Se 28 europæiske tegneres fortolkning af Europa lige nu - i lyset af Brexit

Politiken har bedt 28 europæiske aviser om at tegne Europa efter Brexit.

Foto: RICARDO Y REY

SPANIEN

Avis: El Mundo. Tegner: Ricardo & Julio Rey.

»Vi begyndte ret hurtigt at tænke på den britiske løve. Stolt og majestætisk. Det slog os, at denne løve var blevet vildledt af uansvarlige politikere og lokket til at stemme om noget, den ikke anede hvad var«, siger Ricardo Ortega, der er en del af tegnerduoen Ricardo og Julio Rey.

»De blev fanget på vejen mod den påståede uafhængighed. Men briterne er større end deres politikere«.

El Mundo er Spaniens andenstørste avis og har i mange år på lederplan talt for øget europæisk integration. Avisen definerer sig som liberal/konservativ i sit udgangspunkt.

See the English version here

SLOVAKIET

Avis: SME. Tegner: Mandor.

»Tiden var bogstaveligt talt min inspiration. Jeg tegnede lidt løst om Brexit, og så ville jeg tjekke, hvad klokken var. Jeg har et Monty Python-inspireret ur med sketchen ’Ministry of Silly Walks’ på. Og med det samme dukkede det her billede op i mit hoved«, siger Mandor.

SME er en af de mest læste aviser i Slovakiet og definerer sig selv som liberal-konservativ I sit ideologiske udgangspunkt.

BELGIEN

Avis: Het Nieuwsblad. Tegner: Marec

»Jeg ser for mig, at EU mistede dronning Elizabeth, og at vi nu kan overlade scenen til den europæiske dronning, Angela. Hun er et stærkt symbol på det Europa, der skal kæmpe sig videre efter briternes exit«, siger Marec.

»Wir schaffen das – vi ordner det. Det er altså et stærkt mantra for Europas fremtid«, siger han.

Het Nieuwsblad definerer sig som en kristendemokratisk konservativ avis og er generelt positivt indstillet over for EU.

SLOVENIEN

Avis: Vecer. Tegner: Ciril Horjak.

»Jeg læste historien om Ikaros højt for min søn, den aften hvor briterne stemte. Og da resultaterne kom ind, så slog det mig, at hans er historien om Europa. Vi prøver at røre stjernerne, men mister vi en del af opdriften, så når vi ikke målet«, siger Ciril Horjak.

»Min tegning skal dog også vise, at vi stadig er mange lande, der arbejder sammen. Vi må styrke det Europa, der gør så meget godt. Vi løser bedst vores problemer sammen, og derfor er det farligt, når vingerne slår sprækker«.

Vecer er Sloveniens fjerdestørste avis og opretholder officielt partineutralitet.

PORTUGAL

Avis: Expresso. Tegner: Christiano Salgado.

»Man frygter hadet i Europa. Overalt er der spændinger – flygtninge, økonomien, selve ideen med samarbejdet«, siger Christiano Salgado.

»Jeg ser for mig, at vi langsomt lukker os om os selv. Vi skaber grænser i en tid, hvor vi burde stå sammen. Ideen om et grænseløst og åbent Europa er truet«.

Avisen Expresso er en af Portugals største aviser. Kendt for sin uafhængige og undersøgende journalistik går avisen ofte kritisk til EU-systemet. Den redaktionelle linje er fortrinsvis liberal og proeuropæisk.

KROATIEN

Avis: 24sata. Tegner: Nik Titanik

»Jeg kommer fra et lille land, og derfor kan det virke voldsomt, når de store trækker sig væk. Og jeg vil gerne gøre grin med briternes hykleri« siger Nik Titanik.

»De vil være selvstændige, men samtidig vil de have alle goderne fra EU. Men de kan ikke fordrage EU. Jeg forstår det ikke. Det er både et ’Hej, lad os fortsat arbejde sammen’ og et ’Fuck af, vi gider jer ikke’. Det er en mærkelig måde at opføre sig på«.

24sata er en tabloidavis og den tredjemest læste i Kroatien. Bladet henvender sig især til yngre læsere og afholder sig fra at tage ideologiske standpunkter i den nationale og europæiske debat.

ESTLAND

Avis: Postimees. Tegner: Urmas Nemvalts.

»Det ildevarslende resultat har allerede delt Storbritannien i to lige store dele. Et øjeblik forestillede jeg mig Den Europæiske Union over for den frihedssøgende britiske løve«, siger Urmas Nemvalts.

»I sidste ende bliver frigørelsen ikke nødvendigvis så pæn og festlig, som briterne havde håbet på«.

Postimees er den største avis i Estland og er den mest læste udgivelse i de baltiske lande. Avisen opretholder en redaktionel neutralitet.

LITAUEN

Netavis: Delfi.lt. Tegner: Rimas Pocius.

»Vi har valgt at fokusere på indvandring, som er et af mest omdiskuterede emner her i Litauen. Mange litauere og også folk fra andre europæiske lande udvandrer til Storbritannien«, siger Rimas Pocius.

»Det efterlader os med spørgsmålet, hvordan Brexit vil påvirke de mennesker. Ikke kun blikkenslagere og byggearbejdere vil flytte, men også velhavende turister, vinproducenter, kokke, kunstnere og kulturfolk«.

Delfi.lt er en af de største online nyhedssider i ikke bare Litauen, men også i de andre baltiske lande. Delfi.lt er officielt partineutral.

LUXEMBOURG

Avis: Luxemburger Wort. Tegner: Florin Balaban

»For mig var det vanvittigt. Brexit kunne jo ikke ske. Det var i hvert fald tanken. Vi lever i en verden, hvor vi burde nærme os hinanden, men så vender man det hele på hovedet«, siger Florin Balaban.

»Jeg vil vise ydmygelsen. Ydmygelsen ved, at det lykkedes at fremtvinge et nej ved at lyve for befolkningen. Man har ikke et projekt, der kan erstatte EU. Ingen ved, hvad man skal gøre. Skal man skal grine eller græde?«.

Luxemburger Wort er Luxembourgs største avis. Katolsk-konservativ i sit ideologiske udgangspunkt. Avisen er stærkt proeuropæisk.

HOLLAND

Avis: Volkskrant. Tegner: Bas van der Schot.

»Europa står for mig som et abstrakt ideal. Og gruppebilledet af europæiske politikere efter endnu et krisemøde er den visuelle fremstilling af Europa af i dag«, siger Bas van der Schot.

»Jeg syntes, at jeg ville kombinere det med den klassiske europæiske kultur. Jeg gad vide, hvor meget der er tilbage af de europæiske søjler«.

De Volkskrant er en af Hollands største aviser og går til tider kritisk til EU-bureaukratiet. Avisen definerer sig som ideologisk venstreorienteret.

TJEKKIET

Avis: Reflex. Tegner: Štepán Mareš

»Fra tid til anden opstår der dissonans i forholdet mellem to mennesker. Derfor er det logisk, at der opstår det samme i forholdet mellem 28 lande«, siger Štepán Mareš.

»Ildebrandene breder sig – på samme måde som tvivlen om den europæiske idé efter Brexit-afstemningen. Tyskland vil altid være en af Europas ledere på grund af dets størrelse og økonomiske magt. Mindre lande som os kan misunde det, være uenige – men det er nok også det eneste, vi kan. Som leder forsøger Tyskland at slukke ildebranden. Desværre, er nogle af de brande, de forsøger at slukke, somme tider også brande, de ufrivilligt selv har været skyld i«.

Reflex er det mest læste ugemagasin i Tjekkiet og er kendt for sin skarpe systemkritiske journalistik. Magasinet er konservativt i sit udgangspunkt.

MALTA

Avis: Times of Malta. Tegner: Sebastian Tanti Burlò.

»Europa er fed, hun er ikke så smuk længere, som hun var engang. Hendes folk er blevet dvaske og apatiske og ligner snarere pølser end de mennesker, de var engang. De er fjernt fra idealet om et forenet Europa, og det skyldes års fremmedgørelse og bureaukrati«, siger Sebastian Tanti Burlò.

»Brexit er et lysende eksempel på offentlighedens fremmedgørelse. Den britiske befolkning blev fuppet, og den europæiske befolkning aner ikke, hvad der kommer til at ske. Det ukendte er angstfremkaldende – og denne angst skaber nationalisme, for vi løber mod det, vi kender i forvejen, ikke det ukendte«.

Times of Malta er den ældste og mest læste avis i Malta. Avisen er kendt for sine skarpe ledere, men opretholder den en partipolitisk og ideologisk neutralitet – også i forhold til EU.

ITALIEN

Avis: Ilsole24ore. Tegner: Maria Corté.

»På tegningen ser vi den abstrakte by i mørket, hvor det kun er gennem borgernes bevidsthed, det skinnende lys fra deres hjems vinduer, man kan vise sammenhold og singularitet. At man kan definere et fælles projekt«, siger Maria Corté.

»Det er i disse øjeblikke med forvirring og institutionel angst, borgerne, der står over deres repræsentanter, har styrken til at bevare det fælles projekt og føre det videre«..

Ilsole24ore er den 4.-største avis i Italien og definerer sig selv som en ideologisk liberal udgivelse.

TYSKLAND

Avis: Die Zeit. Tegner: Jochen Schievink.

»Illustrationen er lavet under indtryk af, at flere og flere lande forsøger at skære Unionen i småstykker for at få de bedste bidder – selv om de risikerer at tage livet af den«, siger Jochen Schievink.

Die Zeit er en af Tysklands største og mest toneangivende aviser. Politisk har avisen flyttet sig fra at være liberal-konservativ til en mere socialliberal redaktionel linje. Avisen er overvejende proeuropæisk.

FRANKRIG

Avis: Le Monde. Tegner: Plantu.

»Uanset de problemer, vi hver især har med vores magthavere, ville jeg tegne prinsesse Europa med et udseende som vores drømmekvinde«, siger Plantu.

»De 28 medlemslandes fejltrin ændrer ikke ved, at Europa virkelig står for mig som noget attråværdigt«.

Le Monde er en af Frankrigs største aviser og internationalt respekteret. Den har en positiv holdning til EU og bekender sig til den franske venstrefløj.

Foto: YTOURNEL PHILIP

DANMARK

Avis: Politiken. Tegner: Philip Ytournel

»Vi er alle sammen sammen. Og det er da for dumt at isolere sig. Det er ikke bare henvendt til Storbritannien. Jeg kritiserer isolationen i sig selv«, siger Philip Ytournel.

»Vi behøver ikke være gode venner hele tiden. Det er måske menneskeligt at gemme sig lidt bag mure. Men vi må bare ikke glemme, at dem på den anden side af muren også har noget at byde på. Går vi mod Fort Europa? Jeg ved det ikke. Om det er godt eller skidt, det ved jeg heller ikke. Det er ikke sort og hvidt«.

Politiken er Danmarks største avis og har siden 1884 været en institution i den nationale debat. Avisen har et socialliberalt udgangspunkt og er generelt positivt stemt over for EU.

UNGARN

Avis: Népszabadság. Tegner: Marabu.

»Jeg ved godt, at verden ikke er fuldkommen, jeg kan se masser af problemer, som jeg kunne tegne, men man skal også se på de gode sider. Jeg er glad, når jeg for en gangs skyld kan tegne noget, der er optimistisk«, siger Marabu.

»Der tales alt for meget om EU’s problemer nu om dage – og det er en smal sag at tegne vrede satiretegninger om vanskelighederne. Jeg tror, det er meget vigtigt, at vi også laver optimistiske tegninger«.

Népszabadság er en af Ungarns største aviser og har en overvejende socialliberal og proeuropæisk redaktionel linje.

IRLAND

Avis: The Irish Times. Tegner: Martyn Turner.

»Europas fremtid ... Den bliver selvfølgelig splittet, præget af misforståelser og forvirring. Tag nu for eksempel min satiretegning. Det er ikke får, men lemminger, dyr, der ifølge overleveringen har det med at begå selvmord ved at springe i afgrunden«, siger Martyn Turner.

»En anden, der mente, at dyrene på tegningen var får, var overbossen for Ukip’s kampagne for Brexit. Han spurgte, om de måtte gengive satiretegningen på noget af deres valgmateriale. Han mente åbenbart, at hvis man var modstander af en stram finanspolitik, så var man også modstander af Europa. På det punkt tog han fejl, og han har det i det hele taget med at tage fejl«.

The Irish Times er en af Irlands største aviser og betragtes som socialliberal.

FINLAND

Avis: Helsingin Sanomat. Tegner: Ville Tietäväinen

»Jeg ville vise en europæisk helhed, som er genkendelig, men tydeligvis dysfunktionel, fordi den er et kubistisk virvar«, siger Ville Tietäväinen.

»Jeg valgte at bruge et klassisk europæisk musikinstrument, som man ikke kan spille på. Violinen står for mig som indbegrebet af den europæiske tradition for samspil. Hagebrættet er adskilt fra resten af instrumentet, hvilket minder om Storbritannien«.

Helsingin Sanomat er Finlands største avis og en meget stærk fortaler for EU. Avisen er partineutral, men har historisk været kendetegnet ved en socialkonservativ profil.

ØSTRIG

Avis: Kurier. Tegner: Michael Pammesberger.

»Tegningen udsprang af Brexit-festen. David, Boris, Nigel havde alle fået for meget at drikke. Rock’n’roll! Og så tog det lidt overhånd. Bandet spillede: »The ice age is coming, the sun’s zooming in ... engines stop running ... but I have no fear, ’cause London is drowning ...«. Så ødelagde Joe Strummer guitaren, og det hele blev smadret«, siger Michael Pammesberger.

»Næste dag vågnede de alle sammen op med hovedpine. Det var et kæmpe ’Clash’, og jeg kom til at tænke på dette lp-cover. Clash means Clash«.

Kurier er en af Østrigs største aviser og markerer sig i den nationale debat med stærke centrum-venstre/liberale indspark. Avisen er proeuropæisk.

BULGARIEN

Avis: Capital. Tegner: Yavor Popov.

»Når Europas kerne synker ned i usikkerhed, er der ikke muligt, at det undgår at ramme periferien. Og det er kun en lille del af problemet. Resultatet af Brexit-afstemningen ændrer alt. Politiske, økonomiske og diplomatiske relationer, minutiøst opbygget over 43 år, vil nu blive trevlet op i den dyreste og mest komplicerede skilsmisse i verdenshistorien«, skriver redaktionen på den bulgarske avis Capital.

»Den overfladiske politiks sejr i Storbritannien kan antænde en farlig kædereaktion i hele unionen, der kan føre til flere landes exit. Selv hvis det ikke sker, vil vores union, som Bulgarien har stræbt målrettet mod, være uopretteligt forandret«.

Capital er en af de førende aviser i Bulgarien. Avisen fokuserer primært på politiske og økonomiske nyheder og ligger ideologisk til højre for midten.

POLEN

Avis: Polska Press Grupa. Tegner: Tomek Bochenski.

»Brexit er et ord, vi ikke havde regnet med, vi skulle høre ... men da jeg hørte det, begyndte jeg at spekulere over, hvilket land der bliver det næste, som afholder en folkeafstemning om at forlade Unionen«, siger Tomek Bochenski.

»Den usynlige hånd bag Brexit – politikere af alle mulige observanser – kan føre til, at andre lande bliver ’visket ud’ af EU’s institutioner. Oven på Storbritanniens valg kommer ’oprydningen’ i EU’s midte til at tage lang tid, og Unionen bliver aldrig helt den samme igen«.

Polska Press Grupa er et af de største mediehuse i Polen og udgiver hver dag mere end 18 aviser og magasiner.

RUMÆNIEN

Avis: Ziarul de Iasi. Tegner: Jup (Lucian Amarii).

»Nogle af Brexit-politikerne opfører sig, som om de ved, hvad de laver. Men i virkeligheden er de forvirrede og aner ikke, hvad de nu skal gøre. Jeg tror, at der vil være en god portion kaos i hele ’UK leaving EU’-processen«, siger Lucian ‘Jup’ Amarii.

»Det er som at gå direkte mod en lukket dør uden fuld kontrol med ens fart eller retning!«.

Ziarul de Iasi er en af de største lokalaviser i Rumænien. Avisen har ikke noget fastlagt ideologisk udgangspunkt.

SVERIGE

Avis: Dagens Nyheter. Tegner: Magnus Bard.

»Jeg fandt det svært at komme i gang. Det er et komplekst forhold. På én og samme tid er det en advarsel til det etablerede Europa og et brøl fra et kuet Storbritannien«, siger Magnus Bard.

»Det er et Storbritannien, der ikke er stort og stærkt længere. Og man er da slet ikke stor og stærk, når man er alene som nu. Deres selvbillede er som en genfødt Nelson ved Trafalgar. Og nu må man kæmpe mod giganterne alene. Måske er det selvindbildning, hvem ved«.

Dagens Nyheter er Sveriges største avis og toneangivende med skarpt opinionsstof. Avisen ser sig selv som uafhængig og nordisk liberal.

LETLAND

Avis: Diena. Tegner: Zemgus Zaharans.

»Inden vi fik euroen i Letland, havde vi også en national møntfod ligesom briterne. En fed valuta«, siger Zemgus Zaharans.

»Jeg så briternes valg om at træde ind på Brexit-vejen – en vej, der ikke fører nogen vegne – som et tegn på, at det britiske pund højst sandsynligt kommer til at slanke sig«.

Diena er en mellemstor lettisk avis, der ikke bekender sig til en bestemt ideologi.

CYPERN

Avis: Politis. Tegner: Thanasis Papaspyropoulos.

»Jeg ser et Europa, som det burde være, og et Europa, som det er. Blindt, bange og bagstræberisk. Vi skaber Europa. Vi bestemmer, hvilken vej vi skal gå«, siger Thanasis Papaspyropoulos.

»Vi skal tilbage til rødderne af det oprindelige europæiske projekt. Det var smukt og enkelt, men også skrøbeligt. Det er det, jeg gerne vil vise. Vi er ansvarlige for den situation, vi står med i dag, og vi er selv ansvarlige for, at man ikke bare lader sig trække mod bunden af frygt og uvidenhed«.

Politis er Cyperns andenstørste avis. Den erklærer sig uafhængig af partipolitiske interesser, men på lederplan ligger avisen til højre for midten. Behandler EU-stof med en vis skepsis.

GRÆKENLAND

Avis: Kathimerini. Tegner: Ilias Delloglou.

»I en periode præget af stærk globalisering valgte Storbritannien at forlade EU af finansielle grunde«, siger Ilias Delloglou.

»De britiske vælgeres ønske om at forlade EU var også udtryk for, at de ville straffe Europa, og det minder mig om vittigheden om ægtemanden, der skærer sin penis af for at straffe sin kone«

Kathimerini er en Grækenlands største aviser, og dens opinionsstof læner sig mod centrum-højre. Avisen er officielt partineutral.

STORBRITANNIEN

Avis Guardian. Tegner: Noma Bar.

»Jeg var så overbevist om, at Brexit ikke ville blive virkelighed. Og derfor denne illustration for at vise den helt umiddelbare følelse, mange sad tilbage med, efter at resultatet lå klar«, siger Noma Bar.

»Følelsen af magtesløshed, ingen store armbevægelser. Jeg tror ikke, man skal undervurdere, hvor mange briter der er oprigtigt kede af, at vi nu skal lære at stå på egne ben. Og der er ikke andre at pege fingre ad end os selv. No bluster, just sorrow«.

The Guardian er en af de største aviser i Storbritannien og er internationalt anerkendt. Erklæret centrum-venstre-avis og har traditionelt fremstillet sig selv som ’et organ for den arbejdende middelklasse’. Avisen var tilhænger af, at Storbritannien blev i EU.

LÆS POLITIKENS LEDER OM TEGNINGERNE

SEE THE ENGLISH VERSION OF THE 28 CARTOONS

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce