Folketingsmedlem (S) og forfatter Kaare Dybvad er blevet kritiseret en del for sin nye bog, ’De lærdes tyranni’.

Folketingsmedlem (S) og forfatter Kaare Dybvad er blevet kritiseret en del for sin nye bog, ’De lærdes tyranni’.

Debat

Stop jammerkoret: Hvorfor er de skrivende klasser så elendige til at modtage kritik?

Akademikere og journalister lever af at påpege fejl og mangler. Men når nogen tillader sig at vende kikkerten den anden vej, starter et forurettet jammerkor.

Debat
FOR ABONNENTER

Som akademiker og skribent vil jeg betegne mig selv som medlem af ’de skrivende klasser’. Folk, der lever af at aflæse, analysere og kritisere verden omkring os.

Jeg burde måske kalde det ’de jamrende klasser’, for jeg krummer tæer over, hvor umodent og forurettet medlemmer af min stand reagerer på kritik.

Sartheden ses f.eks. i reaktionen på Kaare Dybvad Beks (S) nyudkomne bog, ’De lærdes tyranni’. Her kritiserer han den entydige samfundssatsning på akademiske uddannelser samt elitens tendens til at ophæve egne klasseinteresser til det fælles bedste.

Det skulle han ikke havde gjort. Sociale medier og avissiderne flyder over i raseri, hvor en masse akademikere og journalister, der ikke har læst bogen, udråber den til at være en krigserklæring mod alle, der har taget en uddannelse.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce