad med, om jernrøret kunne puste luft i et cykeldæk eller ej.

Så var det også vigtigt for mig, at dyret ikke blev smidt ud bagefter. Derfor flåede jeg det selv umiddelbart efter udsendelsen og tilberedte en dejlig ragout af kræet samme aften.

Om dyret døde live i studiet, om det skete efter udsendelsen, om det skete på et slagteri, eller om det var optaget på forhånd, kan jeg ikke se skulle være relevant. I hvert fald ikke for kaninen. Så længe den døde uden smerter.

Lad mig i samme ombæring konstatere, at der den pågældende dag måtte dø et dyr, for at jeg kunne blive mæt. Sådan er det de fleste dage. Jeg spiser kød. Virkeligheden er, at dyr dør i den forbindelse. Jeg ville gerne præsentere lytterne for den virkelighed, som også er deres.

Så er der spørgsmålet, om jeg kunne være bekendt at udsætte lytterne for lyden af en kanin, der får et dødbringende gok i nødden. Dertil kan jeg kun svare, at folk var advaret. Man havde muligheden for at skifte til P1, der på samme tid tilbød en genudsendelse om iransk politik.

Blev man derimod hængende på Radio24syv, kunne man høre den etiske debat om kaninaflivningen leveret af værter, lyttere, eksperter og debattører.

LÆS DEBAT

I løbet AF forrige mandag breder historien sig hurtigt til flere danske medier. Samme aften, mens jeg fordøjer kaninen og ryger en cigaret, bliver jeg for første gang interviewet af BBC.

Dagen efter ringer Sky News, CNN, russisk stats-tv og et væld af andre udenlandske medier. Min medvært og jeg sætter dagen af til at give interviews.

I England starter aktivister en underskriftsindsamling for at få mig fyret. I skrivende stund har 32.646 skrevet under. Det er umuligt at styre historien og rette de misforståelser, som begynder at dukke op. Den kendte komiker Ricky Gervais tweeter om det.

Sky News laver tophistorien ’Rabbit Killed’. Jeg kniber mig i armen og holder mig for næsen. Hver dag dør 25.000 grislinger, som er under 5 dage gamle, i de danske svinestalde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Russisk tv klipper indslaget til deres primetime nyhedsudsendelse med en arbejdstitel, der kunne hedde: ’Folk i Danmark er barbarer’.

Den engelske avis Daily Star skriver: »The rabbit is said to have twitched several times before dying quietly«. Jeg ved ikke, hvor journalisten har sine oplysninger fra. Men jeg ved, det er løgn.

Billedteksten lyder: »Cruel: Asger Juhl, beat a baby rabbit to death using a bicycle pump«. Kaninen var ikke en baby, men 9 uger gammel.

Washington Post og New York Times har mere sobre vinkler og tager rent faktisk debatten op i spalterne.

Ikke desto mindre tager dødstruslerne fart. Folk over hele verden ser mig helst død. I flere dage kommer der hvert 5. minut en besked på min mail, Twitter eller Facebook.

Når jeg sover, vil folk i Californien mig til livs, og når de falder i søvn, vågner man i Sibirien. Jeg skal have samme behandling som kaninen. At sidestille kanindrab og menneskedrab giver i min verden kun mening, hvis afsenderen er enten vegetar eller kannibal. Alt andet er dobbeltmoral. Mener jeg.

LÆS LEDER

Ikke desto mindre bliver jeg en hadet mand, men det betyder ikke noget. Det vigtigste er, at debatten er i gang. Og så vidt jeg kan se, er folk rent faktisk begyndt at reflektere, efter at blodtrykket har lagt sig. Bare der sidder en ved bordet, som siger »men kunne han have ret?«, er målet nået.

Man kan selvfølgelig være imod mine kommunikative virkemidler. Skulle jeg have aflivet den i studiet? Skulle jeg have brugt en cykelpumpe? Er debatten for kunstig? Er det okay at fremprovokere en reaktion? Må jeg skabe en virkelighed? Alt det er til debat og helt fint at diskutere. Men man skal ikke forveksle den debat med den moralske debat om kaninens endeligt. For selve aflivningen og fortæringen var helt efter bogen. Desværre bliver de to debatter blandet sammen af mange.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Som journalist vil jeg gerne anfægte, at det skulle være forkert at provokere en reaktion frem. Jeg har gjort det flere gange. Da jeg vandrede ned ad Nørrebrogade med kalot sidste sommer, blev jeg truet af sympatisører med Quassam-brigaderne og slap kun uden tæsk, fordi jeg lovede at donere penge til benævnte brigader. Jeg skylder stadig.

Eller da jeg tog til åbningen af det nye kinesiske kulturinstitut i København med en tibetansk T-shirt på under skjorten og blev smidt væk fra området af dansk politi, der åbenbart håndhæver Kommunistkinas fortolkning af ytringsfriheden i Danmark, når der er statsbesøg fra Riget i Midten.

Men det er også til debat. Ligesom det jo også er en debat værd, om de nuttede kaniner er mere værd end grisene, der er gemt væk for os på de danske svinefabrikker.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter