Debat

Vi har sønderrevet det danske sprog, og vores demokrati er ved at gå i stykker

Politikerne undergraver sproget med løgne og floskler, og vi sviner hinanden til på de sociale medier. På den måde dræber vi samtalen – og selve demokratiet.

Debat
FOR ABONNENTER

Jeg er forfatter, jeg tror på sproget, dets berettigelse i verden, dets muligheder. Jeg kan ikke andet, det ville være en falliterklæring, jeg tænker over sproget hver dag, når jeg skriver på mine værker, sprogets konstruktion, dets betydning, det enkle ord.

Sproget er noget, hvert menneske har, dets særkende, ingen kan tage sproget fra mennesket. Det er selv herre over det. Stemmen, sproget, det ord, et menneske vælger, sådan kender vi ham eller hende.

Jeg tilbragte påsken i mine forældres hus i Sydfrankrig sammen min kæreste og vores datter på 2 ½ år. Min far tilhører den sidste generation, der ikke fik mere end 7-8 års skolegang, og der var ingen fremmedsprog på skemaet. Hver dag kastede han sig hovedkulds ud i at snakke med den ene og den anden franskmand i den lille bjergby, selv om hans fransk begrænser sig til bonjour, oui og pain et beurre.

Hans engelsk og tysk er ikke meget bedre. Alligevel kom han ud på terrassen efter en tur oppe på torvet og sagde til min mor: »Jeg mødte Claude, han har været meget i Nice på det sidste, det er noget med en dame«. Eller: »Naboen siger, at jeg gerne må beskære hans træer, så de ikke skygger for udsigten, bare ikke hans oliventræer«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce