March. Overalt i USA var der i går demonstrationer og mindehøjtideligheder for ofrene fra natklubben i Orlando. Her er det en en march i Santa Ana, Californien.Foto. Kevin Sullivan/AP.

March. Overalt i USA var der i går demonstrationer og mindehøjtideligheder for ofrene fra natklubben i Orlando. Her er det en en march i Santa Ana, Californien.Foto. Kevin Sullivan/AP.

Debat

Mest af alt bad jeg til, at gerningsmanden i Orlando ikke var muslim

Vores svar er tydeligt og stærkt. Homo og biseksuelle samt transkønnede er en integreret del af alle liv, og de findes også i den islamiske del af verden.

Debat

Da jeg søndag læste nyheden om terrorangrebet på natklubben Pulse i Orlando, var jeg på vej om bord på et fly mod København.

Jeg nåede dog at bruge de sidste procent af mit batteri på at lave en opdatering på min forening Sabaahs Facebookside. Hvordan ville folk reagere på denne tragedie?

Ville mit muslimske bagland støtte op med kondolence budskaber?

Ville de blive bedt om tage afstand?

Ville man lave grin med, at det var homoseksuelle på en natklub?

Og ville det her være benzin på det polariserede debatbål? Om bord på flyet forestillede jeg mig skrækscenarierne, og havde tvangstanker om hvordan det hele var forløbet.

En muslimsk mand var gået ind på en homo-klubben og affyrede sit had, fordi han tidligere var blevet provokeret af et homo-par, han havde set kysse hinanden foran hans familie. En tragedie følger.

Da jeg lander, tænker jeg først og fremmest på at finde min kæreste, som jeg ikke har set i to uger. Hen mod udgangen finder vi hinanden, og vi kysser hinanden. Jeg søger folks øjne. Har de syntes det var mærkeligt? Uanset hvor meget jeg insisterer på synligheden om min seksualitet, kan jeg ikke lade være med at tænke over folks reaktioner i de situationer.

Jeg finder min telefon, og begynder at scanne Facebook og Twitter for reaktioner. Orlando er langt væk, men i denne situation alligevel så tæt på.

Her i Europa og her i Danmark, er konteksten en muligvis en anden, end den i USA. Men I Sabaah, vil vi også være påvirket.

Vores situation er speciel. Dem af os der kommer fra muslimske familier, står nemlig et sted i midten. Føler kvalme over sindssygen og hadet, og får våde øjne ved tanken om hvordan man selv kunne have været et lignende sted. Ikke mindst ved tanken om de mange familiemedlemmer og venner hvis verden er blevet sønderrevet, fordi de vågner til nyheden, om at deres elskede blev taget fra dem af en person drevet af had.

I de få timer, der er gået siden angrebet nåede jeg instinktivt at krydse fingre i håbet på at gerningsmanden var en ensom ulv, der handlede ud fra sine egne sindssyge motiver. Mest af alt bad jeg til, at han ikke var muslim.

Men det var han. Verden over kan man allerede se tweets og andre beskeder fra muslimske mænd, der fryder sig over gårdsdagens angreb. Samtidigt kan man langsomt høre lyden med den begyndende tale om islam som homofobisk religion.

Homofobi og stigmatisering er en realitet i langt det meste af den islamiske verden og en normal relation til seksualitet er en mangelvare. Det ved vi i Sabaah.

Hvordan håndterer vi den kommende tid med polarisering og miksede budskaber, hvor regnbueflaget kan bruges som banner mod almindelige muslimer, mens almindelige muslimer har svært ved at forholde sig til et angreb på en homo-klub?

Vores svar er tydeligt og stærkt. Homo og biseksuelle samt transkønnede er en integreret del af alle liv, og de findes også i den islamiske del af verden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi kæmper kampen, hvor vi står frem og viser at der findes kompleksitet, pluralisme og nuancer i vores identitet.

I kan ikke hade de homoseksuelle og samtidigt elske muslimer, og I kan ikke hade muslimer og samtidigt elske LGBT-personer. Som minoriteter er vi mange, der er begge ting på samme tid, og vi nægter at lade dem splitte os ad.

Jeg vil bruge denne spalteplads med en opfordring til mine muslimske medborgere, om at støtte op i kampen mod homofobien. Vores kamp er den samme, vi er alle minoriteter og vi har alt at vinde, hvis vi ikke lader dem splitte os ad.

Min oprindelige frygt, for folks reaktioner er indtil videre blevet gjort til skamme. Jeg ved vi kan tage dialogens vej sammen.

Som formand i Sabaah vil jeg insistere på dette perspektiv og forsøge at overdøve hadets diskurs. I kan hjælpe mig, ved at stille jer ved min side. Tænk på Sabaah som et lysende eksempel på verdens forskellighed. På verdens dobbelthed. Når vi står sammen, Folk vil kigge på os, og huske at verden ikke er som 'de hadende' vil have os til at tro.

Vi vil bekæmpe det her med kærlighed #Orlando

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce