Thomas Blachman, Sanne Salomonsen og Remee er dommerne i den sidste sæson af 'X Factor'.
Foto: Mogens Flindt

Thomas Blachman, Sanne Salomonsen og Remee er dommerne i den sidste sæson af 'X Factor'.

Debat

Jeg har i ti år spillet for tomme sale i Midtjylland, mens alle andre sad og så 'X Factor'. Men 'X Factor' er ikke fjenden for os forpinte indiemusikere

Kære indiemusiker, hvis du tror, at ’X Factor’ har været din fjende de sidste ti år, så tager du grueligt fejl. ’X Factor’ har været alt andet end musikkens fjende.

Debat
FOR ABONNENTER

Efter nyheden om at DR nedlægger deres dødsstjerne af et underholdningsprogram, har internettet været skueplads for morsomheder og kommentarer fra den ’rigtige’ musikbranche. Her foreslås alt fra nye koncepter, hvor pengene i stedet bliver brugt på at eksponere ’rigtige’ gennembrudsparate musikere, til at man forlader sofaen fredag aften og besøger et af landets mange spillesteder for at høre, hvad de har på programmet.

Jeg vil da kun erklære mig enig i, at det er en god idé at gå ud og opleve levende musik i ny og næ. Og at dedikere underholdningsfladen til vækstlaget er også en brandgod idé. Der ville da godt nok være mange, der bød sig til, sådan en chance bliver alle kongerigets musikere selvfølgelig nødt til at gribe. Der ville nok ikke være plads til dem alle i programmet, men så kunne man afholde nogle auditions, hvor musikerne blev vurderet på deres kvaliteter, af et fagkyndigt panel og så? Hov, vent?

Jeg må godt brokke mig. Jeg har været ’up-and-coming’-musiker, siden jeg var 15. Det kommercielle gennembrud kom aldrig og kommer nok heller ikke engang i fremtiden. Jeg har i ti år slæbt mine forstærkere og guitarer ned af scener på lokale spillesteder i Midtjylland efter at have spillet endnu en koncert for den medrejsende lydmand og et håbløst rastløst barpersonale. Barpersonalet missede ’X Factor’ de aftener. Det gjorde resten af Midtjylland tilsyneladende ikke.

Som forpint kunstner er det ganske let at forfalde til at skyde skylden på alle dem hjemme i sofaerne og på den mægtige statsfinansierede kulturinstitution, som gjorde det muligt for dit potentielle publikum at vælge mageligheden og den kunstige varme ved et amerikaniseret song-and-dance-show.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce