Tegning: : Anne-Marie Steen Petersen
Debat

Gymnasieelev: Fjern fraværsregistrering og karaktergivning i gymnasiet

Som elev er det ikke lærelysten, der får en op om morgenen, men derimod frygten for fravær.

Debat
FOR ABONNENTER

Klokken er 8.40, og dagens første lektion i gymnasiet er lige begyndt.

Vi har naturgeografi, og ved min side sidder to klassekammerater og spiller Tetris. Jeg spørger dem, hvorfor de overhovedet er mødt i skole, nu hvor de alligevel bare spiller computer. ’Vi vil jo ikke have fravær’, lyder svaret.

Situationen er genkendelig for enhver gymnasieelev. Også for mig. Jeg sidder også nogle gange til time og følger mere med i mit facebookfeed end ved tavlen. Men hvorfor gør mine klassekammerater og jeg dog det?

Jo, det gør vi, fordi vi som samfund har skabt et gymnasium med nogle forfejlede incitamentsstrukturer, der honorerer netop dén adfærd. Som samfund har vi flyttet gymnasiets fokus fra være en (ud)dannelsesinstitution til at være en høj-karakter- og lav-fraværs-institution. Og det skal vi ændre.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce