»Al den tomme snak om skyderier og kriminalitet, som fyldte meget engang, er fortid for mig. Jeg vil ikke gøre reklame for et li, jeg ikke står inde for. Men det er virkelig hårdt at vide, at man har et ansvar«, siger Marwan.
Foto: Peter Hove Olesen

»Al den tomme snak om skyderier og kriminalitet, som fyldte meget engang, er fortid for mig. Jeg vil ikke gøre reklame for et li, jeg ikke står inde for. Men det er virkelig hårdt at vide, at man har et ansvar«, siger Marwan.

Debat

Interview med Marwan: Det er folk, der er født her og taler perfekt dansk, men alligevel betragtes som udlændinge, der render og skyder hinanden

Når politikere bryder løfter, bankerne hvidvasker, storsvindlere snyder Skat, og virksomheder sender penge i skattely, viser det utilpassede unge, at falskhed og kriminalitet er straffrit. Hykleriet begynder oppefra og skaber grobund for bandemiljøet, siger den albumaktuelle rapper Marwan.

Debat
FOR ABONNENTER

Måske er det svært at tro på, at de følgende linjer er skrevet af en mand, der føler et særligt ansvar for at have en positiv indflydelse på de yngre generationer.

Livet på gaden har gjort os kold og kynisk / slå ihjel bare for sjov, det’ typisk. / Perker nummer 1 for publikum, det’ ikk’ opfundet, det’ et faktum. / Pa-pa-pa på dit kranium.

Men sådan er det ikke desto mindre. Marwan er rapper, kom til Danmark som statsløs palæstinenser og så Sandholmlejren indefra, inden familien flyttede til Aarhus Vest. Her voksede Marwan op og blev oplært til en kriminel løbebane, der fik sin afslutning med en pladekontrakt for et årti siden.

»Jeg så på dem, der var ældre end mig og også var kriminelle, dem, der havde lært os at begå kriminalitet, og jeg ville bare ikke ende ligesom dem. Jeg nægtede at ende som en gammel kriminel«, siger han i dag om sin fortid.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce