PR-foto af Ninka-Bernadette Mauritson og hendes to sønner.
Foto: PR-foto

PR-foto af Ninka-Bernadette Mauritson og hendes to sønner.

Debat

Far til autist: Nej, Kernesunde Ninka, autisme er ikke en sygdom, der kan kureres

Et stort interview i en formiddagsavis resulterede i dette indlæg om, hvordan det er at være far til en dejlig dreng med infantil autisme som modsvar til sundhedsguruen Ninka-Bernadette Mauritsons udsagn om, at diagnosen kan kureres med kostomlægninger.

Debat
FOR ABONNENTER

Forleden var jeg igen i svømmehallen med min søn Carlo på 10 år. Vores svømmeture indebærer ofte et besøg på McDonald’s bagefter, skønt Carlo hader, at der er så mange mennesker. Til gengæld elsker han at gøre noget, som virkelig mange mennesker, og især jævnaldrende børn, gør.

Kender man lidt til normaltbegavede infantil autister, har man formentlig en klar idé om, hvorfor den slags spiller en særlig rolle i hans selvværd. Selvværdet led dog et lille ekstra knæk under indtagelse af dagens happy meal. Ikke på grund af de sædvanlige konflikter om, hvorfor man ikke må få en mangosmoothie til maden, eller hvorfor man ikke smider de våde sokker midt på en restaurant.

Men avisen B.T. er af en eller anden grund gratis på denne McDonald’s. Det er mest mig, der læser i den, og det er ikke specielt uhøfligt, når vi kun er os to. Carlo’s faste ritual er nemlig at høre musik med høretelefoner på, mens han spiser. Han kan tilsyneladende bedre med larmen fra mere eller mindre åndssvage YouTube-kanaler end støjen fra de omkringværende mennesker.

Men han fangede dog overskriften i en af de artikler, jeg sad fast ved særligt længe. ’Infantil autisme blev helbredt’, og et andet sted var der et fremhævet spørgsmål, som for Carlo var mindst lige så mystisk: ’Din søn fik diagnosen autisme. Hvad gjorde ham rask?’.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce