Debat

Forfatter Peder Frederik Jensen: Har Støjberg lavet en Somalia-aftale med et par underlødige banditter?

Inger Støjberg har i sagen om somaliske flygtninge forsøgt at løse et komplekst problem med en kortsigtet nationalisme. Det er indtil videre endt helt galt.

Debat
FOR ABONNENTER

Støjberg står med et forklaringsproblem, men det gør vi også. Vi har en regeringsleder, der ikke griber ind over for en magtfuldkommen løgnhals, der virker gennemført manipulerende, når hun forholder sig til et af vores tids største problemer og forsøger at løse komplekse flygtningeproblemstillinger med kortsigtet nationalisme.

Når Somalias EU-ambassadør pludselig melder ud, at der ikke foreligger nogen aftale mellem hans hjemland og Danmark, tænker jeg, at der er nogen, der vil have noget fra nogen andre. Kunne det være, at der var nogen, der havde lugtet penge her?

Nu er jeg jo digter, så jeg forestiller mig, det kunne se sådan her ud: En magtfuldkommen minister, styret af religiøs, national fanatisme, ser sig sort på en befolkningsgruppe og ønsker dem tilbage til det sted, de kommer fra. Det kan desværre ikke lade sig gøre, fordi landet er i fuldkommen opløsning og altså ikke sikkert. Det problem løses ved at blødgøre formuleringerne i lovgivningen, så tryghed og sikkerhed nu ikke længere er en nødvendig faktor for at kunne sende folk hjem.

Men Støjberg har stadig det problem, at man skal finde nogen at lave aftalen med, så hun som minimum kan påstå, at der er en myndighed, der vil tage imod de op mod 800 somaliske flygtninge, der ikke er ønsket på vores kanter. De her krav findes, fordi vi lever i noget så irriterende som et retssamfund, hvor man skal overholde nogle patetiske, pladderhumanistiske regler og konventioner, der er til for at beskytte halenegere og andre såkaldte ’mennesker’ fra den stærkt opreklamerede ’tredje verden’, som er et sted, hvor folk ikke gider arbejde, og hvor alle bare vil herop til mit rige, altså Inger den første af verdens, sic!

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce